• 1
  • 2
2015-01-02, 13:05
Medlem
Tjenare!

Känns som att jag sittet i skiten just nu.
Trodde jag hade stenkoll på min ekonomi men eftersom jag nästan konstant kollat min internetbank för att försäkra mig om att pengar finns tillgodo.

Den här gången gjorde det inte det. Några få betalningar drogs inte under betalningstillfället utan pengarna drogs några dagar eftet så, pang, tjoff, så försvann 2000kr...

Nu ska jag komma till det jag vill ha hjälp med.
jag har betalat alla mina räkningar, det gör jag DIREKT jag får in min lön.
Men idag till min förvåning så såg jag att jag hade missat en, kuverter låg inskjutet i en tidning (trodde jag kollade allt noga...)
Kollade min bank och såg att pengarna inte räcker till pga att dessa inköp drog pengar i efterhand.
Har aldrig legat eftet med en betalning förut, aldrig någonsin. Så jag kännet en viss oro efter att man läst diverse skräckhistorier på internet...

Hur ska jag göra? Ska jag vänta dom här 3 veckorna tills lön och sen betala den?

Äger för tillfället 2 bilar och den ena ligger ute på blocket så jag hoppas väl att jag snart ska kunna driva in pengar från den.
Ska jag börja sälja av saker som bara står? Har en uppsjö av xbox 360 spel som dammar eftersom jag äger ett xbox one. Ska jag försöka sälja dessa också? Att gå till Game eller Gamestop och sälja är ett fet NEJ då jag inte får mer än 10-50kr per titel.

Men har NI här på flashback några tips och idéer till mig?

Kanske inte är ett riktigt skräckcenario det här men eftersom det är första gången det händer mig så blir jag lite skraj.

Kan tillägga att räkningen är på 600:- om det är till något intresse? Försöker inte dölja något här.
Citera
2015-01-02, 13:11
Medlem
sodars avatar
Ring företaget som skickat fakturan till dig och be om att få sista betalningsdatumet förlängt.
Det skadar inte att sälja av sig prylar som inte används, på Blocket, Facebook-sidor, eller Tradera. Då får du lite pengar undanstoppade till överraskningar som dessa
Citera
2015-01-02, 13:13
Medlem
Visst kan du sälja saker för att få ihop dina 600 kr. En annan lösning är att ta kontakt med det företag du har en skuld till och fråga om det är möjligt att få förlängd betalningstid, eventuellt du kan fråga om du kan få betala en del nu (om du har råd alltså). Om man frågar vänligt och inte tidigare haft problem så brukar de flesta företag vara medgörliga. De vet att om de är det så ger det goodwill. Du kommer att tala gott om det företaget.
Citera
2015-01-02, 13:13
Medlem
Stenkoll på din ekonomi och du har inget sparkonto? Ansvarsfullt..

Du har ju massvis med kapital bundet i hemmet, det är bara att börja sälja av, blocket/tradera.
Citera
2015-01-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elver
Stenkoll på din ekonomi och du har inget sparkonto? Ansvarsfullt..

Du har ju massvis med kapital bundet i hemmet, det är bara att börja sälja av, blocket/tradera.

Tacksam för alla svar!

Det är jävligt dumt av mig att inte ha ett sparkonto, jag vet. Jag måste verkligen få tummen ur röven och fixa ett sådant!
Citera
2015-01-02, 13:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Du har alltså inga vänner eller familj som skulle kunna tänka sig låna dig 600 kr?
Jag har inte jätte mycket vänner men de jag har skulle utan tvekan hjälpt mig med ett lån på 600 kr.
Fast jag skulle först frågat min familj och även om de har sina problem så skulle något eller alla kunna avvara 600 kr.
Nu kommer det nog aldrig hända då jag är noga med min ekonomi och har sparade konto och investeringar som gör att jag inte behöver stressa ekonomiskt. Det krävs lite planering och att man har som mål att lägga undan en del av sin inkomst oavsett hur den ser ut.
Jag började med 200 kr /månad när jag var 15 och sen har det ökat till ca 45% av min inkomst som nu går till sparande.
Citera
2015-01-02, 13:33
Medlem
Ut och leta pant!
efter ett par timmars letande har du förmodligen kommit upp i 600 kr. Växla in och betala räkningen sedan!

