Hej allihopa! Jag har stött på ett problem som jag inte lyckats lösa och söker därför lite råd här från någon som är mer kunnig än mig inom ämnet.
Min laptop har desvärre "brunnit upp" och fungerar inte längre (rip, kommer aldrig att glömma dig min gamle vän)
Förklarar min procedur stegvis.
1: Fått tag på en notebook (Compaq CQ58) där hårddisken inte riktigt fungerade som den skulle.
2: Stack till netonnett och köpte en ny hårddisk (seagate) och la in den i datorn.
3: Lånade en polares windows 8.1 skiva som för övrigt är en bränd kopia, kan även nämna att detta är första gången jag ger mig på windows 8 eftersom jag läste någonstans att lägre operativ system inte fungerar på Compaq Cq58.
4: Startar datorn och texten "Boot device not found, Please install an operating system on your hard disk, Hard Disk (3F0)" kommer upp.
5: Byter boot order så att den bootar cd skivan i första hand.
6: Det fungerar inte fortfarande inte, installations menyn som jag är så van vid vägrar komma fram. Det ända som kommer fram är "Boot device not found…."
7: Testade memory och Hard Disk, båda fick "Passed"
8: Läste att man behöver en recovery disk som jag varken har eller har råd med.
Vore evigt tacksam ifall ni kan hjälpa mig med detta, och den som hjälper mig lösa mitt problem först kan förvänta sig blommor och en flaska skumpa till sitt framtida bröllop