2014-12-30, 18:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag har full respekt för människor som finner sin mening i livet i sin tro på en gud, så länge man inte låter sin tro överrida sin empati med andra människor och börjar begränsa andra människors fri- och rättigheter.

För att nyansera det hela vill jag bara påtala att valet inte står mellan att: 1. tro på gud och leva ett "dygdigt" och meningsfullt liv liv, eller att 2. vara nöjd med att jobba på en fabrik för att supa bort varenda krona på krogen varje helg.

Själv saknar jag tro på en gud, men upplever en mening och värde med mitt liv, och har starka åsikter då det gäller etik och moral. Därför ser jag inte för egen del ett större värde med en gudstro, annat än om det helt plötsligt skulle framkomma verifierbara bevis för att en hypotetisk gud existerar och jag måste börja förhålla mig till denne gudomen.

För mig är ambitionen i mitt liv att se, lära och uppleva nya saker hela livet. Och även att känna att jag adderar värde i livet hos andra människor, att jag bidrar till deras välmående. Så länge jag gör det, känner jag att livet är värt att leva.

Här är exempel på saker som ger mig mening och stimulans i livet och gör mitt liv värt att leva:

- Min partner och mina vänner
- Att få bidra till en annan människas och även andra kännande varelsers välmående
- Att få bidra till naturens ekosystems välmående
- Min omättliga nyfikenhet och förundran över hur livet, omgivningen och universum fungerar
- Att få lära mig nya ting/färdigheter, komma till nya insikter i livet och uppleva nya ting

Sådana enkla ting i livet som ett klassiskt stycke av en av Prokofievs pianokonserter, eller en stimulerande bok, eller att få se örnar lära upp sina ungar att flyga ute i naturen, eller att få uppleva att ligga på marken i Gobiöknen mitt i natten och se siluetter av kameler och hästar gå förbi i ljuset av vintergatan som lyser upp natthimlen, att få uppleva förälskelse och känslan av att man vill göra allt för en person, att få lov att träffa människor i andra kulturer med helt andra perspektiv och åsikter än vad jag själv har, att upptäcka det vackra i matematiken, konsten, literaturen, musiken, naturen, ja allt detta är exempel på sådant som ger mig mening och stimulans i livet.

När det gäller min etik och moral, baserar jag det på humanism. Humanism innebär bla.a. att den individuella människan är ett självändamål och inte ett medel för att uppnå andra mål, och att den individuella människans välmående är överordnad andra intressen, så länge det inte inkräktar på andra människors välmående. Och jag baserar min humanistiska livsåskådning på axiomet att det faktum att den individuella människan är en tänkande och kännande varelse gör att hon har ett egenvärde, och att maximera hennes välbefinnande är ett självändamål. Exempel på humanism i kodifierad form är t.ex. FN's deklaration av de mänskliga rättigheterna. Men jag skulle vilja expandera det humanistiska perspektivet till att innefatta inte enbart människan, utan andra levande varelser som också är kännande individer och ekosystemet som helhet, t.ex. "deklarationen av ekosystemets rättigheter".

Och humanism anser jag ger mig en sund etik och moral. Själv skulle jag inte se att religion skulle kunna erbjuda mera empatiska moralnormer än humanism.
Det här tyckte jag var mycket fint och bra skrivet av dig!
Lite av detta har jag också försökt få fram då jag sagt att det finns ateister som förmodligen är mer troende än en troende själv.
Jag har också en starkt humanistiskt syn och håller med dig i det stora hela men jag har tron utanpå det.
Citera
2014-12-30, 18:20
Medlem
Ställ er fråga om man visste att gud fanns, skulle då jordelivet ha någon som helst betydelse? Svårt att veta guds mening med jordelivet men kanske att vi inte ska göra samma fel som adam och eva(symbolisk berättelse), lära oss av misstag?
Citera
2014-12-30, 18:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det här tyckte jag var mycket fint och bra skrivet av dig!
Lite av detta har jag också försökt få fram då jag sagt att det finns ateister som förmodligen är mer troende än en troende själv.
Jag har också en starkt humanistiskt syn och håller med dig i det stora hela men jag har tron utanpå det.

