2015-01-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Okej, tack! Någon som läst T1 på SU och vill uttala sig?

Går alldeles utmärkt att dubbla, men tänk 40-50h+ i veckan minst (inkluderat föreläsningar etc). T1 är inte jätte tung rent litteraturmässigt och svårighetsgraden är inte jätte hög, men som nybliven jur. stud. kan det ibland vara lätt att stressa upp sig.
Citera
2015-01-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Okej, tack! Någon som läst T1 på SU och vill uttala sig?

Det skall nog säkert gå bra. Personligen hade jag väntat till T4 innan dubbelstudierna, då både T2 och T3 är ganska tunga (är dock ingen expert på nya studieordningen) och under T1 kan det vara en god idé att ha fokus på att komma in i juridiktänket.
Citera
2015-01-02, 23:03
Medlem
vizsofiuss avatar
Hej, jag kom precis in på UU som börjar den 19 januari, behöver jag verkligen alla böckerna?

Bilaga 2 – Litteratur
För all litteratur gäller att senast utkomna upplaga ska användas. Detta bör
kontrolleras med bokhandeln.
Kurslitteratur
 Axberger, H-G, Yttrandefrihetsgrundlagarna, Norstedts juridik
 Bergström, C F & Hettne, J, Introduktion till EU-rätten, Studentlitteratur
 Bull, T & Sterzel, F, Regeringsformen – en kommentar, Studentlitteratur
 Cameron, I, An Introduction to the European Convention on Human
Rights, Iustus förlag
 Jensen, U, Rylander, S & Lindblom, P H, Att skriva juridik: regler och
råd, Iustus förlag
 Jonsson Cornell, A (red), Komparativ konstitutionell rätt, Iustus förlag
 Mattson, I & Petersson, O, Svensk författningspolitik, Studentlitteratur
 Samuelsson, J & Melander, J, Tolkning och tillämpning, Iustus förlag
 Studiematerial i EU-rätt (köps på studerandeexpeditionen)
 Studiematerial i konstitutionell rätt (köps på studerandeexpeditionen)

lagbok eller motsvarande författningssamling av 2014 eller 2015 års
årgång

Kan jag välja den svarta lagboken istället för den blå?
https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-rikes-lag-2014-klotband-sveriges-rikes-lag-gillad-och-antagen-pa-riksdagen-ar-1734-stadfast -av-konungen-den-23-januari-1736-med-tillagg-av-fo-9789139017356

https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-lag-2014-innehaller-forfattn-som-tratt-i-kraft-per-den-1-januari-2014-svarta-lagboken-97891 44095967
Citera
2015-01-02, 23:03
Medlem
Jag undrar om nån har tips på hur man pluggar snabbast inför en juridiktenta? Är det gamla tentor som gäller eller? Tog lite för slappt under "jullovet" och insåg precis att jag inte hinner riktigt beta av allting som jag planerat.
Citera
2015-01-02, 23:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizsofius
Hej, jag kom precis in på UU som börjar den 19 januari, behöver jag verkligen alla böckerna?

Bilaga 2 – Litteratur
För all litteratur gäller att senast utkomna upplaga ska användas. Detta bör
kontrolleras med bokhandeln.
Kurslitteratur
 Axberger, H-G, Yttrandefrihetsgrundlagarna, Norstedts juridik
 Bergström, C F & Hettne, J, Introduktion till EU-rätten, Studentlitteratur
 Bull, T & Sterzel, F, Regeringsformen – en kommentar, Studentlitteratur
 Cameron, I, An Introduction to the European Convention on Human
Rights, Iustus förlag
 Jensen, U, Rylander, S & Lindblom, P H, Att skriva juridik: regler och
råd, Iustus förlag
 Jonsson Cornell, A (red), Komparativ konstitutionell rätt, Iustus förlag
 Mattson, I & Petersson, O, Svensk författningspolitik, Studentlitteratur
 Samuelsson, J & Melander, J, Tolkning och tillämpning, Iustus förlag
 Studiematerial i EU-rätt (köps på studerandeexpeditionen)
 Studiematerial i konstitutionell rätt (köps på studerandeexpeditionen)

