Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Det system ni förordar bygger på kollektivt ägande och förbud mot all privat verksamhet vilket förstås aldrig går att upprätthålla utan våld. Ett av produktionsmedlen är ju arbetskraft och den kollektiviseras i ert system vilket är själva definitionen av ofrihet. Antag att alla medborgare skulle ha sin egen verksamhet, dvs inte vara lönearbetare, då skulle ni fortfarande vara emot detta. Ni använder löneslaveriargumentet men det ni vill ha bort är alla privata initiativ. Jag tror att det alltid kommer att vara en väldigt liten andel människor som tilltalas av er kolchosfilosofi, åtminstone i vår del av världen.
Nej, vi vill inte ha kollektivt ägande, vi vill avskaffa ägandet och göra produktionsmedlen till allmänningar. Upprättandet av allmänningar bygger ej på våld, även om de måste försvaras av de som med våld vill inringa allmänningarna och ta dem till sin privata vinning. Du försöker hävda här att frihet är diktatur, medan vi försöker hävda att frihet är att gemensamt och demokratiskt kontrollera vår egen framtid och våra egna liv.
Du försöker hävda att det är mer fritt att en liten minoritet kontrollerar arbetskraften än att vi som utgör arbetskraften själva kontrollerar vår egen arbetskraft. Du försöker hävda att det är mer fritt att en liten minoritet kontrollerar våra liv än att vi själva gemensamt kontrollerar våra liv. Du försöker hävda att minoritetens våld för att upprätthålla sina privilegier på förtryck och våld av den stora majoriteten skulle vara ett mer legitimt våld än att majoriteten försvarar sig själva från att förtryckas med våld av en minoritet.
Du försöker hävda att frihet är diktatur. Den slutsatsen kommer jag ej gå med på, jag kommer som arbetarklass att sträva efter vår frigörelse från den minoritet som lagt beslag på världen.