2015-01-04, 05:33
Medlem
RingRing2014s avatar
Det går att ta på den elektriska stämningen i tråden nu, alla är som nötkreatur påväg ut på vårens första grönbete. Några försöker buffla sig med huvudet genom gärdsgårdspinnarna för att komma fram fort (hitta gamla undersökningar från förra året). Det är som att hela Sverige sitter i greenroom och väntar på poäng. Vad har hänt med väljarna sedan D.Ö. och Gryt-revyn. Ingen vet när poängen ska rassla upp på stora OU-tavlan. Kanske att några OU-chefer ligger och oroar sig över att de har en färdigställd bomb i excellarken som snart ska detoneras i MSM. Ruggigt värre. Eller blir det antiklimax kanske?

Sverige håller andan, Sentio, Yougov...
2015-01-04, 07:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Skulle nog behövas minst 5%-enheter tapp innan M gör något. De är beredda att tappa röster för "demokratins" skull.

Det finns flera siffror som påverkar när partiledningarna får sparken

1. Varje partis stöd
2. Hela alliansens stöd
3. Gapet mellan alliansen och de rödgröna

Citat:
Ursprungligen postat av CoffeinCup
Tror att Crispy var inne på detta, tydligen förhåller sig inte OI till några uppenbart regelbundna mönster så vi vet helt enkelt inte när årets första undersökningar kommer. Lite OT: Kommer det finnas något sätt att följa stämman på i realtid eller är det en helt och hållet sluten tillställning?

Aftonbladet startar genom Inzio en undersökning den 27:e direkt efter beslutet om det inställda nyvalet. Den borde vara på väg ut nu om resultatet inte är då illa att de inte vill redovisa det.
2015-01-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Pratar vi om samma tidning? Den som tills helt nyligen försökte undvika nämna SD i varje undersökning då de ökat? De gillar självklart inte M, men att de skulle eftersträva att skriva om SDs enorma ökning är uteslutet. De hatar SD och varje undersökning från och med nu lär få dem att gråta. SD går mot 20% och att skriva något dylikt skulle de inte mäkta med.

Visst, men Aftonbladet tvingas, inte minst av sin ägare, att tänka på upplagen och därför servera lite sanning emellanåt.
Nu tilltar ju dessutom konkurrensen från alternativmedia vilket gör det svårare att lura läsarna.
2015-01-04, 12:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Nuvarande mandat räcker ju till för ett misstroendevotum. (alliansen + SD) > Rödgröna
Precis. Misstroendevotum leder dock med 95% sannolikhet till nyval och det vill inte alliansen ha om de kommer att förlora på det. Låga opinionssiffror för alliansen är alltså väldigt viktigt för sossar (och sossetidningar) och så kommer det att vara i 4 år.
2015-01-04, 12:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Precis. Misstroendevotum leder dock med 95% sannolikhet till nyval och det vill inte alliansen ha om de kommer att förlora på det. Låga opinionssiffror för alliansen är alltså väldigt viktigt för sossar (och sossetidningar) och så kommer det att vara i 4 år.

Inizio är helt Aftonhorans eget instrument så de kan frisera siffrorna som de vill. Men det blir jobbigt att motivera om det sticker ut för mycket i deras egen önskade riktning.
2015-01-04, 12:44
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inizio är helt Aftonhorans eget instrument så de kan frisera siffrorna som de vill. Men det blir jobbigt att motivera om det sticker ut för mycket i deras egen önskade riktning.
Ja. De kanske väntar på att något av de mer etablerade instituten ska offentliggöra en ou innan de släpper sina siffror?
2015-01-04, 13:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det går att ta på den elektriska stämningen i tråden nu, alla är som nötkreatur påväg ut på vårens första grönbete. Några försöker buffla sig med huvudet genom gärdsgårdspinnarna för att komma fram fort (hitta gamla undersökningar från förra året). Det är som att hela Sverige sitter i greenroom och väntar på poäng. Vad har hänt med väljarna sedan D.Ö. och Gryt-revyn. Ingen vet när poängen ska rassla upp på stora OU-tavlan. Kanske att några OU-chefer ligger och oroar sig över att de har en färdigställd bomb i excellarken som snart ska detoneras i MSM. Ruggigt värre. Eller blir det antiklimax kanske?

Sverige håller andan, Sentio, Yougov...
Det var i alla fall länge sedan man längtade såhär mycket efter undersökningar.

