2009-02-19, 22:01
Medlem
Evers1s avatar
Visste inte riktigt vad jag skulle ha för rubrik men vad jag undrar över är om ni har några favorituttryck som kanske inte används i andra delar av Sverige?

Jag själv kommer från Borås, västra götalands län och har en personlig favorit som är

BRÖTA.

finns ingen direkt förklaring på ordet och jag vet inte om det finns någon direkt synonym, sätter man det i en mening blir det ungefär:

(ute på krogen) nu jäävlar ska de brööötas!

vilket innebär att alla höjer volymen på sig själva lite, dricker lite mer.

man kan också på en tex. fotbolls match skrika till sina lagkamrater vid ett anfall: BRÖÖTA!!

så att alla får lite extra pepp.. svårt att förklara, hoppas någon fröstår vad jag vill få ut av de hela men a, har någon ett eget favorit "dialekt - uttryck" ??
Citera
2009-02-19, 22:10
Bannlyst
hehe från Götet som man är finns det många favorituttryck. En going är ju "tyken" (betyder ungefär snål, elak), sedan finns det ju sånna förstärkelseord som "la" och "änna" ("Det var la gött änna?").

Andra exempel är ju: Goa gubbar (schyssta snubbar), tjöta och Knöö daj (Flytta på dig).

Bodde ett tag i Östergötland, en riktigt ful dialekt men hade ändå ett par guldkorn som: "Gå dän" (också flytta på dig, men "dän" kan änvändas mycket t.ex. "ta dän" = ta bort ngt)
Citera
2009-02-19, 22:13
Medlem
Evers1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulgusProfanum
hehe från Götet som man är finns det många favorituttryck. En going är ju "tyken" (betyder ungefär snål, elak), sedan finns det ju sånna förstärkelseord som "la" och "änna" ("Det var la gött änna?").

Andra exempel är ju: Goa gubbar (schyssta snubbar), tjöta och Knöö daj (Flytta på dig).

Bodde ett tag i Östergötland, en riktigt ful dialekt men hade ändå ett par guldkorn som: "Gå dän" (också flytta på dig, men "dän" kan änvändas mycket t.ex. "ta dän" = ta bort ngt)

jobbade ett tag i göteborg tycker det är sjukt mysigt på nått sätt när en riktigt göteborgare bara uttrycker "GÖTEBORG" låter lite som jöötebååorg! eller nått i den stilen. du som är därifrån förstår nog ungefär vad jag menar
Citera
2009-02-19, 22:17
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulgusProfanum
hehe från Götet som man är finns det många favorituttryck. En going är ju "tyken" (betyder ungefär snål, elak)

Mja, snarare mer åt "uppkäftig", "kaxig".
Citera
2009-02-19, 22:21
Bannlyst
Rinkeby

Abo! - wow! kolla!
Betongen - förorten
Benke - nörd
Citera
2009-02-19, 22:35
Medlem
Fuggheddaboudids avatar
Norrland reprezent.

Schjuuuu - Ja
Vars (uttalas vaasch) - Var (om plats)

Sedan finns även en motsatt till Norrlands-ja:et, ett nej på inandning, men vet inte om det är dialektalt och ej heller hur det ska kunna skrivas ned.
Citera
2009-02-19, 22:38
Medlem
Nubolics avatar
Det enda göteborska ordet jag använder är svale, tror jag.
Citera
2009-02-19, 22:42
Medlem
Evers1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Det enda göteborska ordet jag använder är svale, tror jag.

Svale??
Citera
2009-02-19, 22:43
Medlem
Nubolics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evers1
Svale??

Trappuppgång ;D
Citera
2009-02-19, 22:48
Medlem
Evers1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Trappuppgång ;D
haha vafan, aldrig hört!

ett annat skönt borås(?) uttryck är Trälit. med tyngd på L:et

samma som tråkigt/synd/obekvämt ungefär..
Citera
2009-02-19, 22:52
Bannlyst
Gävleborg

Va ska du gö ida? - Vad ska du göra idag?

Kan ja va me å spela? - Kan jag vara med och spela?

Finns inte så mycket dialektord men däremot förkortanden av ord, se ovanstående.
Citera
2009-02-19, 23:04
Medlem
Diktaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Va ska du gö ida? - Vad ska du göra idag?

Kan ja va me å spela? - Kan jag vara med och spela?

Finns inte så mycket dialektord men däremot förkortanden av ord, se ovanstående.

Glöm inte; »vaälämälä». Klarar inte av att kolla på lokalnyheterna när den blekfeta tjejen kör igång. Gävle - med omnejd - har katastrofalt hemsk dialekt och det är nästan så man skäms ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in