2014-12-25, 12:41
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Dom anhöriginvandrade kvinnor, jag känner personligen, från länder utanför EU (asienländer) är så gott som alltid gifta med svenska män. Och dessa tjejer skrattar åt Arbetsförmedlingen. Dom kontaktar bemanningsföretag, plus tar direktkontakt med arbetsgivare, erbjuder sina tjänster, som vikariat att starta med. Det handlar om ett tiotal, samtliga har jobb, jobben växlar ibland, men tjejerna har skapat sin egen plattform, och som icke-gnällare, och mycket arbetssamma, är dom populära och attraktiva för arbetsgivare.
Citera
2014-12-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Tar det tre månader för dem att beta av ett år? De har nog svarat med standardtiden 9 mån till dig.

Jag skulle också tro det men oavsett vad de har svarat så är det intressant att de inte ens inom samma enhet kan ge samstämmig information. Antagligen så beror det väl på att de som sitter och svarar i telefon inte har möjlighet att ta fram de uppgifterna och därför endast sitter och gissar utifrån vad de har hört på kafferasten...
Citera
2014-12-26, 13:02
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
I ett beviljat ärende konstaterar jag att den utrikes anhörigansökande, på "godkända och redovisade grunder" (ref också till den svenska partnerns inlagor och vidimering) beviljas anhöriginvandringstillstånd. Dock - 'säger lagen' - att tillståndet icke kan utsträckas längre än vederbörandes gällande pass. Vilkets giltighetstid blir första steget och tidsutdräkt till samlevnad i Sverige.

Vidare skriver myndigheten MigV, att... "begäran om förlängning av UPT skall ske innan den beviljade tillståndsperioden löper ut". Inga specifika krav anges, jag är dock säker på att det handlar om att båda parterna i relationen uttrycker sin vilja till fortsatt samlevnad, och med en lång (flerårig) tids UPT i bagaget, så handlar det om en formalitet.

Informationen skickad brevledes, dvs via snigelpost, till den inbjudande partnerns mantalsskrivningsadress i Sverige.
Citera
2014-12-29, 21:29
Medlem
Någon som fått email angående intervju? tiden går så långsamt, alltid roligt att höra hur det går för alla andra.
Citera
2014-12-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagkan77
Någon som fått email angående intervju? tiden går så långsamt, alltid roligt att höra hur det går för alla andra.

Min man var på intervju i maj, så så fort går detta !
Citera
2014-12-30, 02:35
Medlem
usch! varför tar det så länge?
Citera
2014-12-30, 20:38
Medlem
Nästa år kanske vi får hem våra kära.

Jag är så besviken på Sverige.

Gott nytt år. Det måste bli gott.
Citera
2014-12-30, 21:23
Medlem
Vi har väntat sen 3 september på intervju. Kundtjänst sa 4-6 månader, så snart är vi iallafall vid 4e.

Denna jul och detta nyår, det enda jag tänker är: nästa år får vi uppleva det här tillsammans. Och alla vi vill efter det, i resten av våra liv. 2015 - året vi får uppehållstillstånd! Ni är alla grymma som kämpar.
Citera
2014-12-30, 22:05
Medlem
nästa år om vi har tur...
Citera
2014-12-30, 22:54
Medlem
Gott nytt år till er alla! Som sagt, nästa år hoppas vi få fira med våra kära! Måtte detta bli sista gången utan min man på jul o nyår!
Citera
2014-12-31, 05:04
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Väntetider för ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige"

*I vissa fall kan en ansökan ta längre tid än vad som anges nedan. Det kan bero på att Migrationsverket behöver mer information för att fatta beslut. Behövs mer information kommer din handläggare att kontakta dig eller din anhöriga.*

"När du ansöker för första gången är väntetiden på beslut cirka":
- 14 månader om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett.

ref: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

--------------------

"När du ansöker om förlängning är väntetiden innan du får beslut eller besked om att du ska komplettera din ansökan cirka":
- 5 arbetsdagar om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett (räknat från det att ditt tidigare tillstånd slutat gälla).

--------------------

Enligt mina erfarenheter är det lite av ett "lotteri". Dock, steg 1, skickar man in en detaljrik och 'proffsigt' ifylld ansökan, och bifogar relevanta scannade dokument som styrker förhållandet (brukar röra sig om 20-30 dokument, enligt mina erfarenheter) så underlättar detta givetvis. Ev oklarheter fördröjer ärenden, gör 'allt' för att undvika motfrågor och kompletteringsäskanden från MigV. 'Gör rätt från början' värt att ha i åtanke.

