2015-01-05, 16:01
Medlem
Alltså,metodsäkerheten kan man ju iskallt konstatera inte funkar i SDs fall.
Varenda individ som har den minsta kunskap kan ju bevisligen se detta då SD regelmässigt och kontinuerligt får i många fall GRAVT mindre än vad som verkligeheten sedan visar.

Jag vill påstå att en metod som regelmässigt och kontinuerligt underskattar ett partis siffror inte är vatten värd och bör bytas ut.När en lång rad folk från skilda politiska läger kan uppskatta oerhört mycket bättre än närmast varje institut så är det något som är direkt fel hos nämnda institut.
Då bör de jobba på korrigering om de är ärliga och har litet hederlig yrkesstolthet särskilt som felet har varit kontinuerligt och regelmässigt under ett antal år.

Inget händer dock och kommande siffror kommer att vara felaktiga på nedsidan de också.

Var finns tillförlitligheten i det?

Ingenstans och det är därför man kan ge fullständigt f-n i vilka fantasisiffror som alla institut envisas med att visa framöver(Sentio självklart undantaget).

Det enda man med visshet vet är att instituten fortsatt kommer att gravt underskatta SDs verkliga opinion.Ge mig GWs och Lindeborgs uppskattningar anyday över institutens hittepå.
De lär nämligen ligga betydligt närmre sanningen.
2015-01-05, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Mycket konspiratoriskt trams i den här tråden. Jag håller i allt väsentligt med Bergakungen och KrispyCreem. Sverige är inte Nordkorea, och de svenska instituten sitter inte och förfalskar resultat. Tidningarna kan välja när och hur de publicerar resultaten, och där kan det möjligen finnas politiska agendor.

Vad gäller Sentios excellens när det gäller att mäta SD-sympatier, så kan det mycket väl vara så att det beror på att det är ett norskt företag. Många SD-anhängare är konspiratoriska och misstror de svenska instituten, som framgår av tråden. Man kanske har större förtroende för ett norskt institut eftersom man vet att Norge för en helt annan migrationspolitik, och att frågan därför är mindre politiserad där. Kanske har SD-sympatisören till och med läst i den här tråden att Sentio är ett "SD-vänligt" institut, och är därför mer beredd att svara på deras frågor.

Jag säger inte att det är så, men det är en rimlig hypotes. Längre än så kommer vi nog knappast så länge instituten inte avslöjar exakt hur de gör.
2015-01-05, 16:04
Medlem
Evropas avatar
Lite väl mycket käbbel i tråden.
Medvetet eller bara OI-nerven som kliar i väntan på nästa undersökning?

Ingen aning, men onödigt är det i alla fall.
2015-01-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, tonen blir sådan när en grupp går ner sig i ett grupptänkhål.

Precis som vilken dysfunktionell vänstersekt som helst har tråden bildat en sköld mot avvikande uppfattningar och slår dem ifrån sig för att det blir jobbigt när inte alla accepterar konsensus som hypnotiserade får. Som DN konstaterade i en missförstådd ledare i helgen, SD-kretsar har skapat en egen "PK"-mall.

Det som förstör tråden är inte 10 sidor av tjafs, det som förstör är de hundratals sidorna av konsensus. Det går tvärs emot allt som SD-väljare ska kämpa för. Högre i tak, bredare åsiktskorridor. Inte bygga en egen jävla åsiktskorridor. SD har kämpat för att tvätta bort bilden av SD-väljarna som lågutbildade hillbillies med låg samhällstillit, eftersom den riskerar skrämma bort andra väljargrupper. Då är det inte så lyckat att helt gratis ge vänsterpacket och universitetsliberalerna vatten på sin kvarn så att de kan peka hit och säga "haha kolla SD-foliehattarna här".

