2014-12-06, 18:27
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Sett till efterfrågan på mindre lägenheter i kvartersstad så kan vi nog konstatera att det inte finns en brist på efterfrågan, snarare tvärt om!

Alla som har åkt bil på USAs östkust vet hur ohållbara de bilberoende villasamhällena är.

Finns inget ohållbart i bilberoende villasamhällen, olja har vi i överflöd hela arktisk är fullt av olja.
Citera
2014-12-07, 11:31
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
''Stadsplanering'' låter som taget ur en Sovjetisk femårsplan, jag anser att man skall bygga det som folk vill bo i och i USA (Chicago, Bilden ovan) så var ''American Dream'' ett ideal för väldigt många speciellt under 1900-talet. Eftersom man uppenbarligen lyckades bygga det folk vill ha så måste också ''stadsplaneringen'' ha lyckats.

Även i Sverige idag så vill majoriteten bo i villor och då anser jag att man skall bygga ''villamattor'' för att möta efterfrågan. Idag byggs det mest bostadsrätter vilket jag anser är fel, politiker måste släppa idén om att förtäta staden eftersom de flesta uppenbarligen inte vill bo i en trång stad. Med det sagt tycker jag dock att de som vill bo i stan skall få göra det men det är inte upp till politikerna att sätta agendan.

http://www.svd.se/naringsliv/svenskarna-sa-ser-vart-dromboende-ut_6845567.svd

Jag måste göra dig besviken.
Alla, inklusive klartänkta människor, politiker, markägare, byggbolag den fria marknaden och så vidare skulle aldrig år 2014 bygga låg densitet intill större städer.
De ekonomiska, infrastrukturmässiga, miljömässiga, samt trafikmässiga fördelarna är väl ganska självklara?
Sen får du personligen tycka vad du vill, det är i sammanhanget ganska ointressant. Observera nu att jag pratar om större städer. Om du nu bor med din bil och villa ute bland rapsfälten i Skåne eller i en förort till Malmö tror jag ingen utav de människor jag nämnde i första meningen har några problem med det.
Citera
2014-12-07, 18:37
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Jag måste göra dig besviken.
Alla, inklusive klartänkta människor, politiker, markägare, byggbolag den fria marknaden och så vidare skulle aldrig år 2014 bygga låg densitet intill större städer.
De ekonomiska, infrastrukturmässiga, miljömässiga, samt trafikmässiga fördelarna är väl ganska självklara?
Sen får du personligen tycka vad du vill, det är i sammanhanget ganska ointressant. Observera nu att jag pratar om större städer. Om du nu bor med din bil och villa ute bland rapsfälten i Skåne eller i en förort till Malmö tror jag ingen utav de människor jag nämnde i första meningen har några problem med det.

Bor faktiskt i en utav Sveriges största städer, mark har vi gott om det behöver vi inte spara på.
Citera
2014-12-08, 15:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Bor faktiskt i en utav Sveriges största städer, mark har vi gott om det behöver vi inte spara på.

Det handlar inte om hur mycket mark som finns tillgängligt utan om att bebyggelser måste ha en viss koncentration och storlek för att folk skall kunna leva ett bekvämt liv.
Citera
2014-12-10, 09:11
Moderator
Siegfrids avatar
Ni får faktiskt hålla er till topic som är om och hur äldre citykärnor bevaras. Villaförorter hör inte dit.
/Mod.
Citera
2014-12-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vi skulle troligen haft innerstadsghetton om betongghettona inte byggts. Man flyttade bara på proletariatet.
Se vilka som bosatte sig i de nya förstäderna.
Skillnaden var bättre boendekvalitet i lägenheterna och att ungarna kunde springa fritt.

Absolut inte, ghetton uppstår på grund av att du koncentrerar låginkomsttagare och arbetslösa till bostadsområden som isoleras från resten av stadens ekonomiska rulljans. Om du istället blandar billiga bostäder (även i koncetrerad form) med bostäder för medelklass och höginkomsttagare kommer ghetton inte att uppstå då den ekonomiska verksamheten som medel och höginkomsttagarna genererar i form av köpkraft, kommer låginkomsttagarna och de arbetslösa till nytta.

