2015-01-01, 16:26
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolftomteflis
... Ett av mina favoritord som jag använder ibland det är Lången som ju betyder redan. Lången tebaker betyder alltså redan tillbaka. ...
Kan det vara en rest av någon dativform typ långenom med följande innebörd?
Du är överraskande snabbt tillbaka från en såpass lång utfärd!
Folk har nog alltid gillat att leka med paradoxer, underdrifter, överdrifter och underförstådda led. Alltid betyder då så länge västgötarna funnits.
Citera
2015-01-01, 16:32
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Nalta är ett ord jag ofta använder. Betyder lite. Dock är jag ingen pite-bo.
Citera
2015-01-01, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Nalta är ett ord jag ofta använder. Betyder lite. Dock är jag ingen pite-bo.

Det betyder mycket mindre än lite.
Citera
2015-01-02, 21:30
Medlem
Så kan det kanske låta men lik fôrbankat så är lången detsamma som redan!
I ärlighetens namn så skall erkännas att ordet "lången" finns i flera andra dialekter men alltid med betydelsen Redan.
Citera
2015-01-02, 23:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så kan det kanske låta men lik fôrbankat så är lången detsamma som redan!
I ärlighetens namn så skall erkännas att ordet "lången" finns i flera andra dialekter men alltid med betydelsen Redan.

Du är inte särskilt övertygande. Varför skulle "lången detsamma" betyda "redan"? Vad har "detsamma" för roll i det uttrycket?
Citera
2015-01-02, 23:34
Avslutad
Svale (trappuppgång)
Tyken (Uppkäftig, otrevlig, kaxig osv)
Från Göteborg
Citera
2015-01-03, 00:35
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Så kan det kanske låta men lik fôrbankat så är lången detsamma som redan! ...
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är inte särskilt övertygande. Varför skulle "lången detsamma" betyda "redan"? Vad har "detsamma" för roll i det uttrycket?
Troligen pronomen i
Så kan det kanske låta men lik fôrbankat så är »lången« detsamma som »redan«!
Men just roll är en utmärkt term för ordklass. Ordet »efter« kan ha olika roller i olika satser.
Citera
2015-01-03, 00:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Troligen pronomen i
Så kan det kanske låta men lik fôrbankat så är »lången« detsamma som »redan«!
Men just roll är en utmärkt term för ordklass. Ordet »efter« kan ha olika roller i olika satser.

Ha ha, ja jag ser att jag läste fel. När jag snabbläste uppfattade jag det som att ordet var satt i ett sammanhang.
Citera
2015-01-03, 00:57
Medlem
Karditsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggheddaboudid
Norrland reprezent.

Schjuuuu - Ja
Vars (uttalas vaasch) - Var (om plats)

Sedan finns även en motsatt till Norrlands-ja:et, ett nej på inandning, men vet inte om det är dialektalt och ej heller hur det ska kunna skrivas ned.

Har lärt mig att säga Var

Annars är de sch som gäller för de flesta ord

moschhan (morsan)
schhaa (tja)

etc
Citera
2015-01-03, 09:57
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det betyder mycket mindre än lite.

För mig och alla jag umgås med betyder nalta lite. Jag har hört ett annat ord för något som är mindre än nalta, men kan inte komma på det just nu.
Citera
2015-01-03, 10:09
Avslutad
Jag är uppvuxen i Stockholm men släkten kommer från Jämtland vilket berikat mitt språk med en del ord och uttryck som resulterar i förvånade uppsyner i huvudstaden:

Citat:
Ursprungligen postat av Evers1
någon som använder sig av uttrycket "Mööla" ?

hörde de precis nu på tv, vad jag förstod de som så betyder de typ Trycka.
snubben sa; Mööla i sig..

Detta används frekvent inom familjen, precis som du beskriver. Mööla i sig tårta = Trycka i sig tårta.

Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Det andra ordet är "legda". En speciell typ av äng.
När jag gick på Storvikenskolan i Brunflo spelade vi fotboll på legdan varje dag. Jag blev mäkta förvånad när jag, nu boende i en annan del av Sverige, märkte att ingen förstod vad jag pratade om när jag använde ordet legda.

Det här är också välbekant, och jag känner igen mig i att ingen fattar vad man pratar om.

Ett annat sånt uttryck är att kalla farstukvisten för bron.

Ex:
-Var är mina stövlar?
-De står på bron (=de står på farstukvisten).
Citera
2015-01-03, 10:35
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
För mig och alla jag umgås med betyder nalta lite. Jag har hört ett annat ord för något som är mindre än nalta, men kan inte komma på det just nu.
För mig i Sydsverige är »nalta« helt nytt. Som en minnesnanteckning tolkar jag det som »nästan inget alls då«. Men man måste ha ett kort ord för något såå litet.

Sen har vi frågan om vad som är ändå mindre än nalta. En nanopartikel. Eller en H-atom (väte), så kunde nalta vara en H2-molekyl. Relativt mycket men väldigt litet väte.

Matematiker har konceptet epsilon (ε) som är infinitesimalt litet. Då är väl nalta minst (1+ε)×ε .

Det är intressant att koncept som »nalta« dyker upp i dialektmiljö, dvs i ett folkligt sammanhang. Gemene man har i tusentals år ägnat sig åt filosofiska frågor på ett närmast lekfullt sätt, med underdrifter och överdrifter. Gåtan med kamelen genom nålsögat löses antingen genom att nålsögat är en underdrift för en port i muren, eller också genom att det var en nalta-kamel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in