På vilket sätt kan en ateist vara mer troende än en troende?
Utveckla gärna.
Citera
2014-12-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Ställ er fråga om man visste att gud fanns, skulle då jordelivet ha någon som helst betydelse? Svårt att veta guds mening med jordelivet men kanske att vi inte ska göra samma fel som adam och eva(symbolisk berättelse), lära oss av misstag?
Och vem/vad bestämmer vad ett misstag är?
Citera
2014-12-30, 19:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
På vilket sätt kan en ateist vara mer troende än en troende?
Utveckla gärna.

Jag menar egenskaperna man oftast tillger sig som troende.
Budskapet som Gud och Jesus nu ville att vi alla skulle sträva efter inte är enbart en troendes egenskap.
De flesta strävar efter det.
Det finns många troende som beter sig riktigt illa men säger att de är djupt troende och tror att det räcker. Bara man är troende så..... Jag har mött flera sådana så jag vet vad jag pratar om.
Människor som säger att de är djupt troende men som är fientliga och hatiska och hånar andra.
Medan det finns massor av icketroende som är de finaste människorna som finns vad gäller alla egenskaper man nu skall sträva efter i Bibeln och tron.
Hoppas du förstår vad jag menade. Jag har lite svårt att formulera mig tydligt och skriver oftast det jag tänker.
Den som skrev innan, beskrev det bättre!
För mig betyder troende att det är en människa som jobbar med sig själv. Sitt eget kors så att säga. Då kan man inte säga, mitt kors är bättre än ditt och du, du har inget kors, så det blir helvetet nästa...
Citera
2014-12-30, 19:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag menar egenskaperna man oftast tillger sig som troende.
Budskapet som Gud och Jesus nu ville att vi alla skulle sträva efter inte är enbart en troendes egenskap.
De flesta strävar efter det.
Det finns många troende som beter sig riktigt illa men säger att de är djupt troende och tror att det räcker. Bara man är troende så..... Jag har mött flera sådana så jag vet vad jag pratar om.
Människor som säger att de är djupt troende men som är fientliga och hatiska och hånar andra.
Medan det finns massor av icketroende som är de finaste människorna som finns vad gäller alla egenskaper man nu skall sträva efter i Bibeln och tron.
Hoppas du förstår vad jag menade. Jag har lite svårt att formulera mig tydligt och skriver oftast det jag tänker.
Den som skrev innan, beskrev det bättre!
För mig betyder troende att det är en människa som jobbar med sig själv. Sitt eget kors så att säga. Då kan man inte säga, mitt kors är bättre än ditt och du, du har inget kors, så det blir helvetet nästa...

Okej, tack.
Tror jag förstår.

Det var lite konstigt formulerat då jag aldrig använder ordet "troende" på det sättet.
För mig är moral och etik helt bortkopplat från tro. Uppenbarligen precis som du säger kan man vara en "bra" människa utan en tro. Det finns inget en religiös kan göra (i moraliska sammanhang) som inte en ateist kan göra.

Men jag förstår.

God fortsättning.
Citera
2014-12-30, 19:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Okej, tack.
Tror jag förstår.

Det var lite konstigt formulerat då jag aldrig använder ordet "troende" på det sättet.
För mig är moral och etik helt bortkopplat från tro. Uppenbarligen precis som du säger kan man vara en "bra" människa utan en tro. Det finns inget en religiös kan göra (i moraliska sammanhang) som inte en ateist kan göra.

Men jag förstår.

God fortsättning.
Ja tack detsamma!
Citera
2014-12-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Trodde inte du skulle vara en riktigt så vidrig som människa.
Så du menar att det enda som avhåller dig från att göra det är att det står i bibeln?
Du måste vara något utöver det vanliga...

