2015-01-03, 18:50
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om en junta tar makten i Sverige när vår statsminister är på utlandsresa, är det då ett lagligt maktövertagande?

Nej. Ryssland har inte gått in militärt i Ukraina. På Krim fanns det redan innan folkomröstningen ryska soldater i de baser som de hyrde.
1. Nej, för statsministern har ju inte övergett sitt jobb utan avser återvända 'till kontoret' efter resan!
2. Rysslands gröna män hade enligt arrendeavtalet för Krim inte rätt att vistas utanför basområdet. Ryska soldater, klädda i 'fritidsuniformer' identiska med ordinare stridsmunderingar, har illegalt gått över gränsen in i Donbas. Enligt NATOS o Ukrainas un derrättelsetjänster finns där i dag minst runt 5.000 ryska soldater.
Diskutera i st hur Ryssland bäst avslutar det vansinniga Donbas företaget i st f att förneka välkända fakta. Läs OSCE:s rapporter!.
Citera
2015-01-03, 19:05
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Inte Ryssland iaf.

Alla länder övar för möjliga scenarier som kan inträffa. Stormakter har troligen planering för om sådant händer och har färdig krigsplanering mot en massa länder bara utifall att. Även USA som mest troligt har färdiga anfallsplaner mot alla jordens länder.

USA. Deras robot"försvar" (som även kan användas offensivt) finns bl.a. alldelles vid Rysslands gränser.

USA igen. Serbien är ett exempel.

USA igen. De har upprustat enormt allt sedan det kalla kriget sägs ha tagit slut trots att Ryssland har nedrustat och försvagats till att idag ha en bråkdel av Sovjets militära styrka.

Vet inte om Nordkorea åsyftas eller så kanske Voice of America, CNN, Fox news m.fl.
Lögnerna om Ryssland är stora i västlig "fri" styrd pk-media, ja.

Det har ett nära samband med frågan vilket land som är störst i Europa. Europas största land satsar jag har för mig det är 5-6 % så mycket pengar på sitt försvar som "världspolisen".

Natos militära övningar nära Rysslands gränser är många fler än de militärövningar som ryssarna håller inne på sitt eget territorium.

Samma land som inom sitt eget territorium har miljoner människor från de f.d. Sovjetrepublikerna boende. Det är ganska naturligt att människor flyttar omkring inom ett land som Sovjet då var.

USA igen. Tyskland bl.a. är ännu ockuperat. Frankrike "ockuperar" Strassburg och andra f.d. tyska områden, Polen "ockuperar" f.d. tysk mark öster om Oder-Neisse, England "ockuperar" det Skottland som tidigare var franskt, Frankrike "ockuperar" Calais, Danmark "ockuperar" Bornholm. O.s.v. Orkar inte fortsätta.

Gränser har ändrats många gånger genom historien.

Många länder genom historien. Massor. Avses kanske Englands ockupation av Nordirland?

Avses kuppen i Kiev och den olagliga avsättningen av Janukovitj? Ja, Washington och Bryssel beväpnar många terrorister i Ukraina precis som de gör i t.ex. Syrien.

Ryssland är inte i krig. Nu är det dessutom 2015.
Varför förvånas jag inte ett dugg över att ryssrunkare ställer verkligheten på arslet gång efter annan?
Citera
2015-01-04, 09:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryska soldater fanns det gott om på hela den ukrainska Krimhalvön under ockupationen. De kallades för "de mystiska gröna männen", har du kanske hört talas om (nämns dock inte i ryska propagandan).

Ja, där fanns ryska soldater. Det brukar vara så där man har militärbaser. Där har man också soldater.

Citat:
Märkligt förresten att det i Sverige mest är nazister som beundrar Putin. Vad beror detta på...?

Vet ej. Fråga dem. Jag är inte nazist.
Har emellertid sett en och annan kommunist också. Bl.a. i trådarna här på fb. Även människor med politiska åsikter däremellan.
Det är inte så att en viss "typ" av människor har en och samma åsikter och ingen annan.

Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
1. Nej, för statsministern har ju inte övergett sitt jobb utan avser återvända 'till kontoret' efter resan!

Jämför med Sverige.
Lövet återvänder till Sverige efter sitt besök i Brasilien.
Dock så hade det varit svårt för honom om en junta hade tagit makten i Stockholm.

Citat:
2. Rysslands gröna män hade enligt arrendeavtalet för Krim inte rätt att vistas utanför basområdet. Ryska soldater, klädda i 'fritidsuniformer' identiska med ordinare stridsmunderingar, har illegalt gått över gränsen in i Donbas. Enligt NATOS o Ukrainas un derrättelsetjänster finns där i dag minst runt 5.000 ryska soldater.
Diskutera i st hur Ryssland bäst avslutar det vansinniga Donbas företaget i st f att förneka välkända fakta. Läs OSCE:s rapporter!.

"NATOS o Ukrainas underrättelsetjänster"
Fast om jag skulle hänvisa till uppgifter från ryska underrättelsetjänster...

Sök på saker som "källkritik" och "kritiskt tänkande".

Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Varför förvånas jag inte ett dugg över att ryssrunkare ställer verkligheten på arslet gång efter annan?

Förklara gärna det där.
Jag tar upp fakta i mina inlägg. Kontrollerbar fakta.
Citera
2015-01-04, 10:08
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Förklara gärna det där.
Förvrängning av verkligheten är inte fakta.
Citera
2015-01-04, 10:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Förvrängning av verkligheten är inte fakta.

Skulle vara intressant att få veta vad jag då ska ha förvrängt.

Ryssland anklagas för att ha "invaderat" Ukraina men när det "goda" väst har sina soldater, sitt folk på den andra sidan...
Ryssland anklagas för att rusta upp sitt försvar så enormt trots att deras militärutgifter är en bråkdel av västs.
Ryssland hackas det på när de har militärövningar i sitt eget land, inom sitt eget territorium. Fast när Nato övar alldeles vid Rysslands gränser... Natos övningar som är många gånger fler än Rysslands.
Ryssland är "aggressivt" när det flyger i internationellt luftrum men när ett visst lands militära flygplan mot svenska order flög tvärs över Gotland...
O.s.v.

Vad jag vänder mig är den ensidiga bilden av det "onda" Ryssland och det "goda" väst. Det är en verklig förvrängning.
Citera
2015-01-04, 12:21
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Jämför med Sverige.
Lövet återvänder till Sverige efter sitt besök i Brasilien.
Dock så hade det varit svårt för honom om en junta hade tagit makten i Stockholm.

Har du fortfarande inte förstått att Tjuven övergav sin presidentpost på eget bevåg, m.a.o. han avgick inte? Efter flykten blev han avsatt av parlamentet, inte av någon junta som du dillar om. Detta är kontrollerbara fakta.
Härmed punkt för min del.
Citera
2015-01-04, 12:44
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Vet ej. Fråga dem. Jag är inte nazist.
Har emellertid sett en och annan kommunist också. Bl.a. i trådarna här på fb. Även människor med politiska åsikter däremellan.
Det är inte så att en viss "typ" av människor har en och samma åsikter och ingen annan.

Du tillhör vad jag förstår den mer radikala falangen av Sverigedemokraterna. Där finns en del som stödjer Putin, bland annat dess ungdomsförbunds ordförande Gustav Kasselstrand.

https://www.facebook.com/Slutpixlat/posts/257764091060134

Rent logiskt kan man inte dyrka Putin samtidigt som man röstar på något av de mer etablerade partierna. Jag har personligen inget emot SD's partiledning eller dess framgångar men jag föraktar de radikala elementen (rasister, homofober m.m.) inom partiet.

