2014-12-23, 12:55
Medlem
Emerains avatar
OT raderat. Trots att vi mods hållt lite lösare tyglar i denna tråd så är inte allt ok.

/mod
Citera
2014-12-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Frågade Tillståndsenhet1 i Solna:
Ungefär hur många ärenden ligger före oss och hur gamla är ansökningarna ni jobbar med nu?

Fick följande svar:
Det är ganska svårt att säga eftersom det är lite olika handläggningstid beroende på hur ärendet kan se ut. Men de ambassad ärenden som handläggs just nu är mer en ett år gamla så du kan räkna med minimum ett års handläggningstid.

Suck Så kommer få vänta 5 månader till om jag inte har en väldig tur eller att de ökar på takten. Kan ju hoppas det går snabbare när det nya digitala systemet är helt igång.

Intressant, jag ringde Solna igår och fick som svar att de för närvarande arbetar med ansökningar från Januari-Februari och att jag och min fru (som ansökte 14de Juni via nätet) borde få svar innan Mars.
Citera
2014-12-23, 20:33
Medlem
Grattis alla ni som nyligen fått beviljat uppehållstillstånd!

Några frågor till er som fått hit era partners som kommer utanför EU och inte är flyktingar:

1. Har ens fru rätt till studiestöd om de studerar SFI? Läste att det verkar bara vara flyktingar och dem med permanent uppehållstillstånd som får studiestöd, låter orättvist.

2. Får ens fru något speciellt stöd från arbetsförmedlingen eller försäkringskassan?

Som jag har uppfattat det när jag läst på deras hemsidor så verkar det bara vara flyktingar som får stöd och bidrag, inte om någon har gift sig med en svensk medborgare.

Visst är detta inte hela världen då jag ändå hade planerat på att försörja min fru tills hon hittar arbete. Men hade varit gött om hon kunde få någon extra hjälp från någon myndighet då det går snabbare att kanske komma ut i arbete och på så vis bli en tillgång i samhället, särskilt då hon redan har en akademisk examen från sitt hemland. Men nu verkar det ju inte bli något av det, sjukt.
Citera
2014-12-23, 20:44
Medlem
jag tror inte man får något stöd eftersom det är via anhörig och den anhöriga skall då försörja sin partner. Men SFI skall ju i alla fall vara gratis, så det är ju något i alla fall...
Citera
2014-12-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madlabsrobot
Intressant, jag ringde Solna igår och fick som svar att de för närvarande arbetar med ansökningar från Januari-Februari och att jag och min fru (som ansökte 14de Juni via nätet) borde få svar innan Mars.

Jag hoppas verkligen på att din info stämmer, isf borde jag få svar i före eller i februari det vore bästa julklappen. Tack för infon, god jul
Citera
2014-12-23, 21:27
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madlabsrobot
Tar det tre månader för dem att beta av ett år? De har nog svarat med standardtiden 9 mån till dig.
Citera
2014-12-24, 03:32
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Jag hoppas verkligen på att din info stämmer, isf borde jag få svar i före eller i februari det vore bästa julklappen. Tack för infon, god jul
Ta ingenting för givet, men kanske det börjar bränna under fötterna på handläggarna inom MigV. Justitieombudsmannen har genomfört en kritisk granskning, som resulterat i allvarliga påpekanden om brister i handläggningstider, sorteringen av olika ansökningsförfaranden mm. Skall dessutom följas upp ytterligare. Här finns information som JO sammanställt: http://www.jo.se/PageFiles/5990/5497-2013.pdf
Citera
2014-12-24, 08:15
Medlem
Hej,

jag har läst om något som kallas förberedande utbildningar som man kan ha rätt till via AF om man är ny i Sverige.
Senast redigerad av MrsAfrika 2014-12-24 kl. 08:23.
Citera
2014-12-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Hej,

jag har läst om något som kallas förberedande utbildningar som man kan ha rätt till via AF om man är ny i Sverige.

Sfi verkar ju vara rent skit att gå på såvida man inte är asylinvandrare och kan räkna hem en 10-20k/mån iaf.
Citera
2014-12-24, 13:05
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww

Några frågor till er som fått hit era partners som kommer utanför EU och inte är flyktingar:

1. Har ens fru rätt till studiestöd om de studerar SFI? Läste att det verkar bara vara flyktingar och dem med permanent uppehållstillstånd som får studiestöd, låter orättvist.

2. Får ens fru något speciellt stöd från arbetsförmedlingen eller försäkringskassan?

Som jag har uppfattat det när jag läst på deras hemsidor så verkar det bara vara flyktingar som får stöd och bidrag, inte om någon har gift sig med en svensk medborgare.

Visst är detta inte hela världen då jag ändå hade planerat på att försörja min fru tills hon hittar arbete. Men hade varit gött om hon kunde få någon extra hjälp från någon myndighet då det går snabbare att kanske komma ut i arbete och på så vis bli en tillgång i samhället, särskilt då hon redan har en akademisk examen från sitt hemland. Men nu verkar det ju inte bli något av det, sjukt.
Räkna med att alla resurser sätts in för flyktingar. Försörjningsstöd är det enda som finns om hushållets inkomster är låga.
Citera
2014-12-25, 10:18
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:

1. SFI ger inte rätt till studiestöd från CSN.
ref: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-vanliga-fragor/allmant/1.2967

2. "Stöd"? Vilken form då? För vad? När en anhöriginvandrad har erhållit sitt svenska ID-kort/PUT, så medger systemet att vederbörande ges de sista fyra siffrorna, dvs erhåller svenskt personnummer, via Skatteverkets folkbokföringsenhet, och hamnar därmed automatiskt in i det svenska socialförsäkrings- (och skatte-) systemet. Vilka ev stöd som efterlyses, får man bäst reda på att besöka resp myndighet och fråga dom specifikt och direkt, som frågan är ställd här är den alltför opreciserad för att enkelt besvara. En direkt fördel är att t ex betala grundtaxa vid hälsovårdscentraler. Som utländsk medborgare ligger ett besök på fulltaxa, kanske bortåt tusenlappen, medan som registrerad kommer besöket att kosta en hundralapp, inkl ev remiss till sjukhus etc.
Citera
2014-12-25, 12:06
Medlem
Hej,

kolla upp det där med instegsjobb.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in