Jag sade i mitt förra inlägg att jag på ett personligt plan har preferenser och andra med.
Var det för för komplicerat för dig att förstå?
Ter sig mera som om du har som mål att producera text än förstå det som skrivs.
Som handling i sig saknar de ett värde från ett universellt perspektiv att du inte förstår det övergår min fattningsförmåga troligast är att du inte ens fattar vad det handlar om och vad perspektiven innebär att du blandar in ateism i en nihilistisk livssyn tyder på det.
Testa att förstå det som skrivs nästa gång och fråga om du inte fattar.

Citat:
Nej du har helt fel.
Finns ingen världsbild som kan hävda en objektiv världsbild...
Du klarar själv inte av att ge en objektiv bild av din egen omvärld så vad yrar du om?
Titta upp på himlen, du ser garanterat ett antal stjärnor som blivit supernovor men du ser dem fortfarande som stjärnor. Redan där blir din omvärldsbild subjektiv.

Att några getherdar författat lite text i en bok gör inte dessa texter till objektiv sanning.
Du tror på Gud och därför att detta är sant, något mer subjektivt får man väl leta efter?
Sluta prata om metodik och dylikt när du inte ens fattar detta enkla.
Du debatterar om något som är på för hög nivå för dig.

Citat:
Nej, du fantiserar friskt bara i din lilla bibelvärld.
De flesta ateister hyser humanistiska värderingar de har inget med Gud att göra men tillåter inte ett kaos som du beskriver.

När sa jag att det enda som avhåller mig från att begå ondska är det som står i bibeln? Jag besitter lika stora möjligheter att begå avskyvärda handlingar liksom du men ger dig ett syfte till varför dessa, icke får ett neutralt värde genom Gud. Det var du som kalla ondska för "koncept", inte jag vilket är förenlig med DIN världsbild.

Livets absurditet utan Gud visar att frågan om Guds existens är den viktigaste frågan en människa kan ställa. Ingen som verkligen begriper vilka följder ateismen får, kan säga att det inte spelar någon roll om Gud finns eller inte. Om Gud inte existerar blir livets absurditet i grund och botten avsaknad från mening, värde och syfte även om vi subjektivt kan inbilla oss motsatsen. Jag säger inte att ateister behöver uppleva livet som tråkigt, meningslöst utan personliga värderingar och lever omoraliskt. Tvärtom skulle livet vara outhärdligt och omöjlig att leva utan dessa övertygelser. Min poäng är att om ateism är sann, då är alla dessa övertygelser subjektiva illusioner. Hur desperat man än klänger sig fast vid illusionen, finns det inget objektivt värde.

Utan Gud är människan och universum oundvikligen dömda att dö. Utan hopp om odödlighet hamnar alla biologiska organismer vid samma slut destination. Forskarna säger att universum utvidgar sig och galaxerna rör sig allt längre ifrån varandra. Därmed blir det kallare och kallare och så småningom kommer alla stjärnor ha slocknat. Låt oss då titta närmare på människans mening

Om varje människa upphör att existera när hon dör, vilken yttersta mening har då hennes liv? Spelar det i slutändan någon roll om hon överhuvudtaget någonsin har existerat? Visst kan hennes liv ha varit viktigt i förhållande till vissa händelser men vilken yttersta betydelse har någon av dessa händelser om allt är dömt att förgås? Vad spelar det då roll om han har påverkat någonting? All forskning, diplomati och utveckling som människan berömmer sig av? Räcker det med att förlänga livet för att ge det mening? Om du fick 2 val att antingen dricka gift eller ett elixir som ger evigt liv skulle du antingen bli dömd att dö eller leva ett meningslöst liv utan slut. Existerar inte en personlig medvetande Gud skulle våra liv kunna fortsätta i all evighet och ändå fullständigt sakna mening. Är det inte bara odödlighet som människan behöver om livet i djupast sätt ska vara meningsfullt? Hon behöver både Gud och odödligheten och existerar inte Gud har hon ingetdera.

