2014-12-31, 14:19
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Bort med lackskorna. EG Dover saknas.

Skämt åsido, behovet är högst personligt utifrån livsstil, arbete, boende och fritidsintressen etc. Jag har nog 9 par oxfords av den enkla anledningen att jag gillar oxfords och använder dem mkt.
Nog ligger lackskor ganska långt ner på min lista eftersom det ändå kan vara svårt att skilja läder från lack om det är riktigt välputsat.

Men är man puritan SKA det vara lackskor till frack och smoking, och således har de definitivt en plats i garderoben.

EDIT:

Ja, det är väldigt beroende av personliga preferenser. Jag ville mest visa att med tolv skor kan man få en nära nog fullständigt komplett garderob, och att det därför är något avigt att säga att det är vad som behövs för en bra bas. För en bra bas räcker fyra till sex par.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-12-31 kl. 14:34.
Citera
2014-12-31, 14:36
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nog ligger lackskor ganska långt ner på min lista eftersom det ändå kan vara svårt att skilja läder från lack om det är riktigt välputsat.

Men är man puritan SKA det vara lackskor till frack och smoking, och således har de definitivt en plats i garderoben.

EDIT:

Ja, det är väldigt beroende av personliga preferenser. Jag ville mest visa att med tolv skor kan man få en nära nog fullständigt komplett garderob, och att det därför är något avigt att säga att det är vad som behövs för en bra bas. För en bra bas räcker fyra till sex par.

Du snackade om att sätta ihop en garderob, inte om vad puritaner anser. De tycker väl att man inte ska ha brunt efter kl 18 också?

6 par kommer man långt med. Men, man kan aldrig ha för många skor
Citera
2014-12-31, 14:46
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Du snackade om att sätta ihop en garderob, inte om vad puritaner anser. De tycker väl att man inte ska ha brunt efter kl 18 också?

6 par kommer man långt med. Men, man kan aldrig ha för många skor
Det var en exempelgarderob, men för att svara på frågan brukar jag vara mer puritan ju mer formellt det är. Att inte kunna ha bruna skor efter 18 känns lite löjligt, men det enda som gör att jag inte har lackskor är att jag inte har råd med det idag och att det ligger många par före med högre prioritet. Om jag hade en garderob på tolv par skulle jag dock se till att ett par av dem var lack.
Citera
2014-12-31, 14:47
Medlem
Sapphiruss avatar
Jag hade nog rekommenderat fyra par till att börja med. Två par som klarar höst, vinter och vår. Exempelvis ett par rejäla kängor och ett par chukkas. Till det två par gummisulade lågskor. Då har man vardagsskor så det räcker. Givetvis får lågskorna anpassas stilmässigt efter den vardag man har. Femte och sjätte paret blir nog ett par lättare sommarskor, gärna gummisulade, och ett par svarta oxfords om man inte har det redan.
Citera
2014-12-31, 15:55
Medlem
Kopparstadens avatar
@Mr.Keke - Inte för att vara språkpolis med GGs chukka heter Arran och inte Harran. Hursomhelst så ör det en grym chukka, liksom de modeller StC har. Jag äger både Arran och en chukka från StC och fick jag bara ha en skulle det nog bli StC, helt fantastiskt fin sko.

När det kommer till vilka skor man behöver har ju det diskuterats många gånger och svaret blir i slutändan alltid "det beror på". Jag själv tycker att man klarar sig på ca 6 par, 2 rena vinter, 2 för sommaren och 2 allround. Tycker dock inte att en svart oxford är nummer ett, idag klarar man sig med ett par mörkbruna eller oxblodsfärgade oxfords lika bra, samhället är inte mer formellt än så.

Min lista skulle isf bli (ingen inbördes ordning):

- Grövre känga
- Chukka med gummisula (eller en känga till)
- Loafer/car shoe
- Oxford el derby i ljus mocka
- Mörkbrun el oxblodsfärgade oxfords
- Mellanbrun oxford
Citera
2014-12-31, 20:33
Medlem
brutefishs avatar
att en skohandlare tycker man minst skall ha 12 par bör man ju ta med en nypa salt.
tro fan han tycker det som kränger skor och jobbar med det dagligen.

fråga en skräddare hur många kostymer man bör ha.

själv har jag 49 par skor varav 14 är riktiga "finskor".

hittar jag en schyst sko så har jag inget emot att köpa en likadan i en annan färg.
gillar man modellen skarpt så go for it. sen igen, de olika färgerna gör ändå att skorna upplevs som ganska olika.
Citera
2015-01-01, 16:08
Medlem
Bartender1s avatar
Hur mycket skulle det kosta att sätta på en slitsula samt byta klack i Göteborg? Funderar på att köpa ett par begagnade skor som skulle behöva detta.

