2014-12-03, 16:29
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
att tjäna pengar är ett gammalt sätt som inte fungerar, alla människor behöver samma sak för att överleva, vi är av samma skrot och korn, med vissa anorlunda egenskaper.

Ta bort allt som har med pengar att göra, och få alla mäniskor att jobba med att utveckla världen, istället för att förstöra den.

Pengar är bara till för att skapa en tävling mellan företag och mäniskor, för att se vem som tjänar mest, hade vi tagit bort denna tävling så hade vi kunnat utveckla världen tillsammans och till det bättre!

Det fungerar bevisligen bra då inget annat råvarusystem konkurrerat ut det monetära systemet.

Tror du på fullt allvar att pengar gjort att människor/företag börjat tävla mot varandra? Du tror inte tävlingen om resurser fanns innan man skapade de första pengarna? Vad tror du vikingarna pysslade med när de plundrade andra folk och tog deras saker?
Citera
2014-12-03, 20:19
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Utan att ha läst hela tråden:
Jag är helt enig i ditt resonemang; pengar är idag värt något enbart för att det har ett kollektivt imaginärt värde. Den dagen vi slutar tro på fiatvaluta slutar den att existera.

Den frågan jag ställer mig i det ljuset är väl vad man skulle göra istället? Jag gillar att gå turer i vildmarken, jaga och att spela spel. Men jag hade blivit ganska trött på det om det var allt jag gjorde. I tillägg har jag en tendens att bli deprimerad om jag får för mycket fritid, så jobbet fyller en funktion för mig i form av variation och humörhöjare, även om jag inte tycker att det är det bästa som finns.

Hade jag haft ekonomiska medel hade jag satsat på självhushållande småbruk långt bort från civilisationen, men i brist på det vill jag faktiskt bara ha ett intressant jobb och en moderat mängd fritid.
Citera
2014-12-07, 20:09
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Varför vi lever?
Jag har svaret till dina grubblerier.
Det finns ingen jävla anledning.
Det finns ingen baktanke med det, det finns inget syfte med att vi finns.
Vi existerar på denna planet, om 100 år så ligger vi och ruttnar i marken eller har bränts till aska, så är det bara.
Livet är egentligen helt jävla meningslöst och du får själv hitta någon slags mening med det.
Hahaha. Ja håller med absolut men min mening är att leva så bra som möjligt och de betyder att människor runt omkring mig också ska må bra. Lite sent svar nu men så som du beskriver det så är de ju som att de inte spelar någon roll vad vi än gör då? Då kan vi lika gärna lägga ner all skit och dö? Eller så fortsätter vi bara på spåret vi är på nu så får vi se om ett par 50 år hur bra till vi ligger. Alla kommer behöva inse att de går åt helvete förr eller senare. Antingen gör vi de när de fortförande går att lösa, eller så tänker vi som du och får panik i sista sekund men då är det försent. Det ja menar med är ju att vi förstör dem fina sakerna vi faktiskt har. Naturen djurarter, jag skiter fullständigt i massa jävla betong, den skiten kan lika gärna försvinna för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Företagen styr?

Skitsnack. Företag är bra naturligt och fint. Företag producerar saker som vi värderar. Sen köper vi det med pengar som vi anser mindre värde än produkten/tjänsten. Vad är felet? Båda tjänar på det? Det är helt frivilligt.

Företagen styr ingen. Vi styr företagen genom att det är vi som gör att de överlever. De gör världen till en bättre plats.
Ahh fast företagen kontrollerar dig undermedvetet påverkat dem dig varje dag. Så i slutändan är de inte ditt eget val. Alla olika märken du kan se på en hylla i en affär är styrt av 1 moderföretag oftast. Kolla på grejer du köper, ett stort företag du hittar bland massa olika märken är Uniliver. Uniliver fuckar upp som in i helvete i Afrika med deras privatisering av vatten och grödor. Dem som har pengar har rätt till sina egna naturresurser dem som inte har pengar får svälta. Afrika ser ut som de gör idag för Företag mjölkar kontinenten på resurser.
Citera
2014-12-07, 20:18
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Ahh fast företagen kontrollerar dig undermedvetet påverkat dem dig varje dag. Så i slutändan är de inte ditt eget val. Alla olika märken du kan se på en hylla i en affär är styrt av 1 moderföretag oftast. Kolla på grejer du köper, ett stort företag du hittar bland massa olika märken är Uniliver. Uniliver fuckar upp som in i helvete i Afrika med deras privatisering av vatten och grödor. Dem som har pengar har rätt till sina egna naturresurser dem som inte har pengar får svälta. Afrika ser ut som de gör idag för Företag mjölkar kontinenten på resurser.
På vilket sätt har de "fuckat up" Afrika?

Det är mitt eget val. Sen är jag själv förresten stolt delägare i just Unilever. Höjer sin utdelning för varje kvartal som går och 4 gånger per år klirrar det till i kassan när utdelningarna kommer Sug på den kommunistjävel.
Citera
2014-12-07, 20:33
Medlem
Segermarschens avatar
Nej, livet och medvetandet är inte mirakel. Människan är ett djur precis som alla andra men mer intelligent. Den enda meningen med livet är att överleva, precis som för alla andra djur.

