2015-01-04, 14:31
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Lars Wilderäng. Författaren och välkänd borgerlig bloggare.
Gräsrötterna blir bruna - den vita snöbollen blir en brun lavin
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/grasrotterna-blir-bruna-den-vita.html

Jag har noterat en omsvängning i sociala medier och på Internet sedan decembersveket. Allt fler vanliga namngivna svenskar vågar nu gå ut och säga negativa saker om invandring, utan att bli emotsagda. Man har passerat kanten och det går fort nu - väldigt fort. Min tidigare prognos om ett (sd) med runt 20% i nästa val kan behöva omprövas. Istället kan vi prata om runt 35% och bli största parti i riksdagen 2018.

Det ska verkligen vara spännande att se nästa mätning. Man behöver inte längre lägga örat mot rälsen för att höra att något är på gång, hela marken tycks skaka just nu. Buffelflocken är nära, och DÖ tycks ha varit spiken i kistan för många.

Både Cornu och Westerholm (Sveriges sista fungerade socialdemokrat?) har under senaste tiden vittnat om det på sina bloggar. Att vi på Flashback ofta har en lite dramatisk touch i våra analyser ligger kanske i sakens natur, så därför är det nästan lite skrämmande att Cornu brer på mer än vad vi gör.
2015-01-04, 14:44
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Exakt, de enda jag hört tala negativt om Söder och hans "kontroversiella" uttalande om att både svenskar och olika minoriteter finns, är de som redan hatar partiet och på riktigt tror att de är nazister, böghatare etc..

Politiska idioter mao som villigt låter sig luras av varje ny lögnaktig aftonbladet-ledare.
Oavsett vad han sa så är han nog inte direkt omtyckt ute i stugorna. Skulle tro att många med mig stör sig på Söder på grund av hans ständiga gnäll och allmänt obehagliga personlighet.
Jag skulle inte vilja se honom vid makten, han verkar vara en arg liten man och borde ha städats bort för länge sedan.
2015-01-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Japp, den sociala omsvängningen är stor. Jag har träffat många människor, släkt och vänner, under helgerna. För ett år sen var det otänkbart att visa SD-sympati för dessa. Nu kunde jag vara öppen och ingen reagerade negativt.

Men jag förväntar mig ingen lavin i nästa OU. Den stora effekt som DÖ och grytkomedin etc gett får nog inte ett omedelbart genomslag i direkta röstetal. Däremot märker jag att trogna M-väljare börjat förstå vansinnet i migrationspolitiken och att SD inte är onda människor. När de väl börjar vackla kommer de över förr eller senare i de flesta fall. Men det kan ta några månader innan de är med.

Under tiden är det viktigt att vi alla propagerar för vår omgivning.

Glöm inte händelserna i Grytan/Östersund. Samt mediabevakningen av detta. Underskatta inte "Kalsongturken".
2015-01-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Både Cornu och Westerholm (Sveriges sista fungerade socialdemokrat?) har under senaste tiden vittnat om det på sina bloggar. Att vi på Flashback ofta har en lite dramatisk touch i våra analyser ligger kanske i sakens natur, så därför är det nästan lite skrämmande att Cornu brer på mer än vad vi gör.
Jag tycker inte det är orealistiskt. I och med DÖ så blir det mer eller mindre en bortkastad röst att rösta på alliansen. Hela syftet med DÖ var att göra en röst på SD bortkastad, men SD är nu en sundare röst för en moderat än en röst på Moderaterna.

Om inte alliansen blir största block så blir en alliansröst en röst på de rödgröna. En röst på SD är däremot en röst antingen på en S-M-regering eller en alliansregering + SD. Båda dessa alternativ är bättre för en alliansväljare än en rödgrön regering.

För att detta ska lyckas krävs att SD blir största block för annars kan ett av blocken regera med hjälp av DÖ, men en röst på SD kan ändå vara av värde för det är enda sättet att signalera till alliansen att bryta DÖ. Att uppge SD när opinionsinstituten ringer kan alltså i förlängningen leda till att alliansen lämnar DÖ redan den här mandatperioden och bildar regering med SD.

Jag har aldrig sett ett politiskt parti skjuta sig i foten på det sätt som alliansen gjort med DÖ.
2015-01-04, 15:01
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tycker inte det är orealistiskt. I och med DÖ så blir det mer eller mindre en bortkastad röst att rösta på alliansen. Hela syftet med DÖ var att göra en röst på SD bortkastad, men SD är nu en sundare röst för en moderat än en röst på Moderaterna.

Om inte alliansen blir största block så blir en alliansröst en röst på de rödgröna. En röst på SD är däremot en röst antingen på en S-M-regering eller en alliansregering + SD. Båda dessa alternativ är bättre för en alliansväljare än en rödgrön regering.

För att detta ska lyckas krävs att SD blir största block för annars kan ett av blocken regera med hjälp av DÖ, men en röst på SD kan ändå vara av värde för det är enda sättet att signalera till alliansen att bryta DÖ. Att uppge SD när opinionsinstituten ringer kan alltså i förlängningen leda till att alliansen lämnar DÖ redan den här mandatperioden och bildar regering med SD.

