2014-12-29, 03:09
  #7009
Medlem
RonnyRasks avatar
Då var det dags igen. Har ännu en gång bestämt mig för att lägga av med skiten, passande som något slags nyårslöfte. Varför? Bra fråga. Har för tillfället en otroligt taskig dygnsrytm, totalt oregelbundna måltider och som resultat av detta är jag trött och orkeslös. Snuset gör inte saken bättre. Har på senare tid börjat märka dålig kondition och tidvis även hjärtklappning. Om dessa två saker enbart beror på snusandet låter jag dock vara osagt. Käkar väldigt onyttigt och konsumerar alkohol rätt friskt emellanåt.

För tre år sedan var min ekonomi såpass knaper att jag blev ofrivilligt snusfri under en hel sommar. Jag tyckte det var hemskt i början. Men efter ett tag började de positiva effekterna visa sig. Jag hade fått mycket bättre aptit, sov bra och tro't eller ej, men jag upplevde också en högre potens. Detta beror på att nikotin får blodkärlen att dra ihop sig och krympa. Alltså blev ballen slappare vid höga intag av nikotin, något som släppte under min snusfria sommar. Dessa problem var jag helt omedveten om när jag började snusa. Det enda negativa jag visste om var försämrat tandkött samt aningen högre risk för cancer i någon slags körtel typ.

Och mina vänner, den snusfria sommaren 2011 var nog helt klart en av de bättre somrarna i mitt liv. Jag kände en mer positiv inställning till livet efter ett tag, jag hade ju för fan slutat snusa! Det trodde jag i alla fall. När hösten kom började jag få en regelbunden inkomst igen. Och som en belöning för min tappra insats började jag med att feströka. Lite till och från, ingen större grej tänkte jag. Rökare kommer jag aldrig bli. Jag feströkte ju även under min tid som snusare utan att ta steget till riktig bolmare. Men efter ett tag började jag tänja på gränserna. Feströkandet innefattade nu även att ta sig en cigg på måndagsmornar. De är ju så helvetiska ändå. Tillslut rökte jag två paket i veckan. Då bestämde jag mig för att det var lika bra att börja snusa igen.

Och här är jag nu, klockan 3 på natten en söndag med en snus i munnen. Den smakar inte ens bra. Bara sådär "okej" som en snus ska smaka. När den här dosan är slut kastar jag min andra, som en gest på det fan är nog. De första dygnen är lättast, kroppen har fortfarande lite överskottsnikotin man kan leva på. Men sedan kommer abstinensen komma. Och vad gör man då? Köper en dosa onico eller tuggar tuggummin? Jag vet inte riktigt. Jag vet inte heller riktigt varför jag skrev en wall of text här heller. Kanske någon annan får lite inspiration till att lägga dosan på hyllan.

Jag kommer att återkomma här under mina mörkaste stunder och ventilera mina tankar. Ge mig styrka!
Citera
2014-12-29, 15:35
  #7010
Medlem
Traxdatas avatar
Slutar idag kl 18.
Citera
2014-12-29, 18:20
  #7011
Medlem
ambivallenss avatar
Själv är jag snusfri sen juni i år. Hade snusat i nästan 3 år och idag har jag inte det minsta sug på snus förutom när jag ser en snusdosa.
Citera
2014-12-29, 21:07
  #7012
Medlem
Kan någon hjälpa mig i tankarna.

Hade slutat för två tre år sedan med snus. Och tidigare år även med cigg.

Var helt hundra nikotinfri i två tre år. Även under fest, arbetslöshet etc.

Visst fan mådde man bättre utan antagligen.

Men senaste året efter utmattning på jobb, depression och ätstörning. Fall jag till lite småsnusande nu på hösten. Vet fan inte varför. Visst har jag länge saknat snus. Det vart väl mer påtagligt efter mitt kassa mående.

Snusar idag 2-3 snus per dag i snitt. Är påväg ur min ätstörning, depression.

Av någon anledning säger jag i huvudet att jag inte vill ha dom där 2-3 snusen. Har ju inget beroende. Går hela dagen utan på jobb etc.

Men får för mig att jag är tom utan snuset. Låter sorgligt.

Vad säger ni? Har ju knappt börjat snusa så att sluta lär inte va svårt alls.

