Citat:
Ursprungligen postat av
TheOutlaww
Grattis alla ni som nyligen fått beviljat uppehållstillstånd!
Några frågor till er som fått hit era partners som kommer utanför EU och inte är flyktingar:
1. Har ens fru rätt till studiestöd om de studerar SFI? Läste att det verkar bara vara flyktingar och dem med permanent uppehållstillstånd som får studiestöd, låter orättvist.
2. Får ens fru något speciellt stöd från arbetsförmedlingen eller försäkringskassan?
Som jag har uppfattat det när jag läst på deras hemsidor så verkar det bara vara flyktingar som får stöd och bidrag, inte om någon har gift sig med en svensk medborgare.
Visst är detta inte hela världen då jag ändå hade planerat på att försörja min fru tills hon hittar arbete. Men hade varit gött om hon kunde få någon extra hjälp från någon myndighet då det går snabbare att kanske komma ut i arbete och på så vis bli en tillgång i samhället, särskilt då hon redan har en akademisk examen från sitt hemland. Men nu verkar det ju inte bli något av det, sjukt.
1. SFI ger inte rätt till studiestöd från CSN.
ref:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-vanliga-fragor/allmant/1.2967
2. "Stöd"? Vilken form då? För vad? När en anhöriginvandrad har erhållit sitt svenska ID-kort/PUT, så medger systemet att vederbörande ges de sista fyra siffrorna, dvs erhåller svenskt personnummer, via Skatteverkets folkbokföringsenhet, och hamnar därmed automatiskt in i det svenska socialförsäkrings- (och skatte-) systemet. Vilka ev stöd som efterlyses, får man bäst reda på att besöka resp myndighet och fråga dom specifikt och direkt, som frågan är ställd här är den alltför opreciserad för att enkelt besvara. En direkt fördel är att t ex betala grundtaxa vid hälsovårdscentraler. Som utländsk medborgare ligger ett besök på fulltaxa, kanske bortåt tusenlappen, medan som registrerad kommer besöket att kosta en hundralapp, inkl ev remiss till sjukhus etc.