Detta är väldigt tydligt i de städer där fattiga bor sida vid sida med välbärgade, inte minst i asiatiska städer, Tokyo är ett ypperligt exempel på där fattiga inte koncentreras till ghetton. Andra bra exempel på detta finner du i många tätbebyggda städer kring medelhavet, varsig det är Lissabon, Barcelona, Kairo eller Rom.
Citera
2014-12-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Absolut inte, ghetton uppstår på grund av att du koncentrerar låginkomsttagare och arbetslösa till bostadsområden som isoleras från resten av stadens ekonomiska rulljans. Om du istället blandar billiga bostäder (även i koncetrerad form) med bostäder för medelklass och höginkomsttagare kommer ghetton inte att uppstå då den ekonomiska verksamheten som medel och höginkomsttagarna genererar i form av köpkraft, kommer låginkomsttagarna och de arbetslösa till nytta.

Detta är väldigt tydligt i de städer där fattiga bor sida vid sida med välbärgade, inte minst i asiatiska städer, Tokyo är ett ypperligt exempel på där fattiga inte koncentreras till ghetton. Andra bra exempel på detta finner du i många tätbebyggda städer kring medelhavet, varsig det är Lissabon, Barcelona, Kairo eller Rom.
Det är nog inte så enkelt som du beskriver det. Hur förklarar man annars fenomenet innerstadsgetthon?
Visserligen kommer inom en storstad getthon på sikt att ätas upp utifrån och inåt om man, som i Sverige, har relativt stadig tillväxt men det bygger på att man bygger även utanför stadskärnan och bygger billigt där.
Blandad bebyggelse låter fint, men hur får man till detta om man inte aktivt för en sådan politik? Något vi inte gjort i Sverige överhuvudtaget.
Citera
2014-12-31, 02:35
Medlem
Lite OT kanske men ändå lite relevant. Finns någon dokumentär gjord om rivningen av Klara, några år på nacken tror jag. Vet någon vad den heter?
Citera
2014-12-31, 09:38
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Lite OT kanske men ändå lite relevant. Finns någon dokumentär gjord om rivningen av Klara, några år på nacken tror jag. Vet någon vad den heter?
Finns nog flera, här är en radiodokumentär: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/47786?programid=2519

Filmaren Anders Wahlgren har gjort två dokumentärer: Stadens själ: http://www.oppetarkiv.se/video/1492420/
och Staden i mitt hjärta: http://www.oppetarkiv.se/video/1211754/staden-i-mitt-hjarta-staden-i-mitt-hjarta
Citera
2015-01-01, 13:16
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Filmaren Anders Wahlgren har gjort två dokumentärer: Stadens själ
och Staden i mitt hjärta: [

Han har även gjort dokumentärserien "spelet om Stockholm" även om den serien inte
handlar om Klara specifikt utan om hela innerstaden. Dock så är den inte så lätt
att hitta då den varken finns på SVT play eller Öppet arkiv.

http://www.svt.se/dokumentarfilm/spelet-om-stockholm (sändningstiderna är ej aktuella)
Senast redigerad av BleAivano 2015-01-01 kl. 13:29.
Citera
2015-01-01, 22:26
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Han har även gjort dokumentärserien "spelet om Stockholm" även om den serien inte
handlar om Klara specifikt utan om hela innerstaden. Dock så är den inte så lätt
att hitta då den varken finns på SVT play eller Öppet arkiv.

http://www.svt.se/dokumentarfilm/spelet-om-stockholm (sändningstiderna är ej aktuella)
Intressant. Var finns hela filmen?
Citera
2015-01-05, 18:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vet inte om jag nämnt detta tidigare, sorry i så fall:

I slutet av 50-talet bestod en ansenlig del av City (där höghusen, Sergels Torg, Kulturhuset mm nu ligger) av en enorm grop, skämtsamt benämnd "riksgropen". Allt var nog inte uppgrävt på en gång, men under flera år rådde stora avspärrningar och rejäla trästaket hindrade folk från att ta sig in.

Min pappa tog med mig dit ibland och lyfte upp mig så att jag kunde se in i de titthål som tagits upp för att folk skulle kunna beskåda arbetsplatsen.

De stora husen krävde rejäla fundament och garage och man sprängde och grävde rätt många våningar ner under markytan. Längst nere på botten kravlade grävskopor och lastbilar omkring. Stora pålkranar slog ner enorma (tyckte i alla fall jag ) stålbalkar för att skapa en stabil grund.

Jag kommer fortfarande ihåg entusiasmen hos pappa, mamma och de flesta av deras vänner, samt andra vuxna man träffade på. Många var positiva till att "det gamla snusket" revs och att man nu skulle bygga modernt och luftigt för att skapa ett rent och attraktivt city.

Har kvar några foton som pappa tog och kanske lägger upp dom om tid ges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in