Och vart är det billigast tro, inom Göteborg?
Citera
2015-01-01, 17:07
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Hur mycket skulle det kosta att sätta på en slitsula samt byta klack i Göteborg? Funderar på att köpa ett par begagnade skor som skulle behöva detta.

Nu svarar jag inte riktigt på din fråga, men jag skulle rekommendera att du går till en bra skomakare snarare än en billig. I alla fall om det är ett par ordentliga skor som du vill ha kvar sen. På Shoegazing finns det bra tips på skomakare, både på bloggen och i forumet.
Citera
2015-01-01, 17:39
Medlem
Citat:

Gjorde exakt detta (endast byte av klackens slityta, inga distanser) hos Larssons för någon månad sedan, vill minnas att det gick på 580 kr.

Upptäckte vid hemkomst att herr Larsson kladdat sulkantsfärg runt hela skorna vilket såg rent förjävligt ut. (de är i tan) Misstänker att hans teknik är att applicera slarvigt och sedan torka bort överskottet, men glömde detta moment, eller så hade han helt enkelt parkinsons/var extremt bakis den dagen..

Detta fick mig så smått att omvärdera min filosofi om att bättre skomakare är bättre än billiga, om även de bättre kan fucka upp så ser jag ingen anledningen till att betala ett högre pris för jobbet. Är därav nyfiken på rekommendationer av billigare skomakare. For the record ska dock nämnas att Larsson utfört tidigare arbeten oklanderligt.

edit: ursäkta mitt rant, hade förträngt detta men frågan väckte min frustration åter
Citera
2015-01-01, 17:42
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slyn
Gjorde exakt detta (endast byte av klackens slityta, inga distanser) hos Larssons för någon månad sedan, vill minnas att det gick på 580 kr.

Upptäckte vid hemkomst att herr Larsson kladdat sulkantsfärg runt hela skorna vilket såg rent förjävligt ut. (de är i tan) Misstänker att hans teknik är att applicera slarvigt och sedan torka bort överskottet, men glömde detta moment, eller så hade han helt enkelt parkinsons/var extremt bakis den dagen..

Detta fick mig så smått att omvärdera min filosofi om att bättre skomakare är bättre än billiga, om även de bättre kan fucka upp så ser jag ingen anledningen till att betala ett högre pris för jobbet. Är därav nyfiken på rekommendationer av billigare skomakare. For the record ska dock nämnas att Larsson utfört tidigare arbeten oklanderligt.

edit: ursäkta mitt rant, hade förträngt detta men frågan väckte min frustration åter

580kr låter fasanfullt dyrt. Har kollar runt väldigt mycket på internet och +- 200kr verkar vara ett relevant pris.

Är det svårt att göra själv? Verkar som man bara behöver lim, två klackar samt tång?
Citera
2015-01-01, 19:25
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
580kr låter fasanfullt dyrt. Har kollar runt väldigt mycket på internet och +- 200kr verkar vara ett relevant pris.

Är det svårt att göra själv? Verkar som man bara behöver lim, två klackar samt tång?

Larssons är rätt dyr. JnJ bakom Hagabion är mkt billigare, och rätt duktiga.

Ge för allt i världen dig inte på att försöka klacka om själv. Det är betydligt svårare än "lim, två klackar samt en tång". Den kommentaren tyder på rätt kraftig okunskap om skor, är jag rädd.
Citera
2015-01-01, 19:34
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Larssons är rätt dyr. JnJ bakom Hagabion är mkt billigare, och rätt duktiga.

Ge för allt i världen dig inte på att försöka klacka om själv. Det är betydligt svårare än "lim, två klackar samt en tång". Den kommentaren tyder på rätt kraftig okunskap om skor, är jag rädd.

Jodå, jag har verkligen ingen kunskap om skor, just därför spenderar jag mycket tid här och på din blogg. Men ännu inte tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in