2014-12-12, 23:19
Medlem
Heh snälla hjälp mej

Jag körde 45km för fort idag (jag vet vårdslöst ingen behöver påpeka)
Var på väg till sjukhuset...

Men iallafall, jag blev tagen av polisen de körde bakifrån och stoppade mej.
De kollade körkort jag fick blåsa mm.
Men fick inga böter ingenting.
Han sa typ att han hade kunnat ta körkortet egentligen.
Men iallafall, nu säger en kompis att han i efterhand kan ge mej böter???

Hade han inte sagt det där och då??
Han gick ju inte ens iväg med mitt körkort :S?

Jag fick åka iväg lycklig som jag blev.

Men kan nu böterna komma i brevlådan utan att han sa något om det? Han nämnde inget om varning iheller han lixom släppte mej.
Citera
2014-12-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeri0001
Heh snälla hjälp mej

Jag körde 45km för fort idag (jag vet vårdslöst ingen behöver påpeka)
Var på väg till sjukhuset...

Men iallafall, jag blev tagen av polisen de körde bakifrån och stoppade mej.
De kollade körkort jag fick blåsa mm.
Men fick inga böter ingenting.
Han sa typ att han hade kunnat ta körkortet egentligen.
Men iallafall, nu säger en kompis att han i efterhand kan ge mej böter???

Hade han inte sagt det där och då??
Han gick ju inte ens iväg med mitt körkort :S?

Jag fick åka iväg lycklig som jag blev.

Men kan nu böterna komma i brevlådan utan att han sa något om det? Han nämnde inget om varning iheller han lixom släppte mej.

Egentligen ska hastighetsöverträdelser över 40km/h rapporteras till åklagare som bestämmer ev. strafföreläggande. Det finns olika scenarion vad som kan ha hänt.

Det mest troliga är väl att han inte hann mäta, det krävs kanske sammanlagt 10-15 sekunder för att mäta från bilen, sedan får man fram en medelhastighet.

Det andra scenariot kan vara att han inte ville ta ditt körkort, eller att han inte orkade med pappersarbetet.

Men vid en sådan grov överträdelse så ska han ta körkortet direkt om det är hans avsikt. Annars har han gjort "fel" när han rapporterar. Nej du kommer inte få någon böter.
Senast redigerad av jafastne 2014-12-17 kl. 15:29.
Citera
2015-01-04, 18:41
Medlem
Har åkt in i fyllecell 3 gånger på 2 år (fråga mig inte varför).

Har hört rykten att körkortet kan ryka? Stämmer det?
Citera
2015-01-04, 19:13
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombah
Har åkt in i fyllecell 3 gånger på 2 år (fråga mig inte varför).

Har hört rykten att körkortet kan ryka? Stämmer det?
Ja det stämmer mycket bra faktiskt.
Var den senaste loben nyligen så kan det vara på gång en utredning om ditt fortsatta körkortsinnehav.
Å andra sidan, var det ett bra tag sedan så kan det ändå vara på gång, men det kan också vara så att du klarat dig.
I vilket fall som helst så lär du ta hjälp för dina alkoholvanor så att du inte lobas mer.

3 § Ett körkort ska återkallas, om

1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
b) rattfylleri enligt 4 § samma lag,
c) grovt rattfylleri enligt 4 a § samma lag,
d) brott mot 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, eller
e) brott mot 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519),
2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
8. körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov, eller
9. det fanns hinder mot att utfärda körkort vid tiden för utfärdandet och hindret fortfarande består. Lag (2011:1580).
Senast redigerad av toby79 2015-01-04 kl. 19:16.
Citera
2015-01-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ja det stämmer mycket bra faktiskt.
Var den senaste loben nyligen så kan det vara på gång en utredning om ditt fortsatta körkortsinnehav.
Å andra sidan, var det ett bra tag sedan så kan det ändå vara på gång, men det kan också vara så att du klarat dig.
I vilket fall som helst så lär du ta hjälp för dina alkoholvanor så att du inte lobas mer.
Tack för hjälpen!

Du har så rätt så haha. Nåt tips på vad jag kan säga till personen jag träffar ang. körkortet?
Citera
2015-01-04, 19:20
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Tack för hjälpen!

