2015-01-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vi inte bara komma överens om att vi är oense om orsakerna till institutens "missvisning"?
Det känns inte som om vi kommer längre här, det blir bara cirkelresonemang & upprepningar.

Jag håller med Enoch.Thulin.

Den här tråden förstördes ett tiotal sidor förra gången OI ärlighet/kompetens diskuterades. Tonen var hätsk, hånande och aggressiv. Vi verkar alla sitta vid den här tråden dagligen och vi är alla bekymrade och oroade över utvecklingen i Sverige. Det binder oss samman. Varför ska vi ge oss på varandra bara för att vi har olika uppfattningar i en fråga. Ta till personangrepp för att man inte delar någon annans åsikt?!

Kan vi inte släppa ärlighet/kompetens-frågan, om inte annat tills ny fakta kommer fram?

Jag vill också passa på när jag ändå är OT att tacka alla som skriver. Det jag läst och tagit till mig de senaste åren har hjälpt mig att öppna ögonen ännu mera. Det är inte bara att jag lär mig nya saker och fördjupar mina kunskaper utan er samlade kunskap som förmedlas gör också min vardag lättare. Tack även till moderatorn som låter en hel del OT passera.

Så, TACK!
2015-01-05, 12:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Vet inte om du har rätt angående SD.
Men det jag vill se är den första motionen passera riksdagen som på något, mer eller mindre radikalt sätt ändrar dagens vansinniga invandrings/integrations politik. Om det så är kungen som lägger den skiter jag i, bara den passerar.
Hoppas bara att jag lever då.

Det kommer inte att gå via riksdagen, utan tjänsemannavägen i migrationsverket. Man kommer att få order om att omtolka reglerna för en mer "EU-harmoniserad bedömmning".
Frisläppet som Sverige har nu har aldrig gått via riksdagen heller, utan är baserat på migrationsverkets tolkningar och bedömningar. Den här linjen ligger helt i linje med förra och sittande regeringar, så man har låtit det rulla på.

Men som sagt, när ekonomi och logistik säger stopp så blir det stopp. Inte för att man vill, utan för att det helt enkelt blir praktiskt omöjligt att fortsätta. Det kommer att bli problem på allvar när statskulden närmare sig 2000mdr. Dit är det ungefär 4 år. Men kan gå snabbare om regeringen lyckas sabotera mer av ekonmon, ytterligare internationell försvagning etc.
Det som händer när statskulden börjar bli för stor, eller växer för snabbt, är att dom som lånar ut börjar kräva att man kan redovisa hur man skall kunna betala tillbaka. Kan man inte redovisa det så åker räntan först upp på lånen. Därefter får man inte låna alls.
Spanein t.ex. fick seriösa problem att låna fast statsskulden bara på 60% av BNP. + att man är med i euron. Men skulden ökade snabbt, och man hade ingen plan alls för att åtgärda detta. Så räntan skenade iväg. Val-- ny regering - radikala reformer - lån till bättre ränta och sakta men säkert så har Spanien börjat hämta sig.

Spanien har gått ifrån att ha tagit in extremt mycket invandrare perioden 2000-2007, 2008 till att idag ta emot 1/100 av Sverige, sett per invånare. I Spaniens fall kom förändringen abrupt eftersom byggsektorn kolapsade och kostnaderna för Bidrag exploderade. I Sverige går det mer smygande. Men riktningen är samma, vilkåren för lån likartade även om Spanien gynnas av euron.
2015-01-05, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det du skriver om UM kan ju tolkas som att deras uppdrag gick i stöpet på grund av att man inte viktade tillräckligt bra, sett ur uppdragsgivarens perspektiv. Då vet vi att det finns goda ekonomiska skäl för instituten, vilket brukar vara vägledning för hur ett företag agerar. Vi har inga bevis, enbart indicier, vilket gör att vi bara kan komma med mer eller mindre goda gissningar.

