2015-01-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En sak jag inte riktigt förstår är hypotesen/foliehattsteorin att OI befinner sig i en bubbla. Att de inte utgör en del av det svenska samhället och etablissemanget som det ser ut 2014. Vad grundas det på?
Eh... vi har allmänna val vart fjärde år och rösterna räknas? OI lyckades hyfsat 2010 och direkt dåligt 2014, därefter har flera viktat upp sina siffror för att försöka hitta rätt. Novus är uppe i Sentiospannet med 16% och SD-rekordet innehas numera av YouGov med 17,7% i november, inte av Sentio? Sifo är dinousarie från 50-talet och hur Demoskop tänker hantera bortfallet återstår att se. Det finns i nuläget inte särskilt mycket att gorma över och du har ju din kära "guldstandard" Sentio som rättesnöre, så jag förstår inte vad som för dagen motiverar att det här pinsamma follow-the-money-ältandet måste gå in på ännu ett varv? Vad tjänar det till?

Det är besynnerligt hur flocken ena stunden lever i förvissning om att SD:s tillväxt är självgående och drivs på av invandringen oavsett hur vilt etablissemanget fäktar med armarna, för att i nästa stund på fullt allvar tro att det går att bromsa SD:s framfart i någon betydande omfattning genom att underlåta att vikta upp SD i en opinionsmätning en procent hit eller dit. "Mohahaha, jag vet att de har 17% men som den ambitiösa antirasistiska aktivist jag är, råkar jag glömma putta dit ett par kulor på ramen så att de stannar vid 15,5%! När folket får se 15,5% tappar de sugen och det bär utför för SD!"
2015-01-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag förklarade ovan, institutens trovärdighet är deras främsta tillgång. Förlorar de den är de rökta.

Om ett institut gång på gång får fel resultat i en väljarundersökning påverkas ju deras trovärdighet. De svenska instituten vet om att det finns ett problem med mätningen av SD och har diskuterat detta offentligt. Se t.ex. intervjun med Demoskops chef som det länkades till tidigare i tråden.

De försöker säkert lösa problemet med SD. Dock ska man tänka på att de får facit bara vart fjärde år, vilket kan förklara varför arbetet går långsamt. Om det sedan är så att SD-sympatisörer inte litar på de svenska instituten så är det ju inte så mycket de kan göra åt det. De kan vikta, men om en stor del av underlaget försvinner blir resultatet mycket osäkert.
Ja. Jag har pekat på detta tidigare.

Skulle jag välja OI för marknadsundersökningar och tittar runt lite för att utvärdera och ramlar över denna
http://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

så kommer de på den sämre halvan att falla bort. Ipsos är sämst. Och dom måste tappa affärer på det här. Och det lär dom vara medvetna om.

Skop och UM gör bäst ifrån sig. Dom kan få kvala in sig får att bli leverantörer.

Offentliga OU är marknadsföringsmatriel. Dom benchmakar sig frivilligt. Do försöker man göra så bra i från sig som möjligt.
2015-01-05, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag undrar mest för att jag är övertygad om att benägenheten att mäta SD korrekt påverkas i ganska stor grad av huruvida den som ringer upp bryter på något främmande språk.

-"Hej, Jag heter Achmed, tänker du rösta på SD?"-
Jag tror inte sådant förekommer i särskilt stor utsträckning, om det över huvud taget förekommer.

Novus vd Torbjörn Sjöström har t.ex. klagat på självrekryterande undersökningar (bl.a. Sentio) för att de har en för hög siffra för SD.
Citat:
... Hävdar man att självrekryterade undersökningar fungerar så måste man bevisa det. /// ... Att lita på en felaktig undersökning kan alltså få katastrofala effekter. Och alla blir därmed förlorare om förtroendet för undersökningar försvinner.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/valjarundersokningar-tappar-trovardighet_8647994.svd

Novus sade på valdagen att SD skulle få 8,3 % (och dagen innan var det 9,6 %). Sentio sade dagarna innan valet att SD skulle få 12,7 %. SD fick 12,9 %. Trots detta anlitar TV4 fortfarande Novus. Jag säger inte att man borde anlita Sentio, men varför visar man fortsatt förtroende för Novus?
Senast redigerad av U-Fig 2015-01-05 kl. 17:47.
2015-01-05, 17:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Även pressen lever på sin trovärdighet. Om det kom fram att en tidning beställt en falsk opinionsundersökning skulle det drabba dem, och i slutändan ägarna, hårt.

Det är ett faktum att tidningarna publicerar dåliga opinionsundersökningar så det behöver väl knappast diskuteras.
2015-01-05, 17:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ljuger är starka ord som inkluderar avsikten med varför de inte uppger korrekt svar. Men att det finns många som väljer att inte uppge korrekt svar är rätt väl belagt.

Fortfarande bara hypoteser att folk ljuger om sina aktuella sympatier!!

Det påstås att folk inte uppger rätt parti som de röstade på i förra valet men även i det fallet bygger det på antagande utifrån att statistiken inte stämmer.

Man säger sig ha röstat på samma parti i valet för x antal år sedan som man just nu sympatiserar med. Det kan bero på att man inte minns. Det kan även vara så att man önskar att man röstade på det partiet man just nu sympatiserar med.

Den psykologiska förklaringen till en sådan möjlig "lögn" är mycket mycket starkare än att man ljuger om sina aktuella partisympatier.
2015-01-05, 17:52
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En sak jag inte riktigt förstår är hypotesen/foliehattsteorin att OI befinner sig i en bubbla. Att de inte utgör en del av det svenska samhället och etablissemanget som det ser ut 2014. Vad grundas det på?

