Citat:
Ursprungligen postat av
Krokofil
Jag tycker det är jätteviktigt med bredd och nyansering och jag läser gärna dina inlägg med intresse men tona också gärna ner på I&I-forumsjargongen. Om du är intresserad av att få andra att ta till sig av vad du skriver är jag inte så säker på att ditt sätt att argumentera ger några fördelar.
Det finns för övrigt många kunniga deltagare i tråden som lika mycket skriver om Stasi, Sovjet, KGB och kommunism som om AGAG. Själv läser jag alltid alla Mvagrippas inlägg bland annat just för att han problematiserar Sveriges och svenska politikers roll i relation till öst lika mycket som till väst.
Denna tråd har också regelbundet tagit upp de senaste böckerna, rönen, forskningen om kommunismen och politiska agendor med röda, östtyska och ibland sovjetiska förtecken i relation till MOP och svensk politik.
En läsning av det senaste årets diskussioner här ger nog en betydligt mer nyanserad bild av MOP/svensk politik än vad du vill ge sken av.
Jag har bett om ursäkt för den hårda tonen tidigare. Till mitt försvar var att en del ansåg sig sitta inne med den enda sanningen och attackerade min verklighetsbeskrivning synnerligen hårt och aggressivt.
Jag erkänner att jag "går igång" när en del anser att Sverige var en idyll och ett drömsamhälle 1986 och att SAP alltid är de goda och OP var en framstående politiker och statsman.
Jag har lite svårt för IB, Stasiagenter, KGB-agenter, kärnvapenfriazoner, Nato-samarbete under täcket, vapensmuggling, unga örnar läger i DDR, politisk vänsterpropaganda i skolan, tvångsanslutningar till SAP, det ständiga förbudet av paraboler och fri tv och radio som SAP ägnade sig åt. När det finns element på forumet som försöker mörka sanningen och få det till att borgerligheten, Säpo och Nato var "the bad guys" känner i alla fall jag att jag vill medverka till en mer nyanserad och balanserad bild av hur verkligheten såg ut 1986. Nu verkar det endast vara den SAP-vänliga bilden som får finnas och bre ut sig. Från en som var med 1986 och inte tillhörde den hjärntvättade massan. Jag visste redan då om att Sverige samarbetade med NATO och det var inget som jag såg som något negativt. Jag ansåg redan då att Nato-medlemskap var det enda rätta och att utplaceringen av Pershing-II var ett måste för att möta Sovjetisk aggression.
För att diskutera MOP är det ett måste att vara insatt i hur världen såg ut 1986.
Annars flummar man in på helt sinnessjuka spår och diskussioner.
Som att det finns de som tror att det fanns mobiltelefoner i var mans hand.
Det fanns biltelefoner, komm-radio och walkie-talkies, tror det fanns personsökare också.
Till er tjänst - för en nyanserad och balanserad diskussion.