Människan är också ett flockdjur. På stenåldern och tidigare levde vi i familjer, jaktlag och senare, under bondestenåldern, i samhällen. Då höll vi på med byteshandel. Pengarna är en förlängning av byteshandeln.

För att kunna byta sig till husrum, mat, värme och allt annat så behöver man pengar. För att säkra sin egen, sin familjs och sina efterkommandes framtid behöver man pengar. Så det känns inte alls meningslöst. Det är den moderna kampen för att överleva. I stället för att bo i grottor och jaga så bor vi i hus och lönearbetar.

De som tycker att medvetandet är unikt och att arbete är bortkastad tid är lite för bekväma med sin överlevnad och tar den för givet. Men kommande katastrofer kommer att rensa ut dessa svaga människor som tror att meningen med livet är hedonism. Hell naturens ordning! Hell seger!
Citera
2014-12-07, 20:44
Bannlyst
Drömmer ofta om att leva i ett växthus typ med odlade fiskar som simmar där i min konstgjorda djungel, och undviker samhället helt med egna mediciner och metoder.
Skulle klarat mig bra i ett samhälle som inte bestod av pengar, men är en helt annan sak att bryta sig ifrån de och försöka tänka hur man skall kringgå skiten. Så de är inte bara säga de är en illusion de är en labyrint.

Men är inte okej med pengar men de går inte bara vandra ut i skogen när andra tycker pengar styr så de kan bestämma om planeten och allting ändå, så man är aldrig fri.
Citera
2014-12-07, 20:47
Medlem
men vi har ju hittat på detta monetära system av tjänster och gentjänster just för att slippa bruka jord, samla och jaga etc. Hade alla varit tvugna o ägna sig åt jordbruk eller jakt för att överleva hade vi inte utvecklats alls
Citera
2014-12-07, 21:09
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Drömmer ofta om att leva i ett växthus typ med odlade fiskar som simmar där i min konstgjorda djungel, och undviker samhället helt med egna mediciner och metoder.
Skulle klarat mig bra i ett samhälle som inte bestod av pengar, men är en helt annan sak att bryta sig ifrån de och försöka tänka hur man skall kringgå skiten. Så de är inte bara säga de är en illusion de är en labyrint.

Men är inte okej med pengar men de går inte bara vandra ut i skogen när andra tycker pengar styr så de kan bestämma om planeten och allting ändå, så man är aldrig fri.
Lycka till med att leva på egna mediciner. Många skulle inte klara sig en dag utan Pfizer som är värde mer än Stockholmsbörsen
Citera
2014-12-08, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Lycka till med att leva på egna mediciner. Många skulle inte klara sig en dag utan Pfizer som är värde mer än Stockholmsbörsen

Finns inget att lycka till med, för de går inte bara fixa allt så utan friheten att få lov att göra de.
Citera
2014-12-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
Det jag inte förstår är varför många fler inte värderar sin personliga tid(fritid) mer än sitt arbete. Att välja jobb och slit 40-50 timmar i veckan, dra in 20-30 tusen i månaden, för att spendera merparten av dessa på rena struntsaker såsom nya jeans, spara till en bil, elektronikprylar och så vidare. Översätt vad exempelvis en bil(antag 150k) är värd i antal timmar på jobbet OCH antalet år som spenderas av ens liv. Är inte dessa oåterbetalda år värda VÄLDIGT mycket mer som kan läggas på ens intressen?

Som en slav där samhället dresserar upp en till att bli en som tjänar andra, för att ge ens liv och pengar för någon orsak som inte är ens egna...
AMEN.

Jag jobbar 60 timmar i veckan trots att min livskvalitet skulle vara som högst om jag typ jobbade 20 timmar... Varför? Det är helt sjukt att samhället är så fokuserat på allt eller inget.

Tid är viktigare än pengar. Mycket viktigare. Det enda som skiljer oss människor åt är NÄR vi inser detta. För det gör vi alla någon gång.
Citera
2014-12-09, 15:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
AMEN.

Jag jobbar 60 timmar i veckan trots att min livskvalitet skulle vara som högst om jag typ jobbade 20 timmar... Varför? Det är helt sjukt att samhället är så fokuserat på allt eller inget.

Tid är viktigare än pengar. Mycket viktigare. Det enda som skiljer oss människor åt är NÄR vi inser detta. För det gör vi alla någon gång.

Hur kan du säga att samhället är fokuserat på någonting när du väljer att jobba 60h i veckan? Är det samhällets fel att du gör det?
Citera
2015-01-03, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Är det en illusion att jag kan byta dessa påhittade pengar mot reella saker såsom husrum/värme/mat/saker/tjänster?

Inte alls. Illusionen är att du måste lägga minst halva din vakna tid på att tjäna ihop pengarna. Maximal datorisering och robotisering skulle göra att man kunde införa medborgarlön och kanske max två eller tre timmars arbete i veckan, där man turades om att underhålla datorerna och robotarna eller jobbade med det fåtal saker som datorer och robotar inte ensamma kan betros med eller klarar av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in