Blir du även förbryllad av att en mås kan lyfta snabbare från marken och har snävare svängradie än en Boeing 767? Instituten har en mer tungrodd och svårmanövrerad maskin eftersom de inte har lyxen att kunna höfta som fiskmåsen Lindberborg. Som VALU-gubbarna berättade i sin eftervalsanalys så viktar man inte efter resultat, man viktar efter egenskaper. Annars uppstår en massa andra fel. Därför försöker man hitta så många representativa SD-väljare man får tag på. Problemet för Demoskop och andra är att de fattas. När man försöker återskapa valresultatet stämmer det inte. SD-väljarna fattas både före och efter valet, de vill vare sig berätta att de har röstat på SD eller att de tänker göra det. Därför tvingas instituten förstora upp det fåtal SD-väljare man får tag på för att kompensera för bortfallet, och det blir ett trubbigt verktyg. Därför är jag inte särskilt "förbryllad" över att en Boeing inte är lika smidig som en måsjävel, måsen behöver nämligen inte även transportera hundratals passagerare och deras bagage.

Men herregud.
Gravt maskinfel som lett till krasch efter krasch är konstaterat och ändå så kliver du ombord på nästa plan?
Se till att ha fallskärmen med.
2015-01-05, 16:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Helt övertygad om att ingen någonsin ljuger om sina partisympatier. Antingen säger man stolt att man röstar på Sd eller så vägrar man uppge något alls. Eller vilket inte heller är så ovanligt man gör sig onåbar.

Att Sentio på något sätt kan få folk att svara och troligen också var mer nåbara är en del i förklaringen.
Om det beror på att de som ringer bryter på främmande språk eller liknade orsaker eller om det bara är institutets renommé kan diskuteras, men förslagsvis inte här och nu.

Skulle alla institut lyckas fånga lika många svar från Sd återstår bara det alternativet att de har en politisk agenda och då kan vi verkligen snacka om att ljuga!

Eller så är kaffesumpen vida överlägset andra mätmetoder.

Jag håller inte med om detta svartvita tänkande om att man aldrig ljuger.

Man ska inte glömma bort att det är skillnad på att verkligen rösta i vallokalen på valdagen mot att svara på en undersökning. Mäniskor vill känna sig goda och det är ett skäl att MP får för höga mätningar. Man känner sig god när man säger att man står för miljön.

Men när allvaret infinner sig i vallokalen tänker man igenom saker mer ordentligt. Det till synes goda kanske inte är så bra i praktiken och så lägger man en annan röst. Läs på om bradleyeffekten för denna påverkar både SD och MP fast på olika sätt.
2015-01-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag är ledsen, men du begriper ju inte vad jag talar om. Du verkar helt förblindad av att det är väl känt att jag inte tycker SD är något att hänga i julgranen.

Det finns ETT institut som förefaller visa mer rätt än andra, avseende SD. Vad gör det institutet som inte de andra gör? Vet vi det, eller handlar det mest om mumbojumbo av typen "en äkta SD-sympatisör ljuger inte för norrmän" eller något i den stilen?

"en äkta SD-sympatisör ljuger inte för norrmän"?

Du borde veta vid det här laget
efter alla dina besök i tråden att
Sentio inte ringer upp sedan några år tillbaka.

Sentio har en webpanel.
Detta är den stora skillnaden mellan Sentio
och telefoninstituten Sifo, Demoskop, Novus, Ipsos, Skop och SCB.

United Mind och YouGov har haft webpaneler hela tiden.

De underskattade SD pga viktfaktor som sänkte SD relativt rådata.
Viktsfaktorer som infördes felaktigt och bibehölls pga felaktig kritik
(propaganda) från Torbjörn Sjöström chef Novus.

Via status finns massa info och länkar till OI.
Bra för nybörjare i tråden men också för andra
som lurats av Rejdars och andras ibland felaktiga påståenden.
Man bör gå till källorna och kolla data dvs status.st och OI innan man
drar på med anklagelser och långtgående fantasier.
Senast redigerad av amalrik 2015-01-05 kl. 16:26.
2015-01-05, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det några i tråden som blivit uppringda av något telefoninstitut i modern tid?
Hur lät det, var det någon som bröt på annat språk osv?
Kommer inte ihåg om det var Novus eller Demoskop, men det var en svensk kvinna. Hösten 2014.
2015-01-05, 16:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Kommer inte ihåg om det var Novus eller Demoskop, men det var en svensk kvinna. Hösten 2014.

