2015-01-03, 22:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läs Christoph Anderssons "Operation Norrsken" så får du en bra inblick i STASIs åsikter om Olof Palme och deras ångest efter MOP. Finns en del om du använder trådens sökfunktion också.

Tack för tipset. Bok beställd. Passar på att köpa Spionjägaren. D. 2, av Olof Frånstedt också. Får se vad den kan ge i form av spioner och annan subversiv verksamhet som jag gillar.
Citera
2015-01-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
En Säpoagent infiltrerar Stasi menar du.
Men RAF var inte Stasi.
Visserligen fick RAF hjälp av Stasi, men det var inte en ren Stasi terrorcell.
Jag har i alla fall aldrig läst att RAF var en förlängning av Stasi.
Finns det källa och fakta på det?

Kopplingen Stasi - RAF? Utveckla gärna.

Varför sprängde han västtyska ambassaden och mördade OP?
Då var han snarast en RAF:are med Stasikontakt som infiltrerade Säpo.

Intressant idé oavsett.

Men GW ger jag inte mycket för. GW var 100% säker på att CP var GM tidigare.
Off-topic: Nu påstår han att "på spåret inte vore en match för honom".
Det är ju rätt lätt framför TV:n kan jag hålla med om, men jag vet att jag skulle vara totalt kass i buren i direktsändning under press. Det är ju det som är det svåra.

Ursäkta, jag uttryckte mig slarvigt. Snarare en säpoagent som infiltrerade en vänstergrupp med kopplingar till RAF och Stasi som hjälpte de västtyska terroristerna med ockupationen av den västtyska ambassaden.

Att GW ändrat uppfattning angående palmemordet har nog mindre med intellekt eller intelligens att göra, snarare har han fått en annan version serverat på ett silverfat av någon eller några insatta personer som han funnit för sanningsenlig. Förmodar att det varit i samband med en eller flera bättre middagar.

Anders Jallai http://www.jallai.se/2015/01/den-fjarde-mannen-vem-var-han/#idc-container
Väckte frågan om vilken koppling mellan palmemordet och västyska som kan tänkas vara möjlig. Detta då GW troligtvis fegade ur med den tredje boken Faller fritt som i en dröm och kopplar inte ihop mordet med västtyska ambassaden. Boken verkar vara en reviderad version och den ursprungliga versionen publicerades aldrig. Mitt förslag är att karaktären Kjell Göran Ohlsson syftar på en person som varit delaktig både i västtyska ambassaden attentatet, då som medhjälpare, och i palmemordet. Kanske till och med gärningsmannen. Samma person var, enligt boken En annan tid, ett annat liv, avlönad av SÄK.

Det här är bara en spekulation och inte fakta, och det förutsätter att GW medelst bättre middagar åtkommit trovärdig information om palmemordet.
Citera
2015-01-03, 23:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Varför skulle inte MOP kunna vara en enmansföreställning?

Därför att det förekommer flera tips, på olika håll, i förväg om att OP skall mördas. Minst 3 sådana inkommer, varav i alla fall 2 kan betraktas som säkra.

Man börjar redan sommaren 1985 med en kampanj för att få bort Palme. Naturligtvis är inte alla i den inblandade i mordet, men det finns tecken på att den var styrd. Liknande kampanj hade tidigare förts i Storbrittanien mot Labours ledare, så det är inget unikt på något sätt. Står om detta bland annat i "Inuti Labyrinten".

Flera personer byter skift, jobbar extra, smiter från sitt vaktdistrikt mm just den här kvällen. Mycket lägligt tidsmässigt. Alla dessa är sannolikt inte heller direkt inblandade, men några är det antagligen.

Polisutredningen körs på grund dag 1. Detta med stöd av regeringen.

Det finns uppgifter från SÄPO (vad nu dom är värda här i tråden) om att OP varit övervakad i alla fall veckorna (4-6) föremordet.

Statestik:
Politiska personer som mördas mördas nästan alltid av politiska skäl.
Att någon ensam galning skulle knalla omkring med en stor fet revolver, råka få syn på Palme, ställa sig i slagläge och skjuta, är förståss möjligt, men tämligen osannolikt.

Det är naturligtvis inte omöjligt att det är en ensam gärningsman. Men det blir då en lång rad händelser som blir väldigt svåra att förklara. Helhetsbilden, menar jag, talar för att OP mördades av personer med kopplingar till Svensk skäkerhetstjänst. Eventuellt med inoffciellt (privat ordnat) bistånd från utlänningar. Det är alltså min bedömning utifrån helheten. Inga bevis finns och jag är öppen för andra lösningar, när infomration som talar mer för det läggs fram.
Citera
2015-01-03, 23:58
Medlem
Krokofils avatar
Måhända något OT för MOP men kan kanske ge bakgrundsinformation eller små pusselbitar till det stora pusslet för den intresserade:

http://www.fokus.se/2010/06/kanda-svenskar-overvakade/
Citera
2015-01-04, 00:01
Medlem
p.norths avatar
Det var väl 1975 som såkallad Barbro-gruppen kom till O.F för första gången?
Citera
2015-01-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Måhända något OT för MOP men kan kanske ge bakgrundsinformation eller små pusselbitar till det stora pusslet för den intresserade:

Ser att S.Aspling står med. Vilket skäl kan finnas att bevaka honom ?
Citera
2015-01-04, 00:19
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det var väl 1975 som såkallad Barbro-gruppen kom till O.F för första gången?

