2015-01-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SVT lät Sifo undersöka inställningen till DÖ och SD-samarbete 29 och 30 dec.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/majoritet-bland-alliansvaljare-ar-for-sd-samarbete

SVT angav 30 dec hur många sympatisörer till alliansen och rödgröna som Sifo hittat.
Antalet som stödde SD angavs ej. Frågor till SVT om detta har inte besvarats.
Det är säkert känslig med OU nu som du antyder.
Inga "negativa" OI får hindra DÖ att dö genom att moderaterna får panik?
Jag tror vi kommer att se paniken i FP först. Idag kritiserar FP:s migrationspolitiska talesman moderaternas integrationspolitik, vilket är tecken på viss panik.

Jag tror inte Jan Björklund överlever opinionssiffror nedåt 3 procent eller under. Han skulle fått avgå i vilket fall under den här mandatperioden, men nu kommer hans avgång att sättas i samband med DÖ, och det kan mycket väl komma fram en kandidat som vill bryta uppgörelsen för att rädda kvar partiet i riksdagen. Får vi en folkpartiledare som tänker lämna DÖ så spricker ju även alliansen och då är hela poängen med DÖ (för alliansen) förverkad.

Samma sak kan hända i KD, och jag tror inte att C är immuna mot alliansväljarnas vrede heller.
2015-01-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror vi kommer att se paniken i FP först. Idag kritiserar FP:s migrationspolitiska talesman moderaternas integrationspolitik, vilket är tecken på viss panik.

Jag tror inte Jan Björklund överlever opinionssiffror nedåt 3 procent eller under. Han skulle fått avgå i vilket fall under den här mandatperioden, men nu kommer hans avgång att sättas i samband med DÖ, och det kan mycket väl komma fram en kandidat som vill bryta uppgörelsen för att rädda kvar partiet i riksdagen. Får vi en folkpartiledare som tänker lämna DÖ så spricker ju även alliansen och då är hela poängen med DÖ (för alliansen) förverkad.

Samma sak kan hända i KD, och jag tror inte att C är immuna mot alliansväljarnas vrede heller.

Näst på tur efter Björklund står Ullenhag och Birgitta Ohlsson, för att inte tala om Cecilia Malmström. Jupp, galenpannor hela bunten. Björklund är nog den ende i partiet som skulle kunna driva igenom hårdare tag i invandringsfrågan.
2015-01-02, 17:32
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Det är uppseendeväckande hur skärrrad Mellin på Aftonbladet verkar vara. Man skulle kunna tro att hon har tillgång till
färska analyser av Dö. Sen kommer då asylturisternas hungerstrejk i Jämtland. Jämtland som är ett starkt sossefäste Klart hon blir extra skärrad och hon vet att andra fästen, t ex i Skåne gått förlorade.
Hon oroar sig för att valboskapen ska springa bort till SD och för att oppositionen mot PK-ismen bland borgarna ska bli för stark.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inzio startade som sagt var en ny mätning direkt efter att nyvalet ställdes in den 27:e dec. Den borde bli klar när som helst men Aftonbladet vill kanske inte publicera resultatet om det blir för dåligt.

Aha... Det låter rimligt. Funderade igår på varifrån Mellin fått känslan av att det här håller på att spåra ur. Kanske var det en plötslig kovändning bland några privata vänner på FB som nu anser att bägaren runnit över. Eller är det så att hon har tagit del av rådatan under kontakt mellan AB-redaktionen och Inizio där man samtalar om hur man ska vikta siffrorna?

Men visst känns det att något fundamentalt håller på att hända. Kanske är det en något sjätte sinne som snappar upp den där brisen av förändring som kommer av att historien byter blad och påbörjar ett nytt kapitel?

The future's in the air
I can feel it everywhere
Blowing with the wind of change

Senast redigerad av SmokeOn 2015-01-02 kl. 17:34.
2015-01-02, 17:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Näst på tur efter Björklund står Ullenhag och Birgitta Ohlsson, för att inte tala om Cecilia Malmström. Jupp, galenpannor hela bunten. Björklund är nog den ende i partiet som skulle kunna driva igenom hårdare tag i invandringsfrågan.

Första prioritet för Fp är säkerligen inte vem som kan höja Fp;s opinionssiffror genom mer restriktivitet och hårdare tag.
En kvinna lockar tror de, alltså kön och då blir det Birgitta Olsson. Det sänker antagligen Fp ytterligare eller så kanske hon kan ta av moderaterna och centerpartiet. Det sänker således alliansen att ha tre kvinnliga partiledare och en trött gubbe som passerat bäst före datum för flera år sedan.
Sd kan bara vinna och de andra kan bara förlora. Hur det faller ut blir intressant. Upp för Sd, men vem får betalar mest för DÖ?

