2014-12-31, 20:13
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Ok, jag är typ sugen på snus hela tiden. Det är jag, det förnekar jag inte. Fan vad gött det hade varit med en prilla liksom.

Men ikväll blir det första ordentliga supen, hoppas jag håller garden uppe

Tänk på att fylla ofta bara används som ursäkt för att man VILL ta en prilla. När jag insåg det märkte jag att det inte var ett dugg svårare att låta bli på fyllan 😁
Du bestämmer själv, tänk på det!
Gott Nytt År alla slutare, och blivande slutare! 🎉
Citera
2014-12-31, 21:56
Medlem
Det är ingen bra idé att skjuta upp på sluta snusa försöken. Jag vet att det finns många anledningar att inte snusa:

• Hälsan t.ex. risken för hjärt-kärlsjukdomar, tandköttet mm.
• Inte fri, utan en nikotinmissbrukare (psykologisk, fysiskt beroende)

För att lyckas tror jag det är bra med peppning och tron på att det är rätt beslut att sluta. Hur det kommer att påverka en person närmaste tiden är olika, men det är bra att ha strategier för hur man hanterar olika situationer. Identifiera utlösare som triggar sug t.ex. vad gör man om man är sugen på snus efter maten?

Prillan Portion Nikotinfri kan ge känslan av att ha en snus, utan nikotin. Jag provade en sådan portionspåse idag och det påminner lite om att ha en snus, det är te och jag tror något surhetsreglerande som höjer pH-värde, kanske inte det bästa för tandköttet? Samma problem som med Onico? Men akta för lågt pH-värde också. Prillan Nikotinfri känns som ett grymt bra alternativ för tillfällen som "jag behöver ha en snus".

Slutar man snusa men "måste börja" igen, så vore snus med neutralare pH och låg salthalt vara bra. T.ex. Catch har sorter på pH värde 7,5 och pH värde 8,6. Undvik då den med pH värde 8,6! Välj den med pH värde 7,5!

Snusning orsakar faktiskt en form av stress. När man inte får snus kommer abstinensen. Den kommer att avta med tiden, men är påtagligt märkbar den första tiden.

Hungerdämpande effekten av snuset kan kanske ersättas av tabletter av grönt kaffe och hallonketoner. Bra om man är rädd för att gå upp i vikt. Frukt är bättre än godis.

Börja inte tvivla när du väl beslutat dig för att sluta! Men ett misslyckande i att sluta kan vara en del i processen i att sluta snusa helt och hållet.

Text tillägnad de som verkligen vill sluta (CC BY-NC). Gott nytt år!
Citera
2015-01-01, 13:05
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Exakt så känner jag med! Och de sista åren hade jag t.o.m abstinens med prillan inne 😱
Man fick liksom ingen kick längre, det var bara ett långt, kletigt beroende. Bara jaga prillan och kicken. Över sju månader för mig nu, freedom! 😊

EDIT: Tillägg till TerryButcher, nu jävlar kör du bara, du kan fixa det! Kul att vi kan peppa dig

Bra jobbat vännen!!
Citera
2015-01-02, 01:06
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Bra jobbat vännen!!
Tack rara, det går fortare än man tror! Snart är du också där! Grymma är vi 💪
Citera
2015-01-02, 20:47
Medlem
fyfan vilken plåga

men det är ju så jävla dyrt att snusa så det håller inte
Citera
2015-01-03, 21:32
Medlem
Nu jävlar joinar jag tråden!

Hållt på i 7 år förutom ett uppehåll på ett halvår som slutade i återfall pga min egen dumhet. Tyckte inte den gången var så farlig men nu har jag kastat snuset och hoppas slippa se det igen.
Citera
2015-01-04, 11:30
Medlem
Dimaks avatar
snusat i fem år nu, nu orkar jag fan inte betala mer pengar på skiten!
DAG 1, skit jobbigt är det jag vill ha något under läppen, toapapper får det blir,
Citera
2015-01-04, 12:48
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
fyfan vilken plåga

men det är ju så jävla dyrt att snusa så det håller inte

Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Nu jävlar joinar jag tråden!

Hållt på i 7 år förutom ett uppehåll på ett halvår som slutade i återfall pga min egen dumhet. Tyckte inte den gången var så farlig men nu har jag kastat snuset och hoppas slippa se det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
snusat i fem år nu, nu orkar jag fan inte betala mer pengar på skiten!
DAG 1, skit jobbigt är det jag vill ha något under läppen, toapapper får det blir,

Till er alla tre; ni kommer lyckas om er inställning är att det är skönt att bli av med denna last, att ni är lyckligt lottade som kommer slippa vara slav under den
Tycker ni synd om er själva och vill hålla kvar vid beroendet blir det svårare.
Välkomna till ett friare liv, bye bye Swedish Match!
Citera
2015-01-04, 18:51
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Nu djävlar alla ni snedseglare.

33 års djävla snusande. General lös och General påse extrastark sista 20 åren.
Fy fan, jag snusar för runt 1500-2000 sek i månaden men nu är det slut sedan den 1/1-15.
Det har gått skrämmande bra.
Det riktigt glädjer mig varje dag att jag "snuvat" staten på runt 50 (? är det mer) sek i punktskatt/ dosa som de bara skulle slösa på "juntans" enda viktiga fråga i riksdagen.
Skönt som fan att kunna göra sitt avslutande med snus som en politisk protest.
Juntan skall INTE ha en djävla krona i onödan, inte en spänn till denna korrupta junta i onödan ifrån mig längre.
2015 är då vi avslutar så mycket med konsumtion som möjligt. Mat och Diesel är vad som får kosta samt lite 98 oktan i sommar.
Citera
2015-01-04, 19:16
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Inne på dygn 4 nu. Dagen hittills har känts lite lättare än de föregående dagarna, främst är det nog för att jag fick sova i natt. Innan det var det 40 sömnlösa timmar av misär. Suget kommer i vågor, främst vid tillfällen då man normalt sett tog en prilla, men det går över ganska fort. Dock märker man vilken jävla nikotintorsk man är/var. Det räcker med att jag ser nån röka på TV så kan jag känna att "fan vore gott med en cigg nu", trots att jag röker max ett paket om året.
Citera
2015-01-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Till er alla tre; ni kommer lyckas om er inställning är att det är skönt att bli av med denna last, att ni är lyckligt lottade som kommer slippa vara slav under den
Tycker ni synd om er själva och vill hålla kvar vid beroendet blir det svårare.
Välkomna till ett friare liv, bye bye Swedish Match!

Schysst! Dag 5 är jag på och visst suget finns där men lite mer motstånd ska väl kroppen kunna utmana mig med. Tycker fan det är löjligt lätt.
Citera
2015-01-08, 21:12
Medlem
Ja nu har man en vecka under bältet.
Det var rätt så enkelt, fick litte abstinens mest på kvällarna, och svårare än så blir det nog inte.

Anmärkningsvärt, när jag väl kännt abstiens då ville jag ha en cigg egentligen, inte snus. Förmodligen för att jag är rökare sedan unga dar medan snusat har jag bara i 1,5 år typ (General lös), för att kicka ciggaretterna. Och för att cigg ger snabbare nikotin-kickar . Anmärkningsvärt hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in