Steg 2, direktintervjun med den ansökande. Den är givetvis också mycket viktig, där skall sökanden övertuga en konsul/immigrationshandläggare vid utländsk beskickning, om alla detaljer som dom fiskar efter. Förberedelser oerhört viktiga, ner på nivån "skonummer, partnerns favoritkäk, favoritmat, dennes bostad, födelseort, finns bil, motorcykel, barn, tidigare äktenskap,,,, var beredd på rena FBI-förhöret. När intervjun är genomförd, skall den sökande begära att få läsa igenom protokollet, och se att allt blivt korrekt noterat av immigrationstjänstemannen. Detta är viktigt, ty materialet skickas till MigV i Sverige, som jämför intervju-dokumentet med ansökan och alla bilagor, hittar dom motsägelser så räkna med problem.

Om allt gått 'bra', så kommer steg 3, att ha turen att tilldelas en effektiv handläggare, och det valet är fördolt, ingen insyn. Det är bara att vänta, och hoppas på nästa kontakt, som kommer via mail, plus att MigV skickar snigelpost till partnern bosatt i Sverige, om fortsättningen/ärendets avgörande. Har man framgång, så kommer uppmaning till biopsy och fingeravtryck på närmsta ambassad i utlandet, därefter tar det upp till fyra veckor, innan ID-kortet skickas till den ambassad eller konsulat, som handlagt ärendet/intervjun. Dom mailar att "nu är ditt ID-kort här, v v kontakta oss för att kvittera ut". Sen är mattan utrullad till Sverige.

Att de s k "flyktingströmmarna" påverkar handläggningstiderna är officiellt. Dessa behandlas med förtur, dock har JO påtalat de abnormt långa väntetiderna för andra än "flyktingar", hur snabbt det leder till en förbättring omöjligt att dra slutsatser av. Verket angav nyligen att ytterligare 1000 handläggare skulle anställas, med det tar naturligtvis tid innan detta resulterar.

Önskar alla god tur inför det nya året.
Citera
2014-12-31, 14:11
Medlem
http://www.jo.se/PageFiles/5990/5497-2013.pdf

Citat:
Beslutet i korthet: Med anledning av ett flertal klagomål inledde JO en granskning av
Migrationsverkets handläggningstider i ärenden om uppehållstillstånd på grund av
anknytning och arbete samt om uppehållskort under perioden 2011 – 2013.
Granskningen avsåg även skillnaderna i handläggningstid mellan ansökningar via webb
och ansökningar på papper samt mellan ansökningar om arbetstillstånd hos certifierade
arbetsgivare och andra.
Av granskningen framgår att handläggningstiderna i många fall är orimligt långa och inte
sällan kraftigt överskrider författningsreglerade frister.
Migrationsverket har uppgett att de långa handläggningstiderna främst har orsakats av att
antalet asylsökande kraftigt har överstigit de prognoser som gjorts. Utifrån de uppgifter
som verket har presenterat är det dock svårt att se att detta, i vart fall ensamt, kan
förklara de långa handläggningstiderna. De uppgifter som Migrationsverket har redovisat
tyder dessutom på att verket har prioriterat enkla ärenden på bekostnad av mer
omfattande eller komplicerade ärenden på ett sätt som inte är acceptabelt.
Migrationsverket kritiseras för de långa handläggningstiderna och för att
författningsreglerade tidsfrister regelmässigt överskrids.
Granskningen visar också att det inom flera av de granskade ärendeslagen är en
avsevärd skillnad i handläggningstid mellan webbansökningar och pappersansökningar.
Migrationsverket har uppgett att man för att förmå människor att ansöka via webben har
valt att prioritera webbansökningar före pappersansökningar bland ansökningar som i
övrigt är likvärdiga. Förfarandet bedöms som oförenligt med likhets- och objektivitetsprinciperna
i regeringsformen. Migrationsverket kritiseras för detta.
Underlaget i ärendet ger däremot inte anledning till kritik av systemet med certifierade
arbetsgivare. Det väcker dock en del frågor som det kan finnas skäl att behandla i ett
annat sammanhang.
Det finns anledning att tro att handläggningstiderna ökat ytterligare efter den granskade
tidsperioden. Det finns därför skäl att noggrant följa utvecklingen på området. Under 2015
kommer JO att besöka Migrationsverket och dess ledning för att få en utförlig och aktuell
bild av verkets handläggningstider, prioriteringar och rutiner.

Den här tiden förra året hade inte jag heller någon aning om när jag skulle se min sambo igen. Men väntan tar slut en vacker dag, även om den känns evighetslång. Gott nytt år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in