Jag anser inte att man ska förkasta konspirationsteorier, och då är jag långt ifrån någon inbiten konspirationsteoretiker. Konspirationer existerar ju trots allt överallt. Dessa kan vara stora och små, och även om det inte handlar om gröna marsianer i kulisserna så påverkas givetvis vinstdrivna företag av de signaler deras kunder skickar. Eller av åsikterna bland de som driver företaget. Vi kan ta tidningarna som skräckexempel, där de under decennier sagt att de inte driver någon dold agenda. Idag räknas man inte som konspirationsteoretiker, utan istället realist, när man säger att det omvända föreligger.

Konspirationsteorier måste som sagt var ite vara fel men ingen här har väl heller påstått att alla OIs dåliga mätningar av SD beror på en konspiration.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Den här tråden förstördes ett tiotal sidor förra gången OI ärlighet/kompetens diskuterades. Tonen var hätsk, hånande och aggressiv. Vi verkar alla sitta vid den här tråden dagligen och vi är alla bekymrade och oroade över utvecklingen i Sverige. Det binder oss samman. Varför ska vi ge oss på varandra bara för att vi har olika uppfattningar i en fråga. Ta till personangrepp för att man inte delar någon annans åsikt?!

Kan vi inte släppa ärlighet/kompetens-frågan, om inte annat tills ny fakta kommer fram?

Jag vill också passa på när jag ändå är OT att tacka alla som skriver. Det jag läst och tagit till mig de senaste åren har hjälpt mig att öppna ögonen ännu mera. Det är inte bara att jag lär mig nya saker och fördjupar mina kunskaper utan er samlade kunskap som förmedlas gör också min vardag lättare. Tack även till moderatorn som låter en hel del OT passera.

Så, TACK!

Ja jag håller med, vissa här kan inte föra en saklig debatt om detta utan att ta till glåpord och en massa smileys tyvärr.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-01-05 kl. 12:48.
2015-01-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men har du lyssnat på Santesson i intervjun? Han säger att instituten mer eller mindre går runt och önskar nyval så att de får "stämma av instrumenten" för att problemet med SD-väljare som fattas bara blir värre och värre. Val är ju de enda facit de får.

Demoskop lyckades bra 2010, de hade SD på 5,3 och 5,1 i de två sista mätningarna före valet. Därmed fanns inte så mycket att åtgärda för deras del förrän systemfelen uppdagades i valet 2014. Det fanns ingen anledning för dem att göra radikala ändringar när när de låg bra till 2010. Vilken skulle anledningen vara? "Hörni allihopa vi hade våra instrument rätt inställda 2010 fast det finns ett norskt institut med webpaneler som får mycket högre än oss på SD! Vad säger ni, ska vi kasta ut allt vi lärt oss och kopiera norrmännens siffra istället?"

En återkommande efterkonstruerad verklighetsuppfattning här i tråden. SD fick 13% i valet vet vi nu och därför borde OI ha vetat dagen efter valet 2010 att de skulle ställa om instrumenten så att de pekade mot 13% fyra år senare. OI borde ha "känt på sig" för att Leif GW Persson, Åsa Linderborg och SD-fans gjorde det. OI borde ha gått på magkänsla och kastat ut all metodik. Use the force, Luke! Let go, Luke!

Fast visst är det onekligen förbryllande att ovanstående uppräknade samtliga kunde förutspå SDs opinion bättre än Demoskop?
Jag menar,det är ju Demoskop som vilar hela sitt existensberättigande på att bättre än ovanstående uppräknade förutspå opinion.
Det blir ju knappast mindre märkligt att så många lekmän var så mycket bättre på att förutspå SDs framgång?

Kanske till och med Herr Crispy själv slog Demoskop på fingrarna härvidlag?

Varför i sådant fall och vad säger det om Demoskops kompetens de sista fyra åren?
2015-01-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Den här tråden förstördes ett tiotal sidor förra gången OI ärlighet/kompetens diskuterades. Tonen var hätsk, hånande och aggressiv. Vi verkar alla sitta vid den här tråden dagligen och vi är alla bekymrade och oroade över utvecklingen i Sverige. Det binder oss samman. Varför ska vi ge oss på varandra bara för att vi har olika uppfattningar i en fråga.
Ja, tonen blir sådan när en grupp går ner sig i ett grupptänkhål.