Någon som känner igen skiten?
Citera
2014-12-30, 00:00
  #7013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Då var det dags igen. Har ännu en gång bestämt mig för att lägga av med skiten, passande som något slags nyårslöfte. Varför? Bra fråga. Har för tillfället en otroligt taskig dygnsrytm, totalt oregelbundna måltider och som resultat av detta är jag trött och orkeslös. Snuset gör inte saken bättre. Har på senare tid börjat märka dålig kondition och tidvis även hjärtklappning. Om dessa två saker enbart beror på snusandet låter jag dock vara osagt. Käkar väldigt onyttigt och konsumerar alkohol rätt friskt emellanåt.

För tre år sedan var min ekonomi såpass knaper att jag blev ofrivilligt snusfri under en hel sommar. Jag tyckte det var hemskt i början. Men efter ett tag började de positiva effekterna visa sig. Jag hade fått mycket bättre aptit, sov bra och tro't eller ej, men jag upplevde också en högre potens. Detta beror på att nikotin får blodkärlen att dra ihop sig och krympa. Alltså blev ballen slappare vid höga intag av nikotin, något som släppte under min snusfria sommar. Dessa problem var jag helt omedveten om när jag började snusa. Det enda negativa jag visste om var försämrat tandkött samt aningen högre risk för cancer i någon slags körtel typ.

Och mina vänner, den snusfria sommaren 2011 var nog helt klart en av de bättre somrarna i mitt liv. Jag kände en mer positiv inställning till livet efter ett tag, jag hade ju för fan slutat snusa! Det trodde jag i alla fall. När hösten kom började jag få en regelbunden inkomst igen. Och som en belöning för min tappra insats började jag med att feströka. Lite till och från, ingen större grej tänkte jag. Rökare kommer jag aldrig bli. Jag feströkte ju även under min tid som snusare utan att ta steget till riktig bolmare. Men efter ett tag började jag tänja på gränserna. Feströkandet innefattade nu även att ta sig en cigg på måndagsmornar. De är ju så helvetiska ändå. Tillslut rökte jag två paket i veckan. Då bestämde jag mig för att det var lika bra att börja snusa igen.

Och här är jag nu, klockan 3 på natten en söndag med en snus i munnen. Den smakar inte ens bra. Bara sådär "okej" som en snus ska smaka. När den här dosan är slut kastar jag min andra, som en gest på det fan är nog. De första dygnen är lättast, kroppen har fortfarande lite överskottsnikotin man kan leva på. Men sedan kommer abstinensen komma. Och vad gör man då? Köper en dosa onico eller tuggar tuggummin? Jag vet inte riktigt. Jag vet inte heller riktigt varför jag skrev en wall of text här heller. Kanske någon annan får lite inspiration till att lägga dosan på hyllan.

Jag kommer att återkomma här under mina mörkaste stunder och ventilera mina tankar. Ge mig styrka!

Det där att potensen blir svagare när man snusar känner jag mig igen jag med. Men jag tror inte att det beror så mycket på att blodkärlen drar ihop sig utan för att nikotin kapar dopamin/lust centra vilket gör det svårare att tända till. Alkohol utvidgar ju blodkärlen men gör knappast sexet bättre för den delen.
Oavsett anledningen, klart är ska man leva livet med fulla andetag så ska man inte bruka nikotin.

Behöver du inspiration då kan jag säga att sluta snusa är (liksom sluta röka) väldigt enkelt egentligen. Problemet med de flesta är att de vill sluta men egentligen inte, om du förstår vad jag menar.

Du ska vara jävligt bestämd med att du ska sluta och ingen mer velande. Det kommer nog bli "jobbigt" första 3-4 dagar (det tar ca 72 timmar innan nikotinet lämnat kroppen), sen blir det enklare för varje dag som går...förutsatt att du är klar med att du vill sluta och vänder dig inte om.

