Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
En sak jag inte riktigt förstår är hypotesen/foliehattsteorin att OI befinner sig i en bubbla. Att de inte utgör en del av det svenska samhället och etablissemanget som det ser ut 2014. Vad grundas det på?
Vad har t ex Crispy för anledning att samtidigt kraftfullt och slagfärdigt kritisera politiker, journalister och akademiker för att vara oseriösa, tendentiösa, vinklande, agendadrivande - men sedan ha en barnatro på att det inom OI bara bedrivs intellektuellt hederligt sanningssökande?
Hur hänger detta kuvös-tänk ihop? Är det inte tvärtom en rimlig utgångspunkt att samma krafter som verkar snedvridande på politikens, journalistikens och samhällsforskningens områden också verkar på OUs kvalitet?
Hur är det ens möjligt att grupptänket inom media INTE skulle påverka en såpass godtycklig handling som att vikta upp med 1,X istället för 1,Y?
Ett mycket viktigt påpekande. Varför skulle just opinionsinsituten vara neutrala när journalister ljuger och mörkar, när det så kallade brottsförebyggande rådet slutar göra undersökningar som kan riskera att påvisa utlänningarnas grova överrepresentation för vissa typer av brott, när polisen tvekar/undviker att gå ut med signalament, när privata företag (var det PWC?) kan göra utredningar som visar att en stad (var det Härnösand?) går plus på invandringen? Som vi alla vet kan listan kan göras oändligt mycket längre.
Att mörka det aktiva motståndet mot vansinnet torde vara minst lika viktigt som att mörka de kostnader och konsekvenser som följer i dess kölvatten. Framgång föder framgång.
Ska bli spännande med nästa undersökning. Mot bakgrund av opinionsinstitutens erkända problem med att fånga upp de här väljareströmmarna, kan det vara värt att inte ha för höga förhoppningar.
Klart är dock att något håller på att hända. I min umgångekrets har ett flertal personer av typen "kan han/hon rösta på SD så kan alla göra det" börjat vackla. Alltså personer som jag tidigare inte ens bedömt det vara mödan värt att försöka värva har nu - åtminstone delvis - vaknat upp.