Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Du håller stundtals en seriös ton men allt som oftast slänger du in direkt ohederlig argumentation som t,ex. här. Jag har aldrig hävdat att EU-valet är en bra indikation på hur valresultatet ska bli i riksdagsvalet men däremot kan det som jag sa fungera som en god indikation på hur opinionsinstituten modeller fungerar. Det är en himla skillnad.
Vilket är precis vad jag svarade på. Du menade att det var ett bra tillfälle att testa om man ställt in rattarna rätt. Men vad sa EU-valet om t.ex. MP? De fick 15,1%, långt över vad t.ex. YouGov (11%), Demoskop (12,6%) och Sifo (12,5%) gissade. Om de hade tagit detta i beaktande inför riksdagsvalet skulle de ha sagt "grabbar, vi ligger sjukt fel på MP i allmänhet, alldeles för lågt. Vi måste upp så in i helvete." Men som vi vet är MP som regel överskattade i riksdagsval, det hade således varit en usel idé att ta EU-valet som ett kvitto på att MP är systematiskt underskattade. Faktum är att flera av instituten hade större mätfel på andra partier än de hade på SD, vilket alltid glöms bort i denna ultrasnävt SD-centrerade tråd där OI:s uppgift tycks uppfattas vara att leverera korrekta SD-siffror i första hand, övriga partiers siffror är onödigt fluff som de inte ska lägga arbete på eller vikt vid. Men EU-valresultatet ledde inte till att något parti skrevs upp eller ner inför riksdagsvalet, vare sig SD eller 7K.
Citat:
Vi vet att flera OI har uttalat att de inte vill att SD ska gynnas av bra opinionsmätningar, dvs. uttalat rena politiska ambitioner, och vi vet att de har lyckats hålla nere SD. De verkar alltså inte vara några dumskallar.
Om det var ambitionen har de inte lyckats med ett jota. Vi vet dessutom från VALU och Novus vallokalsmätningar att de har minst lika stora mätproblem i mätningar som inte ens kan påverka valutgången.