Citat:
Groupthink is a psychological phenomenon that occurs within a group of people, in which the desire for harmony or conformity in the group results in an irrational or dysfunctional decision-making outcome. Group members try to minimize conflict and reach a consensus decision without critical evaluation of alternative viewpoints, by actively suppressing dissenting viewpoints, and by isolating themselves from outside influences.

Precis som vilken dysfunktionell vänstersekt som helst har tråden bildat en sköld mot avvikande uppfattningar och slår dem ifrån sig för att det blir jobbigt när inte alla accepterar konsensus som hypnotiserade får. Som DN konstaterade i en missförstådd ledare i helgen, SD-kretsar har skapat en egen "PK"-mall.

Det som förstör tråden är inte 10 sidor av tjafs, det som förstör är de hundratals sidorna av konsensus. Det går tvärs emot allt som SD-väljare ska kämpa för. Högre i tak, bredare åsiktskorridor. Inte bygga en egen jävla åsiktskorridor. SD har kämpat för att tvätta bort bilden av SD-väljarna som lågutbildade hillbillies med låg samhällstillit, eftersom den riskerar skrämma bort andra väljargrupper. Då är det inte så lyckat att helt gratis ge vänsterpacket och universitetsliberalerna vatten på sin kvarn så att de kan peka hit och säga "haha kolla SD-foliehattarna här".

Citat:
Fast visst är det onekligen förbryllande att ovanstående uppräknade samtliga kunde förutspå SDs opinion bättre än Demoskop?
Jag menar,det är ju Demoskop som vilar hela sitt existensberättigande på att bättre än ovanstående uppräknade förutspå opinion.
Det blir ju knappast mindre märkligt att så många lekmän var så mycket bättre på att förutspå SDs framgång?

Kanske till och med Herr Crispy själv slog Demoskop på fingrarna härvidlag?

Varför i sådant fall och vad säger det om Demoskops kompetens de sista fyra åren?
Blir du även förbryllad av att en mås kan lyfta snabbare från marken och har snävare svängradie än en Boeing 767? Instituten har en mer tungrodd och svårmanövrerad maskin eftersom de inte har lyxen att kunna höfta som fiskmåsen Lindberborg. Som VALU-gubbarna berättade i sin eftervalsanalys så viktar man inte efter resultat, man viktar efter egenskaper. Annars uppstår en massa andra fel. Därför försöker man hitta så många representativa SD-väljare man får tag på. Problemet för Demoskop och andra är att de fattas. När man försöker återskapa valresultatet stämmer det inte. SD-väljarna fattas både före och efter valet, de vill vare sig berätta att de har röstat på SD eller att de tänker göra det. Därför tvingas instituten förstora upp det fåtal SD-väljare man får tag på för att kompensera för bortfallet, och det blir ett trubbigt verktyg. Därför är jag inte särskilt "förbryllad" över att en Boeing inte är lika smidig som en måsjävel, måsen behöver nämligen inte även transportera hundratals passagerare och deras bagage.
2015-01-05, 13:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Mycket generellt:

Prognosverktyg måste vara metodsäkrade. Metodsäkring i OU handlar om att jämföra sina resultat mot sina egna, tidigare resultat OCH att jämföra egna resultat mot andra företag och framförallt valen.

Ett av de stora problemen är att valen är en enda kontrollpunkt vart fjärde år, och att valen kanske inte ens är representativa för opinionen mer än så som den ser ut på valdagen. Hur opinionen ser ut däremellan vet man inte så mycket om.

Av detta följer två saker: Det ena är att det institut som använder en stabil metod OCH prickar rätt i valet, helst några gånger och helst på ett likvärdigt sätt för alla partier troligen är "bäst", men det går bara att visa det i närheten av valet. Opinionen är (visat om och om igen) inte statisk - vi har ju sett rätt stora rörelser under valkampanjerna. Att 2010 kunna hitta den magiska viktningen som ger "rätt svar" år 2014 är meningslöst.

Det andra är att institut som påstås visa mer rätt än andra fortfarande måste visa sin metod för att vara trovärdiga(re). Annars kan det tänkas att rena skattningar, gissningar och att spå i kaffesump förefaller vara den bättre metoden.

