2015-01-03, 09:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För att du inte behöver tro. Bara bedragare som har vinning av att utöva kontroll över dig skulle avkräva nåt sånt av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Han tror på dig! Viktigast av allt...
Jag tror på mina barn och överger dem aldrig och jag vet att de kommer tillbaka till mig en dag, de behöver inte tro mig eller på det jag säger.
Sluta att tvinga dig att tro, slappna av och var en människa. Tron finns där utan att du behöver jaga den.

Jag litar på att GUD tror på mig. Gud tvingar inte dig att tro och har gett dig den fria viljan, annars skulle tron vara i ditt huvud från första början.

Så tänker jag.

Fast de flesta troende (muslimer/kristna) menar annorlunda. Även så som jag tyder bibeln är själva tron i sig en förutsättning för frälsning. Det är en av de saker i den som är tämligen glasklara.
Citera
2015-01-03, 09:14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Kan vara för att han har förstockat ditt hjärta. Det är faktiskt något han lovat ska hända människorna i framtiden. Står i bibeln.

Har du testat be en bön, i Jesu namn. Om att han ska hjälpa dig?

Det låter som en genuint ondskefull gud och en sådan tror jag inte att jag skulle vilja dyrka ens om det fanns solklara bevis för hans existens.
Citera
2015-01-03, 09:15
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Fast de flesta troende (muslimer/kristna) menar annorlunda. Även så som jag tyder bibeln är själva tron i sig en förutsättning för frälsning. Det är en av de saker i den som är tämligen glasklara.
Tror du är du en god själ, tror du inte.. får du brinna i helvetet din syndare.

, för du har ju inte riktigt rätt till vare sig anlete eller intellekt där religionstolkaren placerar sig, han VILL att hans andar änglar och demoner SKA dominera och det över ditt huvud vare sig du vill eller ej : så den berömda fria viljan... den finns inte i troskonglomererade apologetens värld : han omedelbart kontradikterar sin egen frälsningslära.

Jag menar att det är komik på ibl. extremt hög nivå!
Citera
2015-01-03, 09:20
Bannlyst
Citat:
Det låter som en genuint ondskefull gud och en sådan tror jag inte att jag skulle vilja dyrka ens om det fanns solklara bevis för hans existens.
Han kanske bara "tillät" Den onde att förstocka ditt hjärta, om det låter bättre. Men jag föredrar att tolka skrifter bokstavligt.

Bara Gud är god, sade Jesus. Hans planer är högre än vart våra tankar kan nå.

Att hoppas på nån av de lägre "gudarna" lär inte ta en till himmelen. Han kallade sig inte utan orsak för SANNINGEN.
Citera
2015-01-03, 09:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jag menar att det är komik på ibl. extremt hög nivå!

Hela konceptet med religion är ju tragikomiskt så det skriker om det.
Citera
2015-01-03, 09:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Han kanske bara "tillät" Den onde att förstocka ditt hjärta, om det låter bättre. Men jag föredrar att tolka skrifter bokstavligt.

Att hoppas på nån av de lägre "gudarna" lär inte ta en till himmelen. Han kallade sig inte utan orsak för SANNINGEN.

Ja det är det jag menar. En rakt igenom ondskefull och narcissistisk gud. Som en liten unge som bränner myror med förstoringsglas. På gränsen till kriminellt att det finns människor som dyrkar en sådan gud.
Citera
2015-01-03, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men du är tydligen ... i din bokstavliga tolkning ... inte främmande för hitta-på argument ...

Citat:

... som detta.

Citat:

Och "orsaken" är?
Citera
2015-01-03, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och "orsaken" är?
"därför" att den högste knappast vill att man ska sätta sitt hopp till nån annan.
Citera
2015-01-03, 17:32
Medlem
Citat:
Klart jag gör. Fast varför låter inte guden mig tro om jag verkligen vill? Varför gör han såhär mot mig? Vad har jag gjort för ont eftersom jag tydligen inte förtjänar att tro på honom?

Efter 2657 inlägg borde du känna till grundläggande religiösa begrepp såsom "fri vilja".
Citera
2015-01-03, 17:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och "orsaken" är?

Citat:
"därför" att den högste knappast vill att man ska sätta sitt hopp till nån annan.

Så "den högste" opererar alltså med ad hoc premissande och cirkelargumentation liksom du gör.
Citera
2015-01-03, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Efter 2657 inlägg borde du känna till grundläggande religiösa begrepp såsom "fri vilja".

Vilken religiös "fri vilja"? Rätten till att underkasta sig "OR ELSE"?
Citera
2015-01-03, 20:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om du anser att Adam och Eva var apor så har du mitt svar där.
Adam och Eva! Som i sin tur var skapade av GUD.
Adam av jord och Eva från Adams revben.
GUD är andetaget!
Du måste ha läst någon annans inlägg när du "svarade" igår så jag tar det en gång till:
1. Människan är som sagt inte någon halvapa. Detta är ingen fråga men kan du bekräfta att du förstår detta?

2. Vilken apa är det du tror att människan anses ha utvecklats från enligt oss som accepterar evolutionen?

(Notera då på punkt 2 att jag inte frågar om du ens accepterar evolutionen, du kan tro att vilket spöke som helst skapade människan, utan jag frågar vad du tror att evolutionsteorin säger om detta.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in