Du har så rätt så haha. Nåt tips på vad jag kan säga till personen jag träffar ang. körkortet?
Det är inte så mycket vad du säger i dina yttranden som är intressant utan förhållandet mellan ditt behov att kunna köra fordon kontra dina lobar. Det är något som bara du och dina närmaste har kännedom om.
Citera
2015-01-04, 19:24
Medlem
Citat:
Det är inte så mycket vad du säger i dina yttranden som är intressant utan förhållandet mellan ditt behov att kunna köra fordon kontra dina lobar. Det är något som bara du och dina närmaste har kännedom om.
Har egentligen bara haft en jävla otur om man säger så.
Citera
2015-01-04, 19:37
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Har egentligen bara haft en jävla otur om man säger så.
Otur har man om man trampar på en sån där barnkratta och skaftet far rätt upp och in i arslet.
Lobas man så är det något djupare bakom plus det faktum att man i myndighets närvaro inte varit till säkerhet för sig själv eller andra.

Så mitt tips är att inte säga i det eventuella yttrandet att du hade otur eller var full och dum.
Citera
2015-01-04, 19:46
Medlem
Citat:
Otur har man om man trampar på en sån där barnkratta och skaftet far rätt upp och in i arslet.
Lobas man så är det något djupare bakom plus det faktum att man i myndighets närvaro inte varit till säkerhet för sig själv eller andra.

Så mitt tips är att inte säga i det eventuella yttrandet att du hade otur eller var full och dum.
Haha du skriver som om du har en pinne i arslet, slappna av.

Lobas kan vara något så enkelt som att du är påväg hem från klubben och halkar i snön, en polisbil åker förbi och ser det, dem har inget att göra och vill förstöra kvällen för någon. (många poliser är sadistiska små människor vet du).

PANG så är du Lobad.
Citera
2015-01-04, 19:57
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Haha du skriver som om du har en pinne i arslet, slappna av.

Lobas kan vara något så enkelt som att du är påväg hem från klubben och halkar i snön, en polisbil åker förbi och ser det, dem har inget att göra och vill förstöra kvällen för någon. (många poliser är sadistiska små människor vet du).

PANG så är du Lobad.
Jag är avslappnad, för mitt körkortsinnehav är inte ifrågasatt. Däremot är jag hungrig, men det kan jag lösa själv.

Halkar du på fyllan är det ju ett tydligt tecken på att du inte kan ta hand om dig själv. I steg två så är det inte de enskilda polismännen som avgör om loben ska kvarstå efter transport in. Så blir man kvar så finns det skäl till det.
Citera
2015-01-13, 20:36
Medlem
snusbakarens avatar
Hejsan, min trafiklärare säger att om jag tog AM kort (när det blev ändrat till teoriprov&uppkörning) när jag var 15 (2011) så har jag ingen prövotid när jag tar B kortet, jag sökte runt och fick svaret

"Prövotid
18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189)." KLICKA HÄR

Frågade min trafiklärare vad dom menade och hon svarade att även om AM kortet i sig inte har en prövotid så startar "Timern" då.

Kommer jag ha prövotid på mitt B körkort eller borde jag ha valt en annan trafikskola?

Antar att det återstår att se den 27/1 då jag tar kortet!
Senast redigerad av snusbakaren 2015-01-13 kl. 20:52.
Citera
2015-01-20, 20:33
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Hejsan, min trafiklärare säger att om jag tog AM kort (när det blev ändrat till teoriprov&uppkörning) när jag var 15 (2011) så har jag ingen prövotid när jag tar B kortet, jag sökte runt och fick svaret

"Prövotid
18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189)." KLICKA HÄR

Frågade min trafiklärare vad dom menade och hon svarade att även om AM kortet i sig inte har en prövotid så startar "Timern" då.

Kommer jag ha prövotid på mitt B körkort eller borde jag ha valt en annan trafikskola?

Antar att det återstår att se den 27/1 då jag tar kortet!

Du kommer att ha 2 års prövotid på ditt B-kort, oavsett om du har tagit moppekort tidigare.

Punkt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in