OffTopic:
Undrar när tidningarna runt om i landet börjar sätta rubrikerna "såhär klarar du dig på lite pengar", "svarta Januari, svenska folket har inga pengar att köpa mat för" osv..
Känner igen detta, Januari, folket har supit och handlat upp för December lönen, inga sparkonton, dyra resor till värmen och så vidare...
Suck..
Citera
2015-01-02, 13:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenioh93
Men idag till min förvåning så såg jag att jag hade missat en, kuverter låg inskjutet i en tidning (trodde jag kollade allt noga...)
Vem betalar förlegade pappersfakturor där det tillkommer extra avgifter för fakturan idag?!
Missade också nån faktura förr och fick betala för påminnelse men sedan har jag ordnat så att allt är på autogiro / e-faktura och slipper därför tänka på skiten ...kan rekommenderas varmt.
Citera
2015-01-02, 13:46
Medlem
Sikkans avatar
Så let me get this straight.. 2 kakor drogs utöver vad du var beredd på och sedan hittar du ytterligare 600 kr som måste betalas.. så kontentan är att 2600 kr den 2 januari orsakar totalhaveri i din ekonomi som du haft "stenkoll" på??..

wow.. som tidigare sagt, ring och be att få skjuta upp betalningen och se för satan till att skaffa ett sparande!

edit* men lik förbannat har du 2 bilar som måste skötas om? (nu kränger du förvisso den ena). Vansinne.
Citera
2015-01-02, 14:07
Medlem
endures avatar
Nu är jag förvisso rik som ett troll men jag glömmer alltid att betala räkningarna ändå, man får en varning, två varningar och då brukar jag ta mig i kragen. I värsta fall får man en liten straffränta/påminnelseavgift, brukar vara försumbar.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vem betalar förlegade pappersfakturor där det tillkommer extra avgifter för fakturan idag?!
Missade också nån faktura förr och fick betala för påminnelse men sedan har jag ordnat så att allt är på autogiro / e-faktura och slipper därför tänka på skiten ...kan rekommenderas varmt.
Har lagt det mesta på autogiro men de där enstaka grejerna som man får skickat till sig via E-post lyckas jag alltid glömma bort. Pappersräkningar kan man ju lägga på hög, men e-fakturor har jag svårt att hålla ordning på.

Fast nu när du säger det så borde jag ordna med en speciell inkorg enbart för fakturor, så fort de hamnar i inboxen så flyttar jag dem direkt till den inboxen! Kanske t.o.m. skapar ett filter som flyttar alla e-mail som innehåller "faktura" till den inkorgen.

Som ovan föreslog, se om företaget i fråga kan utöka utgångsdatumet, det ligger ändå i deras intresse att du betalar.
Senast redigerad av endure 2015-01-02 kl. 14:11.
Citera
2015-01-02, 14:25
Medlem
omfgs avatar
asså 600kr är ju inte så hemskt mycket.
låna av en bekant och ge han när lönen kommer?
känns som det enklaste förutsatt att du har vänner/familj/bekanta
Citera
2015-01-02, 15:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Har lagt det mesta på autogiro men de där enstaka grejerna som man får skickat till sig via E-post lyckas jag alltid glömma bort. Pappersräkningar kan man ju lägga på hög, men e-fakturor har jag svårt att hålla ordning på.
Menar du e-fakturor som du aktivt måste gå in och välja att de skall betalas på internetbanken?
Hos min bank kan man ställa in att dessa också skall dras automatiskt på samma sätt som autogiro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in