2015-01-03, 09:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samimu
Jag går just nu andra ring i gymnasiet (natur, natur), och enda sen jag börjat gymnasiet så har mina betyg sjunkit pga att jag har kommit in i en klass där jag inte passar in whatsoever, alla mina vänner går i andra skolor och varje skoldag känns extremt som en plåga då jag inte har någon att hänga med eller äta lunch med osv...
Satan vilken offerkofta du drar på dig då. Skärp till dig. Nej, det är inte på grund av att du går i en klass där du inte passar in. Det är för att du inte pluggar ordentligt. Ansträng dig lite för att skaffa kompisar i klassen. Ni kanske inte blir bästa vänner, men det kan inte vara helt omöjligt att i alla fall kunna prata med dem.

Intrycket jag får av dig nu är den där jättesmarta killen som kan koda vad fan som helst, men som aldrig får något jobb för att han är socialt inkompetent.
Citera
2015-01-03, 11:57
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Satan vilken offerkofta du drar på dig då. Skärp till dig. Nej, det är inte på grund av att du går i en klass där du inte passar in. Det är för att du inte pluggar ordentligt. Ansträng dig lite för att skaffa kompisar i klassen. Ni kanske inte blir bästa vänner, men det kan inte vara helt omöjligt att i alla fall kunna prata med dem.

Intrycket jag får av dig nu är den där jättesmarta killen som kan koda vad fan som helst, men som aldrig får något jobb för att han är socialt inkompetent.
Håller med, tyvärr. Efter att du gått ur gymnasiet kan det nog vara dags att flytta hemifrån, välj inte utbildning baserat på var den ligger, välj efter intresse. Kommer du hemifrån kanske du lyckas vässa dina sociala förmågor med. Vem vet, du kanske till och med kan komma att ha roligt under studietiden?
Citera
2015-01-03, 14:02
Medlem
Scraps avatar
Går du andra klass nu så hinner du träna upp betyget till ca 1.5, vilket är det som krävs för civ.ing. datateknik. Det skulle nog passa dig om du gillar att programmera och lära dig om hur en dator fungerar.
Citera
2015-01-03, 14:27
Medlem
Värt att köpa HpGuiden inför provet i vår om man pluggar 6 timmar varje dag nu fram till provet?
Vilka fördelar ger egentligen HpGuiden?
Värt att nämna är att jag gjort provet 5 gånger och endast lyckats komma upp i 1,25.
Skulle behöva 1,5 för att sitta säkert..
Citera
2015-01-03, 15:36
Medlem
Avskaffa högskoleprovet

Jag håller med att skriva en ansöka till kommunen med syfte att avskaffa högskoleprovet med följande motiveringar.
Högskola provet är inte ett mått om en elev är behörig eller inte till ett program.

1- Den täcker bara 3 område svenska, engelska och matematik. Det vill säga de 3 område är på låg nivå och är inte tillräckligt att bevisa att en elev är behörig till ett program. T.ex. det är stor skillnad mellan högskoleprovets matematik och matematik som behövs för t.ex. civilingenjörsprogrammen. Ett annat exempel är läkarprogrammen. Eleverna som fick 1,6 hp och har betyg snitt 10-15 är inte på samma nivå och inte ens nära till eleverna som kämpade under gymnasiet och fick betyg snitt 22,xx och kom in på läkarprogrammen. Ja hen bra på språk och på matematik på grund nivå, men när det de viktiga ämnen som räknar under läkarprogrammen ” kemi + biologi”, då kanske hen har knäppt ett E, men ändå hen kom in kunde komma in via HP.

2- Vi slösar bort Sveriges pengar på elever som är inte seriösa eller redo för att börja utbildningar som civilingenjörsprogram . Med andra ord eleverna som får tillräckligt bra resultat för att komma in på program hen önskar under första eller andra ring, kämpar inte längre för att få bra betyg ( inte alla med de flesta). De går ut med betyg E på nästa alla ämnen. Då när de börjar högskolan hoppar de flesta av p.g.a. svårighets skillnader mellan gymnasiet och högskola.

Mitt förslag är att avskaffa högskoleprovet och ersätta den med antagningsprov för varje program med olika svårighetsgrader och område för varje program. T.ex. läkarprogram ordnar ett prov inom kemi och biologi för eleverna som klarade gymnasiet med behörigheter som krävs för program och civilingenjörsprogrammen ordnar ett prov inom fysik och matematik. På detta sätta sparar vi mycket pengar av de oseriösa elever som hoppar av olika program och samtidigt ökar utbildningskvalitén.

Vad tycker ni på FB om förslaget? Vad tycker ni om högskoleprovet och utbildning system i Sverige?

Förlåt mig för min dåliga svenska.
Senast redigerad av Darkknightx 2015-01-03 kl. 15:39.
Citera
2015-01-03, 15:44
Medlem
Ducadreams avatar
Lycka till. Lär aldrig hända. En massa folk har till och med klagat på att 2 ggr per år är för lite. Och varför skickar du det till kommunen när de inte ens är ansvariga för provet?
Citera
2015-01-03, 15:48
Medlem
Tycker det är bra att de som hade svårigheter under gymnasiet kan få en andra chans.

Det finns många med höga betyg (alla MVG utom kanske 2 VG) som inte kommer in på läkarprogrammet. Varför åker dessa till Polen och utbildar sig till läkare om nu högskoleprovet är så jäkla lätt?
Citera
2015-01-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utveckla
Tycker det är bra att de som hade svårigheter under gymnasiet kan få en andra chans.

Det finns många med höga betyg (alla MVG utom kanske 2 VG) som inte kommer in på läkarprogrammet. Varför åker dessa till Polen och utbildar sig till läkare om nu högskoleprovet är så jäkla lätt?

Antagningsprov för varje program istället för högskoleprovet som jag skrev !!!
Citera
2015-01-03, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Antagningsprov för varje program istället för högskoleprovet som jag skrev !!!
skitförslag, då skulle man behöva göra nytt prov om man vill byta inriktning
Citera
2015-01-03, 16:02
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Jag håller med att skriva en ansöka till kommunen med syfte att avskaffa högskoleprovet med följande motiveringar.
Högskola provet är inte ett mått om en elev är behörig eller inte till ett program.

...

... fast högskoleprovet har aldrig någonsin varit ett mått om en elev är behörig eller inte till ett program Man kan inte bli behörig till utbildningar genom att bara skriva högskoleprovet, utan man måste läsa in ämnena precis som alla andra.

Högskoleprovet är bara till för att urskilja folk i antagningen. Det är bl.a. därför provet använder sig av normering för resultaten. Det är alltså omöjligt att alla deltagande får t.ex. 2,0 eller 1,9 i resultat.
Citera
2015-01-03, 16:12
Medlem
Pastmasters avatar
I Danmark har man antagningsprov och intervjuer istället för högskoleprov. Verkar fungera rätt bra. Så vitt jag vet är det bara Sverige och USA (SAT) som jag känner till har högskoleprov.
Citera
2015-01-03, 16:13
Medlem
H8erfisternators avatar
Om det är någon del som ska bort är det mattematiken, dagens barn är den sämsta generationen på 180 år inom detta ämne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in