2014-12-30, 23:45
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag gillar danska filmer. Jakten är riktigt bra, samt trilogin Bänken, Arvet och Dråpet.
Vill man skratta ska man titta på Adams äpplen.

Svensk film undviker jag gärna. Den faller oftast väldigt platt.
Citera
2014-12-30, 23:47
Medlem
Jag gillar danska filmer. Hvid nat (Vit natt) är en favorit. TV-serien Klovn är bra.
Citera
2014-12-30, 23:53
Medlem
Anti-WOGs avatar
Pusher-filmerna är helt suveräna...
Citera
2014-12-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Nej jag tycker inte om daska filmer. Till viss del håller jag med om att man i Danmark vågar gå över gränsen på ett annat sätt än vårt politiska korrekta Sverige. Men att bara lyssna på deras språk gör mig spyfärdig.

Grymt :-). Tänkte faktiskt skriva det, att man vågar gå utanför det politiskt korrekta. Men vågade inte riktigt skriva det. Är ju lite känsligt det där i Sverige nu för tiden. Hur som helst. Jag tycker skådespeleri och manus är så pass bra att det balanserar upp det där med språket. Tycker inte alls det är något problem. Tack för tipsen allesammans. Nu har jag massa bra att "plöja" igenom. 😄
Citera
2014-12-31, 00:06
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Grymt :-). Tänkte faktiskt skriva det, att man vågar gå utanför det politiskt korrekta. Men vågade inte riktigt skriva det. Är ju lite känsligt det där i Sverige nu för tiden. Hur som helst. Jag tycker skådespeleri och manus är så pass bra att det balanserar upp det där med språket. Tycker inte alls det är något problem. Tack för tipsen allesammans. Nu har jag massa bra att "plöja" igenom. 😄

Hehe. Nej på den biten har vi i Sverige faktiskt en hel del att lära. Det är en stor del av det roliga med dansk film att man slipper den politiska korrektheten.

Förstår dock varför du inte nämnde det själv, höhö.
Citera
2014-12-31, 00:10
Medlem
Du har väl inte missat "I Kina äter man hundar"?
Citera
2014-12-31, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Du har väl inte missat "I Kina äter man hundar"?

Den måste jag se 😄. Nattvakten är en klassiker också.
Citera
2014-12-31, 00:21
Medlem
Mextremes avatar
Generellt extremt hög nivå på Dansk film.
Citera
2014-12-31, 00:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Se submarino. En bra dansk film.Ja for helvede mand!

http://www.imdb.com/title/tt1322385/
Citera
2014-12-31, 01:14
Medlem
Nice😊. Tack för alla rekommendationer. Det senaste jag såg var Anklaget. En kille som förgripit sig på sin dotter. Shit, man kunde ju verkligen känna den psykiska smärtan i filmen, framförallt när han kryper på vägen i slutet. Mycket bra skådespeleri. Familjekaraktärerna var ju helt förstörda i slutet av filmen. Väldigt starkt. Tycker dansk film är klart underskattad.
Citera
2014-12-31, 03:52
Medlem
tompaofflines avatar
Denna nya film från Anders Thomas Jensen (Blinkende Lygter, De Grønne Slagtere & Adams Æbler)
verkar intressant; http://youtu.be/cB0xxj-IeIQ
Citera
2014-12-31, 05:13
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Nice😊. Tack för alla rekommendationer. Det senaste jag såg var Anklaget. En kille som förgripit sig på sin dotter. Shit, man kunde ju verkligen känna den psykiska smärtan i filmen, framförallt när han kryper på vägen i slutet. Mycket bra skådespeleri. Familjekaraktärerna var ju helt förstörda i slutet av filmen. Väldigt starkt. Tycker dansk film är klart underskattad.

Underskattad? Är du säker på det? Visst, dansk film kanske inte ses av svenskar så mycket som det bordes men min erfarenhet säger mig att svenskar älskar att nämna danskar som duktiga film- och tv-konstnärer i princip hela tiden. I synnerhet när svensken vill se ner på Sverige och svenska filmer, och på så vis skapa distans till sitt eget folk i syfte att göra sig själv lite coolare, så nämns Danmark som ett slags Utopia där allt är tillåtet, allt är roligt, nyskapande och spännande.

Jag är jävligt trött på svenskens hype kring vad danskar kan producera... så jäkla bra är inte dansk film om jag ska vara ärlig. Vårt grannland i öst (jag snackar om Finland) har gjort betydligt mer intressanta filmer de senaste 25 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in