Jag har aldrig sett ett politiskt parti skjuta sig i foten på det sätt som alliansen gjort med DÖ.
Fast då krävs ju först ett nyval, för om Alliansen fäller Löfven så lär han ju inte bara snällt lämna över till AKB. Alliansen vill nog inte ha nyval så länge de ligger back, då avvakter de nog hellre i 4 år och hoppas på en ekonomisk kris som de kan skylla på Sossarna. Om inte annat så får de ju betalt för att inte göra något särskilt under tiden och hinner hitta andra jobb i den privata sektorn.
2015-01-04, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Glöm inte händelserna i Grytan/Östersund. Samt mediabevakningen av detta. Underskatta inte "Kalsongturken".
Händelsen i Östersund kommer nog att visa sig minst lika viktig som zigenaranstormningen när det gäller att väcka upp "det sovande folket.
2015-01-04, 15:09
Moderator
-Info-s avatar
Leif GW Persson tycker att majoriteten som arbetar på Sveriges opinionsföretag är virrpannor:

Citat:
"Att jag med dessa självklarheter sopade banan med samtliga opinionsföretag och politiska förståsigpåare fyllde mig inte med någon särskild stolthet eftersom jag redan vet att de som jobbar med sådant till en förskräckande majoritet utgörs av en samling virrpannor med lite blandad samhällsvetenskaplig bakgrund och att jag av alla andra betraktare genast utnämndes till ett "politiskt orakel" visade endast att i de blindas rike kan även den enögde bli kung."

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/min-tid-som-politiskt-orakel-ar-over---tack-och-lov/

Och med tanke på hur dåligt de alltid lyckas spå SD:s faktiska siffror så kan det nog ligga en del i det han säger. Kanske är bristande kompetens ett av deras största problem?
2015-01-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast då krävs ju först ett nyval, för om Alliansen fäller Löfven så lär han ju inte bara snällt lämna över till AKB. Alliansen vill nog inte ha nyval så länge de ligger back, då avvakter de nog hellre i 4 år och hoppas på en ekonomisk kris som de kan skylla på Sossarna. Om inte annat så får de ju betalt för att inte göra något särskilt under tiden och hinner hitta andra jobb i den privata sektorn.
Varför skulle det krävas ett nyval?
2015-01-04, 15:15
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför skulle det krävas ett nyval?
Som jag förstått saken har Löfven rätt att utlysa extraval inom en vecka från ett misstroendevotum, men jag är inte helt säker.
2015-01-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Som jag förstått saken har Löfven rätt att utlysa extraval inom en vecka från ett misstroendevotum, men jag är inte helt säker.
Löfven kan inte utlysa extraval efter att han fallit i en misstroendeomröstning. Däremot kan han göra det innan han fallit om han tror han kommer att falla. Alliansen skulle alltså kunna mörka hur de tänker rösta men i hemlighet komma överens med SD om att bilda regering.

För övrigt tror jag inte Löfven skulle tjäna på att fördröja en stabil regering i tre månader med ett extraval om nu alliansen tydligt deklarerar att det är det man strävar efter, men jag kan ha fel.
2015-01-04, 15:38
Medlem
DÖ spräcker illusioner om skatter och driver moderater mfl till SD?

Skarpsinniga Marika Formgren kommenterar DÖ.
http://www.marikaformgren.se/#post67

Att borgerliga har kunnat strunta i allt utom den ekonomiska politiken har kanske delvis berott på den ekonomiska politiken. Som jag skrev i förra blogginlägget (om ”white flight”) tenderar den som har resurser och möjligheter att genom skolval, bostadsköp, fritidsvanor och annat isolera sig med likasinnade (samtidigt som man bedyrar att ”vi gillar olika!”). Jag misstänker att segregeringen och klyftorna i det svenska samhället har bidragit till att många borgerliga inte bryr sig om något annat än skatterna och avdragen, för i den egna lilla bubblan märks inte så mycket av den radikala postmarxismen.

Och därför blev många borgerliga så chockade av DÖ. Nu kommer ju just skatterna och avdragen att påverkas i en icke-borgerlig riktning, och då blir många upprörda. Att DÖ egentligen handlar om att 800 000 väljare röstade på ett parti som inte är postmarxistiskt, och att detta parti och dessa väljare måste frysas ut och tystas, det vet jag inte om särskilt många är medvetna om eller bryr sig om.

Formgren visar hur Alliansen blivit postmarxister.

Jag tycker dock att nykommunister är en bättre beskrivning.
Senast redigerad av amalrik 2015-01-04 kl. 15:53.
2015-01-04, 15:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Löfven kan inte utlysa extraval efter att han fallit i en misstroendeomröstning. Däremot kan han göra det innan han fallit om han tror han kommer att falla. Alliansen skulle alltså kunna mörka hur de tänker rösta men i hemlighet komma överens med SD om att bilda regering.

För övrigt tror jag inte Löfven skulle tjäna på att fördröja en stabil regering i tre månader med ett extraval om nu alliansen tydligt deklarerar att det är det man strävar efter, men jag kan ha fel.
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Kontrollerar-regeringen/Misstroendeforklaring/

Citat:
Riksdagen kan tvinga regeringen eller en minister att avgå genom att göra en misstroendeförklaring.

Så här går det till:
•Minst 35 ledamöter måste gå ihop och föreslå att riksdagen ska rösta om att göra en misstroendeförklaring för att en sådan omröstning ska bli av.
•Minst 175 ledamöter måste rösta ja till förslaget för att riksdagen ska förklara sitt misstroende för regeringen eller ministern. Det är en majoritet av riksdagens 349 ledamöter.
•Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val.
•Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för en minister måste ministern avgå.

https://lagen.nu/1974:152#K6P7S1

Citat:
Entledigande av statsministern eller annat statsråd

7 § Förklarar riksdagen att statsministern eller något annat statsråd inte har riksdagens förtroende, ska talmannen entlediga statsrådet. Om regeringen kan besluta om extra val till riksdagen och gör det inom en vecka från misstroendeförklaringen, ska något entledigande dock inte ske.

Är du säker på det? Det hela är väldigt oklart för mig. Vad menas egentligen med OM:et i lagen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in