Nu väntar vi spänt på nästa Sentio vilken borde var här senast måndag.
2015-01-02, 17:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Skulle tro att Fp åker ur riksagen 2018. KD har faktiskt större chans att klara sig.
Fp ligger på låga 4or i ett par färska undersökningar och med en flefaktor på 0,85, som Fp ju har, så innebär det att dom i själva verket ligger på kanske 3,8%. Trenden är sedan många år ned.
2015-01-02, 17:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen

Folkpartiet är ett parti sprängfyllt av fårskallar. Detta faktum säkerställer att partiet kommer att självdö, även utan Björklund.

Birgitta Olsson, Ullenhag eller någon av de andra kräkmedlen som står på tur är alla sämre än sämst. Knappt en enda människa söder om Södertälje eller norr om Uppsala skulle få den vansinniga idén att uppge folkpartiet som bästa parti.

---------

För övrigt gissar jag att de bortskämda "flyktingarna" i Östersund fixat 150-200.000 nya SD-sympatisörer på två dygn. Hela landet pratar om dem, 99% är urförbannade. Antagligen svenskt rekord i grenen. Inte orimligt att tro att SD ökat 2-3% tack vare gnäll-araberna.
2015-01-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
---------

För övrigt gissar jag att de bortskämda "flyktingarna" i Östersund fixat 150-200.000 nya SD-sympatisörer på två dygn. Hela landet pratar om dem, 99% är urförbannade. Antagligen svenskt rekord i grenen. Inte orimligt att tro att SD ökat 2-3% tack vare gnäll-araberna.

Glöm inte DÖ14 som fortfarande diskuteras. DÖ14 tillsammans med lyxflyktingarna har givit mången svensk drönare riktiga ögonöppnare! I det här fallet kan 1+1 vara 5 eller mer.

Någon vecka kvar till de först post-dö OU kommer. Kan bli ordentlig fest hos mig om det blir som jag tror!
2015-01-02, 18:48
Medlem
Hösten/vintern 2014 lär bli ihågkommen. Nu kan det jävlar i mig gå fort. 13% i valet blev 16-17% från egentligen ingenstans bara någon månad senare. Till detta kommer:

- Decemberöverenskommelsen som uppenbarligen har retat gallfeber på många alliansväljare
- Busstrejken
- Det redan stora mottagandet och att det prognosticeras att öka ytterligare
- Den tysta majoriteten i Sverige
2015-01-02, 18:55
Medlem
trailblasers avatar
Allt pekar på att SD kommer att rusa i opinionen. En setback var vi med om och det var B Söder.
Känns som om att det redan är glömt. Likaså fascism-debatten.

Men, för att få till en riktig förändring så tror jag det är minst lika viktigt att något eller några av allianspartierna dippar ordentligt. Vi pratar alltså runt 3% i flera mätningar på rad. Tyvärr är ju verkligheten den att SD kan ligga på 25% och de andra kan fortfarande blockera ut dem i budgetomröstningar.
Det måste bli kris i Alliansen för att få till en förändring.
2015-01-02, 19:13
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Hösten/vintern 2014 lär bli ihågkommen. Nu kan det jävlar i mig gå fort. 13% i valet blev 16-17% från egentligen ingenstans bara någon månad senare. Till detta kommer:

- Decemberöverenskommelsen som uppenbarligen har retat gallfeber på många alliansväljare
- Busstrejken

Busstrejken kan nog ge större positiv effekt än vad vi anar. En sak vi tidigare har diskuterat är tiggarnas betydelse för den ökande opinionen.

Journalistiska människor har fått för sig att ältandet av busstrejken kommer att skapa sympatier för flyktingarnas hemska öde. Den här sortens otacksamhet genererar dock den motsatta reaktionen, även hos personer som vanligen är flyktingvänliga.
2015-01-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Journalistiska människor har fått för sig att ältandet av busstrejken kommer att skapa sympatier för flyktingarnas hemska öde. Den här sortens otacksamhet genererar dock den motsatta reaktionen, även hos personer som vanligen är flyktingvänliga.

Inte ens en journalist kan vara så verklighetsfrånvänd. Uppmärksamheten kring bussen i medierna hör säkert delvis ihop med DÖ.

Många inom gammelmedierna är besvikna på de etablerade partierna för DÖ och många inom gammelmedia har vänt dem ryggen.

Det är fullständigt obegripligt hur Alliansen kunde var med och ta fram överenskommelsen. Vem som helst med den minsta kunskap om psykologi och det svenska samhället inser att det är ett självmordsavtal.
Senast redigerad av Keus 2015-01-02 kl. 20:02.
2015-01-02, 20:10
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino

- Busstrejken

Bra sammanfattning. Också att tillägga är

- Det inställda omvalet (uppenbarligen). Uppfattas, även bortom SD-väljare, som inställt för att inte gynna SD, vilket ger sympati.

- Fascism-debatten. Har drivit ytterliggare inflation i svartmålandet av SD tror jag personligen.

Björn Söder tror jag gjorde måttlig skada, framförallt när samerna själva ryckte ut till hans försvar.

Ska som sagt bli otroligt intressant att se nästa undersökning. Jag tippar på 23 procent i Sentio/YouGov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in