Själv slutar jag december 31-a, och är tvärsäker att jag kommer inte snusa/bruka nikotin mera. Jag är helt enkelt klar
Citera
2014-12-30, 00:10
  #7014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Spännande! Och stort lycka till!
(grattis förresten till inlägg nr 7000, känns som det markerar nåt stort- som att du inte får misslyckas )

Dammit, tankarna gick tillbaka till din kommentar om posten nr. 7000 när jag såg att min senaste post gick in kl. 00:00
Det här måste fan vara tecken från ovan, lol...
Citera
2014-12-30, 01:11
  #7015
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepuncher
Dammit, tankarna gick tillbaka till din kommentar om posten nr. 7000 när jag såg att min senaste post gick in kl. 00:00
Det här måste fan vara tecken från ovan, lol...
Hahaha, JA! Hang in there!
Citera
2014-12-30, 23:32
  #7016
Medlem
Nu lägger jag ner efter 10 år. 10 dosor/vecka. Trött på det konstanta svidandet i läppen. Hjärtat har börjat slå något jävulskt efter första snusen på morgonen, känner mig orolig i kroppen samt får ångest. Har hållt upp några dagar imellanåt, då var jag mycket mer positiv till allt samt lite mer vaskulär. Nu får det räcka :-)
Citera
2014-12-31, 00:30
  #7017
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepuncher
Det där att potensen blir svagare när man snusar känner jag mig igen jag med. Men jag tror inte att det beror så mycket på att blodkärlen drar ihop sig utan för att nikotin kapar dopamin/lust centra vilket gör det svårare att tända till. Alkohol utvidgar ju blodkärlen men gör knappast sexet bättre för den delen.
Oavsett anledningen, klart är ska man leva livet med fulla andetag så ska man inte bruka nikotin.

Behöver du inspiration då kan jag säga att sluta snusa är (liksom sluta röka) väldigt enkelt egentligen. Problemet med de flesta är att de vill sluta men egentligen inte, om du förstår vad jag menar.

Du ska vara jävligt bestämd med att du ska sluta och ingen mer velande. Det kommer nog bli "jobbigt" första 3-4 dagar (det tar ca 72 timmar innan nikotinet lämnat kroppen), sen blir det enklare för varje dag som går...förutsatt att du är klar med att du vill sluta och vänder dig inte om.

Själv slutar jag december 31-a, och är tvärsäker att jag kommer inte snusa/bruka nikotin mera. Jag är helt enkelt klar

Inspiration behöver jag inte riktigt. Och jag vet vilka steg jag kommer behöva gå igenom. Det här r ju andra gången jag slutar! Problemet är att jag vill sluta, men samtidigt inte. Jag menar, visst är det befriande att få lägga in en snus efter en riktigt god middag. Och samtidigt otroligt jobbigt att bli som en rastlös rottweiler om man glömmer dosan hemma när man sticker till jobbet. Jag tänker att samtidigt som jag slutar snusa ska jag nog sluta med feströkandet också.

Jag tänker börja när den här dosan är slut. Det lär bli i övermorgon tror jag.
Citera
2014-12-31, 03:42
  #7018
Medlem
Mongopixels avatar
Har varit snusfri i sedan den 3 december. Tycker faktiskt hela processen har varit en barnlek. Var lite jobbigt första veckan men sedan avtog det och nu sitter jag här. När är man confirmed "SLUTAT MED SNUS" ? Någon månad till?
Citera
2014-12-31, 11:13
  #7019
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Har varit snusfri i sedan den 3 december. Tycker faktiskt hela processen har varit en barnlek. Var lite jobbigt första veckan men sedan avtog det och nu sitter jag här. När är man confirmed "SLUTAT MED SNUS" ? Någon månad till?

Jag bestämde mig för att detta, till skillnad från de andra gångerna, inte fick vara "försöka sluta snusa", utan jag slutade, och var snusfri från dag ett. Alltså, är du mentalt snusfri så är du färdig med skiten.
Kan ändå vara bra att lite ha garden uppe, för mig och väldigt många andra är dag 30-60 absolut värst, mycket psykiska besvär, men sen blir det aldrig så jobbigt igen.
Välkommen till ditt nya liv
Citera
2014-12-31, 16:28
  #7020
Medlem
Mongopixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag bestämde mig för att detta, till skillnad från de andra gångerna, inte fick vara "försöka sluta snusa", utan jag slutade, och var snusfri från dag ett. Alltså, är du mentalt snusfri så är du färdig med skiten.
Kan ändå vara bra att lite ha garden uppe, för mig och väldigt många andra är dag 30-60 absolut värst, mycket psykiska besvär, men sen blir det aldrig så jobbigt igen.
Välkommen till ditt nya liv

Ok, jag är typ sugen på snus hela tiden. Det är jag, det förnekar jag inte. Fan vad gött det hade varit med en prilla liksom.

Men ikväll blir det första ordentliga supen, hoppas jag håller garden uppe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in