Vad har t ex Crispy för anledning att samtidigt kraftfullt och slagfärdigt kritisera politiker, journalister och akademiker för att vara oseriösa, tendentiösa, vinklande, agendadrivande - men sedan ha en barnatro på att det inom OI bara bedrivs intellektuellt hederligt sanningssökande?

Hur hänger detta kuvös-tänk ihop? Är det inte tvärtom en rimlig utgångspunkt att samma krafter som verkar snedvridande på politikens, journalistikens och samhällsforskningens områden också verkar på OUs kvalitet?

Hur är det ens möjligt att grupptänket inom media INTE skulle påverka en såpass godtycklig handling som att vikta upp med 1,X istället för 1,Y?

Därför att opinionsinstituten inte har något intresse av att medvetet feluppskatta stödet för SD. De andra aktörerna du nämner har ideologiska/politiska motiv på ett helt annat sätt.

Är inte enklaste förklaringen ändå att det helt enkelt är svårt att uppskatta stöder för SD, beroende på vilken metod som används?

Nåväl, var och en får väl välja vad man vill tro på.
2015-01-05, 17:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är ett faktum att tidningarna publicerar dåliga opinionsundersökningar så det behöver väl knappast diskuteras.

De är dåliga på att skatta just SD:s andel av väljarkåren av skäl som vi redan diskuterat. I övrigt tror jag inte att de är sämre än undersökningar i andra länder. Tvärtom, faktiskt. I kampanjen inför de grekiska valen har det publicerats en hel del skräp som knappast skulle kvala in i den svenska pressen.
2015-01-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag tror inte sådant förekommer i särskilt stor utsträckning, om det över huvud taget förekommer.

Novus vd Torbjörn Sjöström har t.ex. klagat på självrekryterande undersökningar (bl.a. Sentio) för att de har en för hög siffra för SD.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/valjarundersokningar-tappar-trovardighet_8647994.svd

Novus sade på valdagen att SD skulle få 8,3 %. Sentio sade dagarna innan valet att SD skulle få 12,7 %. SD fick 12,9 %. Trots detta anlitar TV4 fortfarande Novus. Jag säger inte att man borde anlita Sentio, men varför visar man fortsatt förtroende för Novus?
Ja, det blev dubbelfiasko för Novus i valet men de ligger ju numera högst av telefoninstituten med 16% så det är kanske fel tillfälle att gnälla? Eller ska vi fortsätta gnälla även efter att de viktat upp, och fortsätta räkna om även de nya uppviktade siffrorna med faktor trehundra triljoner som om ingenting hänt?
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fortfarande bara hypoteser att folk ljuger om sina aktuella sympatier!!
Men vi vet ju för helvete till och med från VALU som inte kan påverka valutgången att det finns ett stort bortfall bland SD-väljare. Om det är en "hypotes" utan tillräckliga fakta på bordet så vad fan är alla idéer i den här tråden om hur siffrorna blir som de blir?

"SD-väljare uppger inte sina sympatier." - LÖGN! BEVISA!!
"Instituten friserar siffrorna." SANT! - BEHÖVS INGA BELÄGG UTÖVER ATT SIFFRORNA ÄR FEL!"
"Men siffrorna kan ju vara fel för att SD-väljare inte uppger sina sympatier?" - LÖGN! BEVISA!!

Jesus...
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-01-05 kl. 17:58.
2015-01-05, 17:55
Medlem
Citat:
Jag antar att de som sköter upphandlingar av marknadsundersökningar vet vad de gör, ja.

Du har ju redan bevisat att du har fel. Vem köper in Skops tjänster? Skop hade ju helt åt helvete fel i valet men trots det så köps deras undersökningar av folk som enligt dig kollar upp innan. Novus hade också helt fel resultat för SD men ändå köps deras tjänster.
2015-01-05, 17:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Även pressen lever på sin trovärdighet. Om det kom fram att en tidning beställt en falsk opinionsundersökning skulle det drabba dem, och i slutändan ägarna, hårt.

Oj oj ja det är viktigt för propagandainstituten att vara trovärdiga. Men läsarna sviker och bara de "troende" är kvar i kundkretsen.

Det Sovjetiska folket slutade inte läsa Pravda. De trodde på att det som skrevs där var sant, alltså hade Pravda hög trovärdighet.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-01-05 kl. 17:59.
2015-01-05, 17:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det blev dubbelfiasko för Novus i valet men de ligger ju numera högst av telefoninstituten med 16% så det är kanske fel tillfälle att gnälla? Eller ska vi fortsätta gnälla även efter att de viktat upp, och fortsätta räkna om även de nya uppviktade siffrorna med faktor trehundra triljoner som om ingenting hänt?

Om du inte kan delta i debatten utan att hela tiden komma med gnäll om att andra gnäller skulle det vara bättre om du höll tyst. Varför har du så svårt för saklig debatt utan glåpord?
2015-01-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
att i nästa stund på fullt allvar tro att det går att bromsa SD:s framfart i någon betydande omfattning genom att underlåta att vikta upp SD i en opinionsmätning en procent hit eller dit.
Självklart är det ju så.
Jag är övertygat om att hade instituten legat rätt inför valet i september, då hade SD fått 3 procentenheter högre valresultat.
Detta visade sig också stämma så fort valresultatet vart offentligt.
Senast redigerad av lantis60 2015-01-05 kl. 18:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in