Japp. Nu var det väl Säpos vanliga personal som övervakade dessa "kändisar" men man kan ju tänka sig att privata grupper som Barbro anlitades i de känsligaste fallen.
Citera
2015-01-04, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Bra lista med många intressanta namn, skulle vara intressant att samköra dessa mot STASI-arkivet.

Att RAF hade goda kontakter med Stasi efter 1977 är att uttrycka det milt. RAF medlemmar i frihet flydde till Östtyskland, fick ny identitet, "jobb" och all den omsorg som Stasi visade ex. Carlos.

Det finns mycket som pekar på att Stasi hade inte bara ett finger med i flertalet RAF attentat under 80-talet utan hela handen. Ex. bombdådet den 30:e November 1989 i Bad Homburg vor der Höhe där Ordförande i Deutsche Bank Alfred Herrhausen dödades. Metodiken runt bombdådet hade en tydlig Stasi prägel.

Dessutom kan Peter Englund berätta att mordet som blev den tändande gnistan för RAF, dödskjutningen av Benno Ohnesorg 1967, i själva verket utfördes av en STASI-provokatör.

http://peterenglund.wordpress.com/2009/05/28/historien-skrivs-om/

Tillfogar också en tysk artikel som berättar om hur DDR upplät återhämtnings/uppladdningsläger för RAF-terrorister fr o m 1977

http://www.bstu.bund.de/DE/Wissen/Aktenfunde/RAF/raf_node.html

MOP-kopplingen till STASI är bevisad då Erich Mielkes pojkar utnyttjade dådet för att kasta misstankar mot EAP. Här följde öst-tyskarna husse i kreml då Georgij Arbatov redan den första mars hävdat samma sak.

Däremot tror jag inte på att STASI skulle ligga bakom MOP. Den omtalade Reaktionen i högkvarteret i Öst-Berlin där panik spred sig natten till den första mars. STASI-cheferna fruktade att några RAF-terrorister snedtänt och avrättat Olof Palme.

Den svenske statsministern var uppskattad av Erich Honecker och hans kumpaner som en välvillig samtalspartner i Väst. Omsorg om OP låg bak ordern från högsta ort att avblås "Operation Norrsken", en STASI-operation mot svenska statsledningen.
Citera
2015-01-04, 00:48
Medlem
Citat:

Visst är dessa rapporter i tider då det inte var tillåtet att föra rena åsiktsregister gulliga men sina ständiga moraliseringar

Citat:
Gruppen Karlstad Stars – med två lokala SKP-anhängare – uppträdde med »egna kompositioner vars kulturella värde kan ifrågasättas. Författaren och den förre internen Lars Strömstedt angrep »både polis och kriminalvård ur alla synpunkter, och han varvade detta med ekivoka historier«.

Kvällen avslutades med att en av progg*erans stora, Kebnekajse, framträdde »med en ljudnivå, som var så hög, att man kunde avnjuta musiken fullt hörbart c:a 50 meter utanför teaterlokalen«.

Hur effektiva de var är en annan femma men man ficklånga listor att redovisa blandat med moralismer men kanske inte så mycket ull. De som utförde det kände sig nog nyttiga.

Det är inte svårt att förstå vilket arv rapporterna kommer ur och som fortfarande lever i vissas demagogi. Inte svårt alls.

Att man intresserade sig för kretsarna är dock naturligt. Där kunde finnas sådana som värvades till aktiv del i terroristaktioner och sådana som kunde värvas av t ex Stasi. Det är dock bara så illa genomfört. Lite som ett omvänt stasi. För mycket snömos och för lite substans.

Det egentliga syftet och tanken var nog att få listor som skulle kunna användas för liknande system som de tyska yrkesförbudet.

Väldigt många av de som varit med hamnade senare som välbärgade samhällbärare säkert till några av de mindre begåvade spanarnas stora besvikelse.
Citera
2015-01-04, 00:54
Medlem
En sak måste man ge Stig Engström credd för, och det är att han tycker att rekonstruktionen
var en Stor show.
http://i.imgur.com/h5F5G0z.jpg?1

Här kritisera Portnoy polisen för att BO inte ligger på rätt plats:
http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about10.html
http://fbportnoy.webs.com/photos/Diverse/OP%20plats.jpg

Om SE var inblandad på något sätt så skulle han väl inte kritiserat polisen när dom gjorde fel
utan istället tycka att det var bra.

Varför polisen stängde av hela korsningen men inte flyttade på blommorna kanske någon i
tråden har svar på, själv tycker jag att det är på gränsen till Monty Python?
Citera
2015-01-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Som jag sa i ett annat inlägg var det kvantitet inte kvalitet som präglade arbetet! Listor av misstänkta utan egentligt djup. Alla åkte med i svepen. Listorna blev ju mer omfattande då.

Senare insåg man att man behövde kvalificerat folk för analys och inte gubbar i slokhatt som Tore F uttryckte det.
Citera
2015-01-04, 01:29
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Kanske fångstnätet var väldigt stort och brett, som Boboslacke är inne på. Artikeln jag länkade till påtalar också att Säpo inte såg alla dessa personer som misstänkta. Listan är kanske som Bäckströms bögregister: många namn kom till av bara farten :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in