Man kan alltså fråga sig (med rätta) om Sentio gör en statistisk undersökning på en panel, eller om de använder (också) andra sätt att komma fram till ett resultat (det kan man mycket väl göra). Man kan göra politiska analyser, man kan göra trendanalyser och attitydförändringsanalyser, man kan göra sociologiska undersökningar på sin panel och jämföra med andra företag, man kan göra demografiska jämförelser med andra länder för att få ett stabilare underlag etc etc.

Det kan vara mycket intressant att reda ut hur Sentio verkligen gör, om man nu vill hävda att de träffar mera rätt. Framförallt, vad gör de som inte de vanliga OU gör?
2015-01-05, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, tonen blir sådan när en grupp går ner sig i ett grupptänkhål.
Därför kanske det kan vara en poäng att försöka ta sig ur detta hål, vilket sällan underlättas av hånfulla kommentarer & kompromisslöshet från samtliga håll.

Där man kanske istället bör anamma en Black Box-teori där man får tänka sig alla möjliga faktorer, svårviktning, medveten felviktning, ondskefull agenda, kognitiv bias & fan vet allt som allt sammantaget blir en enkel korrektionsfaktor för respektive institut.

För så länge det inte finns mer skarpa fakta i målet så kommer diskussionen aldrig vidare.
2015-01-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mycket generellt:

Prognosverktyg måste vara metodsäkrade. Metodsäkring i OU handlar om att jämföra sina resultat mot sina egna, tidigare resultat OCH att jämföra egna resultat mot andra företag och framförallt valen.

Ett av de stora problemen är att valen är en enda kontrollpunkt vart fjärde år, och att valen kanske inte ens är representativa för opinionen mer än så som den ser ut på valdagen. Hur opinionen ser ut däremellan vet man inte så mycket om.

Av detta följer två saker: Det ena är att det institut som använder en stabil metod OCH prickar rätt i valet, helst några gånger och helst på ett likvärdigt sätt för alla partier troligen är "bäst", men det går bara att visa det i närheten av valet. Opinionen är (visat om och om igen) inte statisk - vi har ju sett rätt stora rörelser under valkampanjerna. Att 2010 kunna hitta den magiska viktningen som ger "rätt svar" år 2014 är meningslöst.
Exakt, och som Santesson beskrev utvecklingen så handlar mätproblemet i grunden om två faktorer som hänger samman: Det ena är att SD har brutit mark i helt nya väljargrupper som var mycket sparsamt representerade 2010 och vars egenskaper därför saknar tillräcklig representation i "systemet". Det handlar främst om gammelmoderater som betecknar sig som konservativa. Det andra är att just denna nya grupp, till skillnad från de första c:a 5%, är mycket mer hemlig om sina SD-sympatier än den gamla kärnan av "nationalister". Institutens SD-bevakning har alltså på grund av 2010 års valresultat varit fokuserad på en grupp där de inte växt speciellt mycket eftersom marknaden redan var ganska mättad, och då har man missat den nya marknad som öppnat sig. Tricket nu är att fånga upp så många man kan av dessa fantomväljare. Därmed inte sagt att man hittat en stabil formel nu, eftersom det kan svänga igen. SD kanske stannar av bland gammelmoderater och börjar växa ordentligt bland sossar.
2015-01-05, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mycket generellt:

Det andra är att institut som påstås visa mer rätt än andra fortfarande måste visa sin metod för att vara trovärdiga(re). Annars kan det tänkas att rena skattningar, gissningar och att spå i kaffesump förefaller vara den bättre metoden.

Man kan alltså fråga sig (med rätta) om Sentio gör en statistisk undersökning på en panel, eller om de använder (också) andra sätt att komma fram till ett resultat (det kan man mycket väl göra). Man kan göra politiska analyser, man kan göra trendanalyser och attitydförändringsanalyser, man kan göra sociologiska undersökningar på sin panel och jämföra med andra företag, man kan göra demografiska jämförelser med andra länder för att få ett stabilare underlag etc etc.