Vilket institut kan vi förvänta oss släpper sina mätningar först?
2015-01-04, 13:40
Medlem
Lars Wilderäng. Författaren och välkänd borgerlig bloggare.
Gräsrötterna blir bruna - den vita snöbollen blir en brun lavin
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/grasrotterna-blir-bruna-den-vita.html

Jag har noterat en omsvängning i sociala medier och på Internet sedan decembersveket. Allt fler vanliga namngivna svenskar vågar nu gå ut och säga negativa saker om invandring, utan att bli emotsagda. Man har passerat kanten och det går fort nu - väldigt fort. Min tidigare prognos om ett (sd) med runt 20% i nästa val kan behöva omprövas. Istället kan vi prata om runt 35% och bli största parti i riksdagen 2018.
2015-01-04, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Allt pekar på att SD kommer att rusa i opinionen. En setback var vi med om och det var B Söder.
Känns som om att det redan är glömt. Likaså fascism-debatten.

Men, för att få till en riktig förändring så tror jag det är minst lika viktigt att något eller några av allianspartierna dippar ordentligt. Vi pratar alltså runt 3% i flera mätningar på rad. Tyvärr är ju verkligheten den att SD kan ligga på 25% och de andra kan fortfarande blockera ut dem i budgetomröstningar.
Det måste bli kris i Alliansen för att få till en förändring.

Fast var Björn Söder verkligen en setback? I min umgängeskrets har folk börjat diskutera vem som är svensk och hur man blir svensk. Något som inte skett förut. Konsensus är att Björn Söder haft rätt i sak; att samer, judar, romer och andra folkslag inte är svenskar utan svenska medborgare. Jag är inte så säker på att Söders uttalande medför en dipp i opinionen. Max är det +/- noll eftersom jag inte tror att det är en fråga som får folk att byta till SD på samma sätt som invandringen är det.
2015-01-04, 14:04
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Fast var Björn Söder verkligen en setback? I min umgängeskrets har folk börjat diskutera vem som är svensk och hur man blir svensk. Något som inte skett förut. Konsensus är att Björn Söder haft rätt i sak; att samer, judar, romer och andra folkslag inte är svenskar utan svenska medborgare. Jag är inte så säker på att Söders uttalande medför en dipp i opinionen. Max är det +/- noll eftersom jag inte tror att det är en fråga som får folk att byta till SD på samma sätt som invandringen är det.

Exakt, de enda jag hört tala negativt om Söder och hans "kontroversiella" uttalande om att både svenskar och olika minoriteter finns, är de som redan hatar partiet och på riktigt tror att de är nazister, böghatare etc..

Politiska idioter mao som villigt låter sig luras av varje ny lögnaktig aftonbladet-ledare.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-01-04 kl. 14:13.
2015-01-04, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det var i alla fall länge sedan man längtade såhär mycket efter undersökningar.

Vilket institut kan vi förvänta oss släpper sina mätningar först?
Demoskop, normalt. Men jag tror Inizio hinner före. Hade varit trevligt om SD beställt en extra post-DÖ-Sentio lagom till M-stämman. Novus tycks vara den som etablissemanget är mest vaksamma på, det var knappt någon som reagerade på YouGov och Sentio men när Novus kom med 16% tog det hus i helvete.
2015-01-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Lars Wilderäng. Författaren och välkänd borgerlig bloggare.
Gräsrötterna blir bruna - den vita snöbollen blir en brun lavin
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/grasrotterna-blir-bruna-den-vita.html

Jag har noterat en omsvängning i sociala medier och på Internet sedan decembersveket. Allt fler vanliga namngivna svenskar vågar nu gå ut och säga negativa saker om invandring, utan att bli emotsagda. Man har passerat kanten och det går fort nu - väldigt fort. Min tidigare prognos om ett (sd) med runt 20% i nästa val kan behöva omprövas. Istället kan vi prata om runt 35% och bli största parti i riksdagen 2018.

Japp, den sociala omsvängningen är stor. Jag har träffat många människor, släkt och vänner, under helgerna. För ett år sen var det otänkbart att visa SD-sympati för dessa. Nu kunde jag vara öppen och ingen reagerade negativt.

Men jag förväntar mig ingen lavin i nästa OU. Den stora effekt som DÖ och grytkomedin etc gett får nog inte ett omedelbart genomslag i direkta röstetal. Däremot märker jag att trogna M-väljare börjat förstå vansinnet i migrationspolitiken och att SD inte är onda människor. När de väl börjar vackla kommer de över förr eller senare i de flesta fall. Men det kan ta några månader innan de är med.

Under tiden är det viktigt att vi alla propagerar för vår omgivning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in