Låt oss titta närmare på människans värde.
Om livet slutar vid döden då spelar det ytterst sett ingen roll hur vi har levt och väljer att leva. Eftersom vårt slutgiltiga öde inte hänger ihop med vårt beteende kan vi lika gärna leva som vi vill. Finns det ingen odödlighet då är allting tillåtet. När människan ej längre tror på godhetens belöning och ondskans bestraffning, finns det ingen anledning att vara mänsklig. Finns det ingen Gud följer det heller ingen vedergällning för ondska. Dessa får ett neutralt värde, inget objektivt rätt och fel, gott eller ont. Vem kan i en värld utan Gud avgöra vems värden som är rätt och vems värden är fel? Det kan inte finnas något objektivt utan endast subjektiva bedömningar. Det innebär att det är omöjligt att fördöma krig, brottslighet, förtryck, etc som någonting ont eller prisa kärlek, generositet, självuppoffring, etc som någonting gott.

Ateisten lämnas i bästa fall till ett liv i förnekelse. Tyvärr inser de flesta inte det och fortsätter leva som ingenting har hänt. Ateism i praktiken är en omöjlighet då den enda lösningen som ateist är att inte blunda för livets absurditet. "En grund byggd på hopplöshetens fasta grund" Likväl fortsätter man leva som om livet faktiskt har en mening. Det är totalt inkonsekvent att hävda livet objektivt sett är absurt och sedan hävda man kan skapa mening med sitt liv. Ateistiska humanister är total inkonsekventa då de framhåller traditionella värden som kärlek och broderskap. Hur kan man motsägelsefullt hävda livets absurditet och mänskliga kärleks dygder? Synen att det inte finns några moraliska värden är logiskt oförenlig med att förespråka broderskap och kärlek.

Men innerst inne vet vi sannerligen att något inte stämmer och att det finns objektiva moraliska sanningar såsom Godhet och Kärlek. Därför är det ett starkt argument för Guds Existens.

1. If God does not exist, objective moral values do not exist.
2. Objective moral values do exist.
3. Therefore, God exists.

Citat:
Vad vet du om mitt sökande?
Bara för jag inte är korkad och köper vilken skit som helst från babblande idioter så skulle jag alltså inte ha sökt enligt dig
Allt i "mig" är objektivt om du inte fattat det, om du blandar in något utanför blir det per automatik subjektivt, när du ser en sten ser du inte de 99,999...% som utgör dess tomrum...
Vad objektivt har du utanför dina egna tankar?

Sedan bör du avhålla dig från att debattera kosmologi när du tydligen inget vet om ämnet.
Du framstår bara som rent ut korkad och i behov av bildning som du tydligen inte fick i skolan.

Allt "i dig" är objektivt? Där kom det ateistiska predikan utan gudstjänst. Du verkar inte så olik de du anklagar? Du genomsyras min vän, nästa steg är att knacka på dörren vilket kommer öppnas om du verkligen söker. Jag talar om Sann Kärlek.

Citat:
WLC är en intellektuell idiot så det är nog bara att se in i hans intellekt så hittar du svaret där. En större pajas får man leta efter.
Han kan ju börja bevisa att Gud finns och publicera det i Nature så kan vi börja prata.

Idioti och intellekt hänger väl inte ihop? William Lane Craig är ännu ett bevis på att kunskap/intellekt inte hindrar Guds Tron.

Citat:

Vanföreställningar är ett annat ord för det du när.

Du menar för att jag inte när vanföreställningar?
Klart du uppfattar det som subjektivt hur kan du göra något annat?
Hoppas dina övriga inlägg håller lite högre kvalité.

