2015-01-01, 09:57
Bannlyst
Undrar om det inte finns en koppling till;

Citat:
No man shall argue or quarrel with the men of perdition.
http://en.wikipedia.org/wiki/Community_Rule
http://www.loc.gov/exhibits/scrolls/trans3.html
Citera
2015-01-01, 15:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
En del religiösa är verkligen mentalt störda.

Men jag har även stött på de som inte är det. Kan inte bortse från deras tolkning av världen vi befinner oss i ändå.

Har verkligen försökt vända och vrida på deras argument över existensen. Kan verkligen finnas något där.

Och har DU försökt formulera några klassifikations-kriterier omkring detta?

Eller stannar du kvar med din egen existentiella ångest och puritanism som referens-punkt?
Citera
2015-01-01, 16:48
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och har DU försökt formulera några klassifikations-kriterier omkring detta?

Eller stannar du kvar med din egen existentiella ångest och puritanism som referens-punkt?
Nej.
Jag presenterar inte någon sanning.
Det gör inte du heller.
Varför försvarar du det halvfulla glaset?
Citera
2015-01-01, 18:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Nej. Jag presenterar inte någon sanning.

I så fall är din maniske fixering i din upprepade presentation av din existentiella ångest och puritanism ännu mer meningslös.

Citat:
Det gör inte du heller.

Jag presenterar kosmisk objektivitet som verktyg.

Citat:
Varför försvarar du det halvfulla glaset?

P.g.a. att jag inte har trasslat mig in i absurda teo-metafysiska spekulationer som förlitar sig på "arguments from ignorance".
Citera
2015-01-01, 20:51
Medlem
Bogomils avatar
Intressant att notera, att religionsforumet på teist-sidan i ökande omfattning domineras av anti-logiker och själverkända mentalsjuka.

Om det fortsättar så här blir saklig debatt snart en sällsynthet.
Citera
2015-01-01, 20:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Intressant att notera, att religionsforumet på teist-sidan i ökande omfattning domineras av anti-logiker och själverkända mentalsjuka.

Homunculus vanföreställning!
Citera
2015-01-01, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Homunculus vanföreställning!

Ett tydligt exempel. Kom gärna med fler.
Citera
2015-01-02, 02:41
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det skrev jag ju. Oftast händer det i tidig ålder av föräldrar eller andra familjemedlemmar. Sen finns det naturligtvis dom som blir kristen i vuxen ålder. Men dom flesta kristna jag känner,är kristen sedan tidig skolålder. Och dom har kristna föräldrar.
Å andra sidan är ateister inte bättre än kristet religiöst indoktrinerade. De är av samma skrot och korn men i en "annan tid". De lever i beslut tagna av deras föräldrar (och en majoritet av röstberättigande, i varje fall i en "demokrati") att det är "samhället" eller statsväsendet(1) med dess vetenskap(2) och penning-gud(3) man ska dyrka... han (eller de) ska fixa allt...

Men det sker så omedvetet (och långsamt) att de själva inte fattar att de gör det... när de gör det... ty de sover och har letts in i vakendrömmar som blir mardrömmar över tid - utan att knappt någon vet om det.

Detta vet dock fanskapet självt... som ler i mjugg.

drar på smilbanden åt fanskapet självt,
Mattias (skalman med sitt väckarur)
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-02 kl. 03:13.
Citera
2015-01-02, 03:47
Medlem
Citat:

ja, du kan ju börja bidra själv och inte svara på alla inlägg du ser.
Citera
2015-01-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Å andra sidan är ateister inte bättre än kristet religiöst indoktrinerade. De är av samma skrot och korn men i en "annan tid". De lever i beslut tagna av deras föräldrar (och en majoritet av röstberättigande, i varje fall i en "demokrati") att det är "samhället" eller statsväsendet(1) med dess vetenskap(2) och penning-gud(3) man ska dyrka... han (eller de) ska fixa allt...

Men det sker så omedvetet (och långsamt) att de själva inte fattar att de gör det... när de gör det... ty de sover och har letts in i vakendrömmar som blir mardrömmar över tid - utan att knappt någon vet om det.

Detta vet dock fanskapet självt... som ler i mjugg.

drar på smilbanden åt fanskapet självt,
Mattias (skalman med sitt väckarur)
Att följa samhället eller statsväsendet har inget med ateism att göra. Och att dyrka pengar är nog lika vanligt än vilken tro man har. Av dom ateister jag känner väl , så är ingen indoktrinerad. D.v.s. ingen kommer från en familj där uppfostran gått ut på att påpeka att det inte finns någon gud. Det har helt enkelt inte talats om någon gud alls,vilket är långtifrån en indoktrinering till att bli ateist.
Citera
2015-01-02, 11:49
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att följa samhället eller statsväsendet har inget med ateism att göra. Och att dyrka pengar är nog lika vanligt än vilken tro man har. Av dom ateister jag känner väl , så är ingen indoktrinerad. D.v.s. ingen kommer från en familj där uppfostran gått ut på att påpeka att det inte finns någon gud. Det har helt enkelt inte talats om någon gud alls,vilket är långtifrån en indoktrinering till att bli ateist.
Som du säkert förstått sker dyrkan av den ateistiska gudomen långsamt/omedvetet och du har säkert hört talas om djävulens bästa trick, eller har jag fel där?

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2015-01-02 kl. 11:51.
Citera
2015-01-02, 12:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Som du säkert förstått sker dyrkan av den ateistiska gudomen långsamt/omedvetet och du har säkert hört talas om djävulens bästa trick, eller har jag fel där?

mvh
Mattias
Gudom?

Du bör nog kolla upp hur djup din mentala störning sitter.
Ser rätt allvarligt ut om du tror ateism är en gudom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in