Jag minns en blatte kärring men inte fan tänkt jag på att säga S eller M vad skulle det vara bra för när man kan slänga luren i örat på´na.

Är det någon som har egna erfarenheter av att ljuga?
Nää det är ologiskt och dumt. Har man modet att ljuga har man modet att inte svara också,
2015-01-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mycket konspiratoriskt trams i den här tråden. Jag håller i allt väsentligt med Bergakungen och KrispyCreem. Sverige är inte Nordkorea, och de svenska instituten sitter inte och förfalskar resultat. Tidningarna kan välja när och hur de publicerar resultaten, och där kan det möjligen finnas politiska agendor.

Vad gäller Sentios excellens när det gäller att mäta SD-sympatier, så kan det mycket väl vara så att det beror på att det är ett norskt företag. Många SD-anhängare är konspiratoriska och misstror de svenska instituten, som framgår av tråden. Man kanske har större förtroende för ett norskt institut eftersom man vet att Norge för en helt annan migrationspolitik, och att frågan därför är mindre politiserad där. Kanske har SD-sympatisören till och med läst i den här tråden att Sentio är ett "SD-vänligt" institut, och är därför mer beredd att svara på deras frågor.

Jag säger inte att det är så, men det är en rimlig hypotes. Längre än så kommer vi nog knappast så länge instituten inte avslöjar exakt hur de gör.

En sak jag inte riktigt förstår är hypotesen/foliehattsteorin att OI befinner sig i en bubbla. Att de inte utgör en del av det svenska samhället och etablissemanget som det ser ut 2014. Vad grundas det på?

Vad har t ex Crispy för anledning att samtidigt kraftfullt och slagfärdigt kritisera politiker, journalister och akademiker för att vara oseriösa, tendentiösa, vinklande, agendadrivande - men sedan ha en barnatro på att det inom OI bara bedrivs intellektuellt hederligt sanningssökande?

Hur hänger detta kuvös-tänk ihop? Är det inte tvärtom en rimlig utgångspunkt att samma krafter som verkar snedvridande på politikens, journalistikens och samhällsforskningens områden också verkar på OUs kvalitet?

Hur är det ens möjligt att grupptänket inom media INTE skulle påverka en såpass godtycklig handling som att vikta upp med 1,X istället för 1,Y?
2015-01-05, 16:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag minns en blatte kärring men inte fan tänkt jag på att säga S eller M vad skulle det vara bra för när man kan slänga luren i örat på´na.

Nää det är ologiskt och dumt. Har man modet att ljuga har man modet att inte svara också,

Fakta trumfar tyckanden och fakta talar emot detta.
2015-01-05, 16:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Citat:

Jag undrar mest för att jag är övertygad om att benägenheten att mäta SD korrekt påverkas i ganska stor grad av huruvida den som ringer upp bryter på något främmande språk.

-"Hej, Jag heter Achmed, tänker du rösta på SD?"-
2015-01-05, 16:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
"en äkta SD-sympatisör ljuger inte för norrmän"?

Du borde veta vid det här laget
efter alla dina besök i tråden att
Sentio inte ringer upp sedan några år tillbaka.

Sentio har en webpanel.
Detta är den stora skillnaden mellan Sentio
och telefoninstituten Sifo, Demoskop, Novus, Ipsos, Skop och SCB.

United Mind och YouGov har haft webpaneler hela tiden.

De underskattade SD pga viktfaktor som sänkte SD relativt rådata.
Viktsfaktorer som infördes felaktigt och bibehölls pga felaktig kritik
(propaganda) från Torbjörn Sjöström chef Novus.

Via status finns massa info och länkar till OI.
Bra för nybörjare i tråden men också för andra
som lurats av Rejdars och andras ibland felaktiga påståenden.
Man bör gå till källorna och kolla data dvs status.st och OI innan man
drar på med anklagelser och långtgående fantasier.
Även Demoskop har en webpanel, jag finns med i den. Dom frågar regelbundet om partisympatier där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in