Pga att allting filtreras genom det ateistiska filtret ser du allting som subjektiv. Du har byggt ditt torn sten efter sten, premisser efter premisser och principer så att inget ljus kan penetrera bygget. Varför föraktar du Ljuset och lever i Mörkret?
Citera
2014-12-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
När sa jag att det enda som avhåller mig från att begå ondska är det som står i bibeln? Jag besitter lika stora möjligheter att begå avskyvärda handlingar liksom du men ger dig ett syfte till varför dessa, icke får ett neutralt värde genom Gud. Det var du som kalla ondska för "koncept", inte jag vilket är förenlig med DIN världsbild.

Livets absurditet utan Gud visar att frågan om Guds existens är den viktigaste frågan en människa kan ställa. Ingen som verkligen begriper vilka följder ateismen får, kan säga att det inte spelar någon roll om Gud finns eller inte. Om Gud inte existerar blir livets absurditet i grund och botten avsaknad från mening, värde och syfte även om vi subjektivt kan inbilla oss motsatsen. Jag säger inte att ateister behöver uppleva livet som tråkigt, meningslöst utan personliga värderingar och lever omoraliskt. Tvärtom skulle livet vara outhärdligt och omöjlig att leva utan dessa övertygelser. Min poäng är att om ateism är sann, då är alla dessa övertygelser subjektiva illusioner. Hur desperat man än klänger sig fast vid illusionen, finns det inget objektivt värde.

Utan Gud är människan och universum oundvikligen dömda att dö. Utan hopp om odödlighet hamnar alla biologiska organismer vid samma slut destination. Forskarna säger att universum utvidgar sig och galaxerna rör sig allt längre ifrån varandra. Därmed blir det kallare och kallare och så småningom kommer alla stjärnor ha slocknat. Låt oss då titta närmare på människans mening

Om varje människa upphör att existera när hon dör, vilken yttersta mening har då hennes liv? Spelar det i slutändan någon roll om hon överhuvudtaget någonsin har existerat? Visst kan hennes liv ha varit viktigt i förhållande till vissa händelser men vilken yttersta betydelse har någon av dessa händelser om allt är dömt att förgås? Vad spelar det då roll om han har påverkat någonting? All forskning, diplomati och utveckling som människan berömmer sig av? Räcker det med att förlänga livet för att ge det mening? Om du fick 2 val att antingen dricka gift eller ett elixir som ger evigt liv skulle du antingen bli dömd att dö eller leva ett meningslöst liv utan slut. Existerar inte en personlig medvetande Gud skulle våra liv kunna fortsätta i all evighet och ändå fullständigt sakna mening. Är det inte bara odödlighet som människan behöver om livet i djupast sätt ska vara meningsfullt? Hon behöver både Gud och odödligheten och existerar inte Gud har hon ingetdera.

Låt oss titta närmare på människans värde.
Om livet slutar vid döden då spelar det ytterst sett ingen roll hur vi har levt och väljer att leva. Eftersom vårt slutgiltiga öde inte hänger ihop med vårt beteende kan vi lika gärna leva som vi vill. Finns det ingen odödlighet då är allting tillåtet. När människan ej längre tror på godhetens belöning och ondskans bestraffning, finns det ingen anledning att vara mänsklig. Finns det ingen Gud följer det heller ingen vedergällning för ondska. Dessa får ett neutralt värde, inget objektivt rätt och fel, gott eller ont. Vem kan i en värld utan Gud avgöra vems värden som är rätt och vems värden är fel? Det kan inte finnas något objektivt utan endast subjektiva bedömningar. Det innebär att det är omöjligt att fördöma krig, brottslighet, förtryck, etc som någonting ont eller prisa kärlek, generositet, självuppoffring, etc som någonting gott.

Ateisten lämnas i bästa fall till ett liv i förnekelse. Tyvärr inser de flesta inte det och fortsätter leva som ingenting har hänt. Ateism i praktiken är en omöjlighet då den enda lösningen som ateist är att inte blunda för livets absurditet. "En grund byggd på hopplöshetens fasta grund" Likväl fortsätter man leva som om livet faktiskt har en mening. Det är totalt inkonsekvent att hävda livet objektivt sett är absurt och sedan hävda man kan skapa mening med sitt liv. Ateistiska humanister är total inkonsekventa då de framhåller traditionella värden som kärlek och broderskap. Hur kan man motsägelsefullt hävda livets absurditet och mänskliga kärleks dygder? Synen att det inte finns några moraliska värden är logiskt oförenlig med att förespråka broderskap och kärlek.

