• 1
  • 2
2015-01-02, 18:36
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du e-fakturor som du aktivt måste gå in och välja att de skall betalas på internetbanken?
Hos min bank kan man ställa in att dessa också skall dras automatiskt på samma sätt som autogiro.
Ah, nä, jag menade sådana man får via e-mail. T.ex. från hantverkare.
Citera
2015-01-02, 18:54
Bannlyst
Missar du att betala fakturan tillkommer det en avgift på 50kr. Men ring företaget om att skjuta upp fakturan eller som andra sagt låna av en kompis.
Citera
2015-01-02, 19:09
Medlem
Badassmfokas avatar
Vilken kris! Hela SEXHUNDRA kr också aj, AJ OCH AJ asså, råna en kiosk fort som fan mannen!

Nej men alltså du ringer företaget ber de ta bort påminnelseavgiften ifall de kan och låter de veta att du blir en månad sen med räkningen.
Citera
2015-01-02, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Ut och leta pant!
efter ett par timmars letande har du förmodligen kommit upp i 600 kr. Växla in och betala räkningen sedan!

Hitta 5 burkar per minut?
Citera
2015-01-02, 20:46
Medlem
batakis avatar
Ja, det som händer är att du får betala 50kr i påminnelseavgift om du väntar till nästa månad. Onödiga pengar, men ingen katastrof.
Citera
2015-01-02, 21:02
Medlem
rolemodels avatar
stenkoll på ekonomin?! Och den havererar med en utgift på 2,6k.
Riktig stenkoll
har man två bilar har man nog sällan stenkoll på ekonomin heller.

90talist?
Citera
2015-01-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martenioh93
Tjenare!

Känns som att jag sittet i skiten just nu.
Trodde jag hade stenkoll på min ekonomi men eftersom jag nästan konstant kollat min internetbank för att försäkra mig om att pengar finns tillgodo.

Den här gången gjorde det inte det. Några få betalningar drogs inte under betalningstillfället utan pengarna drogs några dagar eftet så, pang, tjoff, så försvann 2000kr...

Nu ska jag komma till det jag vill ha hjälp med.
jag har betalat alla mina räkningar, det gör jag DIREKT jag får in min lön.
Men idag till min förvåning så såg jag att jag hade missat en, kuverter låg inskjutet i en tidning (trodde jag kollade allt noga...)
Kollade min bank och såg att pengarna inte räcker till pga att dessa inköp drog pengar i efterhand.
Har aldrig legat eftet med en betalning förut, aldrig någonsin. Så jag kännet en viss oro efter att man läst diverse skräckhistorier på internet...

Hur ska jag göra? Ska jag vänta dom här 3 veckorna tills lön och sen betala den?

Äger för tillfället 2 bilar och den ena ligger ute på blocket så jag hoppas väl att jag snart ska kunna driva in pengar från den.
Ska jag börja sälja av saker som bara står? Har en uppsjö av xbox 360 spel som dammar eftersom jag äger ett xbox one. Ska jag försöka sälja dessa också? Att gå till Game eller Gamestop och sälja är ett fet NEJ då jag inte får mer än 10-50kr per titel.

Men har NI här på flashback några tips och idéer till mig?

Kanske inte är ett riktigt skräckcenario det här men eftersom det är första gången det händer mig så blir jag lite skraj.

Kan tillägga att räkningen är på 600:- om det är till något intresse? Försöker inte dölja något här.

Det lättaste är att du ringer och ber om uppskov en månad med betalningen, precis som redan nämnts i tråden. Det viktiga ärrat du hör av dig först, vänta inte in påminnelsen. Det finns även betaltjänster på nätet där du kan betala räkningar med ett kreditkort om du äger ett sådant. De tar någon procent i avgift, men för en sån här engångsgrej så spelar ju inte det någon roll.
Citera
2015-01-03, 02:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Detta var fanimej det larvigaste jag läst på mycket länge. Tillvaron i kaos och allt ställs på ända för en obetald räkning på 600 spänn, som inte ens gått till inkasso.

Jag förstår dig om det hotades med Kronofogden och du lever isolerat, helt utan vänner, i misär. Inte kul alls med betalningsanmärkning. Annars är inte ens det en kris, för 600 kr kan man väl låna av vem som helst man känner?

Alltså: Även om du väntar att betala din räkning till nästa lön så kommer inget att hända förutom eventuellt att du påförs en påminnelseavgift på ca 50 kr. (Undantaget om det gäller trängselavgift till Transportstyrelsen som har 500 kr i påminnelseavgift).

Det är ändå bäst om du ringer till företaget och förklarar din situation. De kommer att säga "inga problem, då förlänger vi förfallodatumet, tack för att du meddelade oss". Du kanske t.o.m slipper påminnelseavgiften om du gör detta.

Måste vara jobbigt för dig TS att ha en sådan extremt nervös läggning. Sök hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in