Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Ja jag vet det! Vad vill du då? Fortsätta att tala om i varenda kommentar att du minsann är en ANTI-mentalstörd person och minsann följer den SKOLASTISKA RETORIKEN/eller inte.
Visar klart och tydligt ditt mentala tillstånd för mig i alla fall.
Kram igen och AMEN som betyder= slutdiskuterat i ämnet Kristna = mentalt störda, och i alla fall mellan mig och dig.
Men snälla Goran477, själva forumskonceptet går väl ut på att försöka bemöta.se olika aspekter, genomborra, belysa och btw..
...förstod du vad som menades med SKOLASTISK RETORIK som medvetet har agenda att t.ex "omvända" och ta intellekt i anspråk? (inte säkert du har något som helst minne av vad det per se, kan betyda.. i praktiken)
Jag tror du helt missuppfattar flera stycken här och nu försöker du döda DISKUSSIONS-YTAN - kan du försöka se hur din egen emotionellt styrda enkelriktning tar sig ut här?
Jagär inte beredd att påstå dig vara mentalt störd, men du går in med obefintlig distans till topic, att den kollektivistiska gudssynen skulle IMPLEMENTERAS via idog missionsverksamhet och extremt frekvent systematiserad bibelinlärning som troskoncept, ger ännu idag ger sitt eko ifrån sig - den t.ex svavelosande katekes-s.k bildningen, där skammen skulle introduceras.
Men bakom det finns anledningar att försöka se VAD den i delarna bestod av, denna tros-iver, som man i gågna tider icke under omständigheter fick ifrågasätta - därför många idag ÄNNU hävdar minsta kritik som nästinitill jämvärdigt med "stark ateism" vilket i sig är helt fel.
Folk har inte alltid haft talan.. man har fallit-till-ro-med-den-skolastiska adaptionen helt reflektionslöst... det gav att : "gud finns och gud nåde den som pep om nåt annat" . så ska du påstå att det inte fått sitt eftermäle? att det kan ta många generationer innan det sköljer ur?
Tror du inte mentalinstitutionerna medvetet hade parallella agendor med renheten och "guds härliga rena rike" ? moralismen... t.ex , för det är lite... (inte särskilt teologiskt korrekt?) amoraliskt att säga att "gud finns inte" , eller?
ja vad är då en f.d fostringsanstalt?