Ja, sedan finns förstås också en klick radikala vänsterpartister och sovjetnostalgiker som uppskattar Putin. Lite skoj att dessa samsas med fascisterna i sin beundran.
Citera
2015-01-04, 12:49
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Skulle vara intressant att få veta vad jag då ska ha förvrängt.

Ryssland anklagas för att ha "invaderat" Ukraina men när det "goda" väst har sina soldater, sitt folk på den andra sidan...
Ryssland anklagas för att rusta upp sitt försvar så enormt trots att deras militärutgifter är en bråkdel av västs.
Ryssland hackas det på när de har militärövningar i sitt eget land, inom sitt eget territorium. Fast när Nato övar alldeles vid Rysslands gränser... Natos övningar som är många gånger fler än Rysslands.
Ryssland är "aggressivt" när det flyger i internationellt luftrum men när ett visst lands militära flygplan mot svenska order flög tvärs över Gotland...
O.s.v.

Vad jag vänder mig är den ensidiga bilden av det "onda" Ryssland och det "goda" väst. Det är en verklig förvrängning.

Ryssland har bevisligen ovälkomna soldater på ukrainskt territorium. Lite skillnad, eller hur?
Citera
2015-01-04, 14:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Har du fortfarande inte förstått att Tjuven övergav sin presidentpost på eget bevåg, m.a.o. han avgick inte? Efter flykten blev han avsatt av parlamentet, inte av någon junta som du dillar om. Detta är kontrollerbara fakta.
Härmed punkt för min del.

Man kan kalla dem vad man vill. Regimen i Kiev har trots allt tagit makten med våld och stöd av väst.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssland har bevisligen ovälkomna soldater på ukrainskt territorium. Lite skillnad, eller hur?

Om man räknar Krim till "ukrainskt territorium", så ja.
Bevis för att Ryssland har soldater någon annan stans i det verkliga Ukraina återstår att få se.
Citera
2015-01-04, 15:43
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Man kan kalla dem vad man vill. Regimen i Kiev har trots allt tagit makten med våld och stöd av väst.
Hur än regeringskrisen i Kiev gick till har Moskva ingen rätt att lägga sig i. Om demonstranter i Oslo kräver Sohlbergs avgång, och en ny arbeiderpartiregering tillträder ger det inte Sverige rätt ockupera Trondheim, bara för att vi är nära grannar. El motsv i Finland.
Kan du räkna upp vilka länder Ryssland har rätt att ingripa i om det sker regerinsgskiften där som man inte är nöjd med eller betraktar som olagliga?
Citera
2015-01-04, 16:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Hur än regeringskrisen i Kiev gick till har Moskva ingen rätt att lägga sig i. Om demonstranter i Oslo kräver Sohlbergs avgång, och en ny arbeiderpartiregering tillträder ger det inte Sverige rätt ockupera Trondheim, bara för att vi är nära grannar. El motsv i Finland.
Kan du räkna upp vilka länder Ryssland har rätt att ingripa i om det sker regerinsgskiften där som man inte är nöjd med eller betraktar som olagliga?

Krim är ett specialfall. Gränserna har som kanske bekant ändrats där under Sovjettiden. Det är en historisk del av Ryssland. Som jag har skrivit tidigare så har man diskuterat en överföring av Krim till Ryssland ett flertal gånger efter Sovjets fall.

Ryssland är för övrigt inte det land som mest lägger sig i vad som händer i andra länder. I synnerhet inte militärt. I fallet Ukraina så är ett flertal länder inblandade. Det var inte Ryssland som satte igång händelseutvecklingen och kaoset där. Jag skulle tro att man i Moskva var ganska nöjda med att ha fått kontrakt på att hyra baserna på Krim i ytterligare 25 år.
Citera
2015-01-04, 17:37
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Bevis för att Ryssland har soldater någon annan stans i det verkliga Ukraina återstår att få se.
Återstår?
Bevisen är förkrossande.
Endast lögnare klarar förneka dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in