2015-01-04, 15:47
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Kontrollerar-regeringen/Misstroendeforklaring/

https://lagen.nu/1974:152#K6P7S1

Är du säker på det? Det hela är väldigt oklart för mig. Vad menas egentligen med OM:et i lagen?

Om = Om inga andra hinder föreligger, t ex att det inom tre månader redan varit ett riksdagsval.
2015-01-04, 15:49
Medlem
Citat:
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Kontrollerar-regeringen/Misstroendeforklaring/

https://lagen.nu/1974:152#K6P7S1

Är du säker på det? Det hela är väldigt oklart för mig. Vad menas egentligen med OM:et i lagen?

Jag hade bara läst att en expeditionsministär inte kan utlysa extraval, och utgick från att regeringen blir en expeditionsministär i samma stund som den faller i riksdagen. Jag hade missat det där om att något entledigande inte ska ske om statsministern utlyser nyval.
2015-01-04, 15:49
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om = Om inga andra hinder föreligger, t ex att det inom tre månader redan varit ett riksdagsval.
Så regeringen kan alltså utlysa nyval om man fäller Löfven då? Om jag tolkar lagen rätt så måste man fälla hela regeringen och sen måste talmannen jättesnabbt entlediga allihop innan de hinner skrika nyval.
2015-01-04, 15:53
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag hade bara läst att en expeditionsministär inte kan utlysa extraval, och utgick från att regeringen blir en expeditionsministär i samma stund som den faller i riksdagen. Jag hade missat det där om att något entledigande inte ska ske om statsministern utlyser nyval.
Ja, men som sagt det är ganska oklart vad som egentligen gäller. Det verkar som de som skrev den här lagen hade tagit några sherry för mycket, särskrivningar och allt..

Från en annan del av lagen:
Citat:
Extra val

11 § Regeringen får besluta om extra val till riksdagen mellan ordinarie val. Extra val ska hållas inom tre månader efter beslutet.
Efter val till riksdagen får regeringen inte besluta om extra val förrän tre månader har gått från den nyvalda riksdagens första sammanträde. Regeringen får inte heller besluta om extra val under den tid då dess ledamöter, efter det att samtliga har entledigats, uppehåller sina befattningar till dess en ny regering ska tillträda.
Bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 5 §. Lag (2010:1408).
2015-01-04, 15:54
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Så regeringen kan alltså utlysa nyval om man fäller Löfven då? Om jag tolkar lagen rätt så måste man fälla hela regeringen och sen måste talmannen jättesnabbt entlediga allihop innan de hinner skrika nyval.

En sittande regering som fälls sitter vanligtvis kvar i form av en expeditionsministär. Huruvida den får utlysa extra val är jag osäker på. Den bör ju undvika det, sett till vilken uppgift den har (administrera vardagligt regeringsarbete), men vad lagen medger vet jag ej.
2015-01-04, 16:00
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Tillägg:
Jag tolkar det nog såsom du säger, att när riksdagen fäller en regering så kan statsministern utlysa extra val i samband med det. Först senare kommer talmannen att entlediga regeringen, och om inget extra val är utlyst får talmannen till uppgift att sondera ny regeringsbildare. Misslyckas talmannen tre gånger blir det automatiskt extra val.

När väl regeringen blivit entledigad kan den inte utlysa extra val, då den då bara är en expeditionsministär.
2015-01-04, 16:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det är ju klokt att utreda huruvida Löfvén/regeringen i tillfälle han/den nu blir misstroendeförklarad kan utlysa nyval.

Men Alliansen har haft möjliget att dunka in en egen misstroendeförklaring och varit säkra på att Löfvén inte kunnat utlysa nyval. Om Alliansen t ex gjorde det direkt efter att att budgeten föll den 2:a dec så hade Löfven inte kunnat utlysa nyval.

Men Alliansen gjorde inte det. För de ville inte regera med aktivt stöd av SD. Så varför skulle Alliansen i detta läge rösta för en misstroendeförklaring!?
2015-01-04, 16:12
Medlem
Citat:
Fast då krävs ju först ett nyval
Citat:
•Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val.
Det var detta jag menade.
Alliansen kan alltså ta över utan nyval.
2015-01-04, 16:15
Medlem
Citat:
särskrivningar och allt..
Den korrekta benämningen är "extra val", inte "extraval".
2015-01-04, 16:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Den korrekta benämningen är "extra val", inte "extraval".

Många som hakar upp sig på detta ser jag och det stämmer att det kallas för extra val, det är begreppet som valmyndigheten använder.

Men om vi håller oss till vad som är korrekt svenska så fungerar det faktiskt både utmärkt att säga att det är ett extraval likväl som att säga att det är ett extra val.
2015-01-04, 16:36
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ju klokt att utreda huruvida Löfvén/regeringen i tillfälle han/den nu blir misstroendeförklarad kan utlysa nyval.

Men Alliansen har haft möjliget att dunka in en egen misstroendeförklaring och varit säkra på att Löfvén inte kunnat utlysa nyval. Om Alliansen t ex gjorde det direkt efter att att budgeten föll den 2:a dec så hade Löfven inte kunnat utlysa nyval.

Men Alliansen gjorde inte det. För de ville inte regera med aktivt stöd av SD. Så varför skulle Alliansen i detta läge rösta för en misstroendeförklaring!?

Mycket har hänt senaste månaden, de stora väljartapp vi kommer att se i kommande opinionsundersökningar till följd av DÖ, kan göra att bedömningen snart blir en annan. Om så bara för att alliansen ska kunna återfå endel av sina egna väljares förtroende.

Men jag håller med om att inget ännu tyder på att SD skulle få stöd av alliansen för en misstroendeförklaring. Men en missförtroendeförklaring från SD skulle ha fler funktioner än en.

Dels vill man förstås fälla regeringen.
Men en ytterligare faktor blir att om alliansen inte ger stöd till misstroendeförklaringen så får SD ännu ett propagandaverktyg som de kan hålla sig i hetluften med och använda för att ta allians-väljare.

Sviker alliansen sina väljare en gång till så får SD möjlighet att använda både decemberöverrenskommelsen och ett svek vid en missförtroendeförklaring till att trumma in i alliansens väljare att de har svikit och reducerat sig själva till stödjepartier åt en rödgrön regering= fler röster till SD
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-01-04 kl. 16:49.
2015-01-04, 16:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Då kan SD använda både decemberöverrenskommelsen och att alliansten inte stödje dem i att försöka fälla regeringen till att trumma in i alliansen väljare att de har svikit dem och reducerat sig själva till stödjepartier åt en rödgrön regering= fler röster till SD
Detta är av oerhört stor vikt när kollapsen i asylsystemen kommer under året. Då kan inte alliansen peka finger år sossarna & svära sig fria. Dom har exakt lika stort ansvar för den förda politiken som S & MP genom sitt stöd via DÖ.
(det hade dom naturligtvis haft ändå, men nu blir det närmast övertydligt. Man gick tom. så långt att man gav upp regeringsmakten för att den förda invandringspolitiken skulle kunna fortgå, tydligare än så kan det inte bli)
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-01-04 kl. 16:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in