Det kan vara mycket intressant att reda ut hur Sentio verkligen gör, om man nu vill hävda att de träffar mera rätt. Framförallt, vad gör de som inte de vanliga OU gör?

Ja att bli riktigt bra är inte trivialt men det är inte förvånande att man misslyckas kapitalt när man t.o.m. uttalar att man har politiska motiv. Vi ska heller inte glömma bort EU-valet som visserligen inte är exakt detsamma som ett riksdagsval men som ändå ger en god indikation till hur modellen fungerar.

Jag tror dock att det inte det är en slump att det enda institutet som har lyckats mäta SD är ett utländskt OI. När samtliga kunder till våra svenska OI har en stark politisk agenda (vilket de allra flesta håller med om att våra medier har) uppstår det inte bara ett intresse att mäta fel.

Den starka demoniseringen av SD som OIs kunder står för gör rimligen att folk drar sig för att svara att de tänker rösta på SD när de hör vem som frågar. När tidingar som t.ex. Expressen hänger ut SD-folk och bedriver en mycket hätsk kampanj kan man helt enkelt inte förvänta sig att folk ska ge korrekta svar. Har man ambitionen att mäta opinionen objektivt måste man alltså hålla sig objektiv eller på annat sätt vinna de tillfrågades förtroende om att de är anonyma.

Man kan visserligen kompensera för detta så att det inte finns några systematiska fel men ju mer man måste kompensera desto större spridning får man.
2015-01-05, 13:56
Medlem
Scherings avatar
[QUOTt sällan underlättas av hånfulla kommentarer & kompromisslöshet från samtliga håll.

Där man kanske istället bör anamma en Black Box-teori där man får tänka sig alla möjliga faktorer, svårviktning, medveten felviktning, ondskefull agenda, kognitiv bias & fan vet allt som allt sammantaget blir en enkel korrektionsfaktor för respektive institut.

För så länge det inte finns mer skarpa fakta i målet så kommer diskussionen aldrig vidare.[/quote]
Fast det som egentligen behövs är en färsk opinionsundersökning för att dämpa abstinensen. Ge oss vår fix! Jag nöjer mig med en Skop, bara jag får något.
2015-01-05, 14:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast det som egentligen behövs är en färsk opinionsundersökning för att dämpa abstinensen. Ge oss vår fix! Jag nöjer mig med en Skop, bara jag får något.
Du har nog helt rätt.
2015-01-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja att bli riktigt bra är inte trivialt men det är inte förvånande att man misslyckas kapitalt när man t.o.m. uttalar att man har politiska motiv. Vi ska heller inte glömma bort EU-valet som visserligen inte är exakt detsamma som ett riksdagsval men som ändå ger en god indikation till hur modellen fungerar.
Tycker du att EU-valet var en bra indikation på hur det skulle komma att gå för MP i riksdagsvalet? Först succé, sedan genomklappning. Ingen säker indikator och det vet instituten förmodligen sedan tidigare.

Sen det här med "politiska motiv", som alltid tycks utgå från att det mest effektiva man kan göra i form av SD-bekämpning är att hyvla bort ett par procent i OU eller att låta bli att vikta upp tillräckligt. Det skulle möjligen spela roll om SD låg nära spärren, då hade det ur psykologiskt hänseende varit produktivt att ge sken av att de låg under spärren och att det därför vore slöseri att rösta på dem. Det är bara det att samtliga institut hade dem över 4% i september 2010 utom Sifo som låg på exakt 4,0%. Ingen som tog tillfället i akt att manipulera då när det verkligen gällde... men nu skulle de alltså legat på och "beställt" 2% nerhyvling så att 13% blev 10-11%? För att påverka vem att göra vad? "Ligger inte SD över exakt 13% i mätningar tänker jag minsann byta och rösta på Schyman"?

SD-motståndare jublar naturligtvis inte när de får höga siffror, men de har heller ingen nytta av att hållas lugna när de inte borde vara det. Om man vill mobilisera No Pasaran-packet och få Arnstad att ringa alla larmklockor är det naturligtvis en ganska dålig idé att presentera SD-siffror som är så låga att alla fortsätter sova, för att sedan chocka dem med ett strålande valresultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in