Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
Nice😊. Tack för alla rekommendationer. Det senaste jag såg var Anklaget. En kille som förgripit sig på sin dotter. Shit, man kunde ju verkligen känna den psykiska smärtan i filmen, framförallt när han kryper på vägen i slutet. Mycket bra skådespeleri. Familjekaraktärerna var ju helt förstörda i slutet av filmen. Väldigt starkt. Tycker dansk film är klart underskattad.
Underskattad? Är du säker på det? Visst, dansk film kanske inte ses av svenskar så mycket som det bordes men min erfarenhet säger mig att svenskar älskar att nämna danskar som duktiga film- och tv-konstnärer i princip hela tiden. I synnerhet när svensken vill se ner på Sverige och svenska filmer, och på så vis skapa distans till sitt eget folk i syfte att göra sig själv lite coolare, så nämns Danmark som ett slags Utopia där allt är tillåtet, allt är roligt, nyskapande och spännande.
Jag är jävligt trött på svenskens hype kring vad danskar kan producera... så jäkla bra är inte dansk film om jag ska vara ärlig. Vårt grannland i öst (jag snackar om Finland) har gjort betydligt mer intressanta filmer de senaste 25 åren.