Citat:
Ursprungligen postat av
AdmiralCanaris
Varför skulle inte MOP kunna vara en enmansföreställning?
Därför att det förekommer flera tips, på olika håll, i förväg om att OP skall mördas. Minst 3 sådana inkommer, varav i alla fall 2 kan betraktas som säkra.
Man börjar redan sommaren 1985 med en kampanj för att få bort Palme. Naturligtvis är inte alla i den inblandade i mordet, men det finns tecken på att den var styrd. Liknande kampanj hade tidigare förts i Storbrittanien mot Labours ledare, så det är inget unikt på något sätt. Står om detta bland annat i "Inuti Labyrinten".
Flera personer byter skift, jobbar extra, smiter från sitt vaktdistrikt mm just den här kvällen. Mycket lägligt tidsmässigt. Alla dessa är sannolikt inte heller direkt inblandade, men några är det antagligen.
Polisutredningen körs på grund dag 1. Detta med stöd av regeringen.
Det finns uppgifter från SÄPO (vad nu dom är värda här i tråden) om att OP varit övervakad i alla fall veckorna (4-6) föremordet.
Statestik:
Politiska personer som mördas mördas nästan alltid av politiska skäl.
Att någon ensam galning skulle knalla omkring med en stor fet revolver, råka få syn på Palme, ställa sig i slagläge och skjuta, är förståss möjligt, men tämligen osannolikt.
Det är naturligtvis inte omöjligt att det är en ensam gärningsman. Men det blir då en lång rad händelser som blir väldigt svåra att förklara.
Helhetsbilden, menar jag, talar för att OP mördades av personer med kopplingar till Svensk skäkerhetstjänst. Eventuellt med inoffciellt (privat ordnat) bistånd från utlänningar. Det är alltså min bedömning utifrån helheten. Inga bevis finns och jag är öppen för andra lösningar, när infomration som talar mer för det läggs fram.