lagbok eller motsvarande författningssamling av 2014 eller 2015 års
årgång

Kan jag välja den svarta lagboken istället för den blå?
https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-rikes-lag-2014-klotband-sveriges-rikes-lag-gillad-och-antagen-pa-riksdagen-ar-1734-stadfast -av-konungen-den-23-januari-1736-med-tillagg-av-fo-9789139017356

https://www.adlibris.com/se/bok/sveriges-lag-2014-innehaller-forfattn-som-tratt-i-kraft-per-den-1-januari-2014-svarta-lagboken-97891 44095967

Köp den gröna lagboken på Jontes stuga (JF:s föreningslokal). Den är billigast och innehåller allting du behöver! 2015-års lagbok kommer in i början av terminen, och ett inlägg görs på JF:s FB-sida när den kommer in. Avseende litteraturen skulle jag skaffa allting. Du behöver inte köpa allting nytt, utan gör ett inlägg i t.ex. denna grupp ( https://www.facebook.com/groups/215090895363422/ ) och efterfråga T1-litteratur. Det är många T1:or som säljer just nu, så var snabb! JF:s Studieråd har s.k. bokbytardagar där du också kan köpa, se JF:s hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Jag undrar om nån har tips på hur man pluggar snabbast inför en juridiktenta? Är det gamla tentor som gäller eller? Tog lite för slappt under "jullovet" och insåg precis att jag inte hinner riktigt beta av allting som jag planerat.
Vilket lärosäte läser du vid, och vilken termin läser du? Det blir enklare för oss att hjälpa om du hjälper oss. :)
Citera
2015-01-02, 23:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

(om SU).
Citera
2015-01-02, 23:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej...

Senast redigerad av eXtremo 2015-01-02 kl. 23:25.
Citera
2015-01-02, 23:16
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:

Sitter och går igenom gamla tentor i Europarätt just nu. Det är guld värt, speciellt med tanke på alla småknepiga rättsfall från EU-domstolen som man annars riskerar att missa.

Men det beror väl på vad du pluggar just nu. Jag gjorde inga gamla tentor inför JIKen, och det gick så bra ändå. Där råpluggade jag mer mina sammanfattningar av böckerna och föreläsningarna.
Citera
2015-01-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
(om SU).

Alltså vad menas med detta? Jag går på SU ja...
Citera
2015-01-03, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Sitter och går igenom gamla tentor i Europarätt just nu. Det är guld värt, speciellt med tanke på alla småknepiga rättsfall från EU-domstolen som man annars riskerar att missa.

Men det beror väl på vad du pluggar just nu. Jag gjorde inga gamla tentor inför JIKen, och det gick så bra ändå. Där råpluggade jag mer mina sammanfattningar av böckerna och föreläsningarna.

Går några terminer ovan dig men tack för tipset, ska nog köra på gamla tentor då! Jag brukar alltid ha tid att plugga inför tentorna men just denna period tog jag det lite för slappt. Det kommer gå bra för dig på Europarätten, kursen är inte sådär jättesvår vad jag tyckte i alla fall,ja rättsfallen är knepiga, gud vad de lästes noga kommer jag ihåg.
Citera
2015-01-03, 02:35
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Sorry - ja, jag tror den bästa metoden är gamla tentor. Det är naturligtvis individuellt hur man lär sig bäst, men om du har tidsbrist så..
Citera
2015-01-03, 12:56
Medlem
Citat:

Gamla tentor, gamla tentor, gamla tentor, läs en sida i kurslitteratur, gamla tentor, gamla tentor. Så bör du plugga, i stort sett. (Om man frågar mig.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in