Citat:
Ursprungligen postat av
Moon The Loon
Det du förespråkar är det som de flesta stadsplanerare i hela västvärlden idag erkänner va det stora misslyckandet under 1900-talet. Alltså att separera bostäder och jobb. USA får väl anses vara värst när det kommer till detta då man la ut mil efter mil med villamattor där stora motorvägar (med gigantiska köer) sedan ledde in till ett gäng skyskrapor som efter deras stängningstid utgör en tämligen död stadsdel. Det är förmodligen priset man får betala när alla jagar "the American dream" där samtliga naturligtvis ska ha en egen villa. Lyckligtvis börjar stadsplaneringen (även i USA) se något annorlunda ut nu på 2000-talet där allt mer blandstad byggs.
Med det sagt ska och måste självklart valfrihet i boendeform få finnas och då är det oundvikligt att det inte finns hus utanför städerna. Det Stockholm dock gjorde (och många andra städer) är rent häpnadsväckande då man i princip kastade ut hundratals punkthus i spenaten, hus som med fördel hade kunnat anläggas dikt mot befintlig stad istället. Det får nog anses vara det största miljöbrottet som någonsin drabbat landet, tacka modernisterna för det.
Tycker personligen att ''American Dream'' är mycket eftersträvsamt. Har bott i lägenhet i stan, lägenhet lite utanför stan och nu hus utanför stan.
Jag tycker att hus är det allra bästa då du får eget hus med eget utrymme, för mig är det mycket viktigt med egen tomt där endast min familj har tillträde ''Territoriell känsla''.
Jag vill absolut inte bo i någon ''blandstad'' där det är fullt med folk överallt och svårt med parkering.
Man bör bygga fler småhus så att fler människor i Sverige kan ta del utav den här friheten.