Men innerst inne vet vi sannerligen att något inte stämmer och att det finns objektiva moraliska sanningar såsom Godhet och Kärlek. Därför är det ett starkt argument för Guds Existens.

1. If God does not exist, objective moral values do not exist.
2. Objective moral values do exist.
3. Therefore, God exists.

Allt "i dig" är objektivt? Där kom det ateistiska predikan utan gudstjänst. Du verkar inte så olik de du anklagar? Du genomsyras min vän, nästa steg är att knacka på dörren vilket kommer öppnas om du verkligen söker. Jag talar om Sann Kärlek.

Idioti och intellekt hänger väl inte ihop? William Lane Craig är ännu ett bevis på att kunskap/intellekt inte hindrar Guds Tron.

Pga att allting filtreras genom det ateistiska filtret ser du allting som subjektiv. Du har byggt ditt torn sten efter sten, premisser efter premisser och principer så att inget ljus kan penetrera bygget. Varför föraktar du Ljuset och lever i Mörkret?
Orkade inte läsa allt (sorry). Men kan väl säga så här; självklart har inte livet någon speciell mening.
Och varför skulle en gud ha rätt att avgöra om jag levt ett gott liv,om denne gud inte ens ger sig tillskänna? Ska vi människor gissa vad denne gud tycker är gott och ont?
Citera
2014-12-31, 00:31
Medlem
Citat:
gObbo|Men kommer verkligen sekularisering före ekonomisk trygghet och materiell lyx? Jag tror att ekonomisk trygghet och materiell lyx kommer före sekularisering och gör det lättare att inte bry sig om det gudomliga och metafysiska. Blir lite som hönan och ägget här.

Ja, det kommer före. "Fattiga" länder kan ha högre BLI än ett rikt som helhet beroende på andra faktorer som tex trygghet. Vilket religiöst land erbjuder trygghet menar du?

Allt jag har skrivit här har varit utifrån min egen upplevelse och är väldigt tydlig med det. Jag är fullkomligt medveten att man kan leva ett gott liv utan att tänka på existentiella frågor och många är nöjda med att jobba på golvet i en fabrik för att supa bort varenda krona på krogen varje helg. De är lyckliga, men det ger inte mig en lycka.

Strawman.

Menar du att valet står mellan en gudstro och supa bort sin pengar?

Jag tänker på existentiella frågor varje dag!
Jag läser om det, skriver om det och debatterar.
Och jag har ingen gudstro. Och jag är lycklig ändå!

Du är väldigt nedlåtande men jag bryr mig inte speciellt mycket men det kan vara något du måste jobba på. Människan är inte rationell hela tiden och tur det. Vi skulle bli som robotar eller som vulcans i Star Trek. Jag har haft den inställning som du har själv så jag vet exakt hur du tänker. För mig var det först när jag började tänka efter vilket samhälle, vilken person jag vill vara och hur jag ser på framtiden som jag började läsa på och söka mig till kyrkan.

Jag är fullt medveten om att mina ord kan låta nedlåtande, det var därför jag nämnde det själv.
Jag anser dock att du har helt fel. Fortfarande en Strawman. Varför får du det att låta som om det bara finns 2 alternativ hela tiden? Rationell = robot eller lycklig.
Jag är både alltid rationell och lycklig.

Jag vill ha ett sekulariserat samhälle där alla får komma till sin rätt.
Jag vill att människor ska värdesätta vad som är sant och på riktigt. Det leder till saker som är relevanta för verkligheten vi alla delar på.
Att dela ut snuttefiltar med religiöst omslagspapper är ingen lösning på sikt att få människan att må bra.

Möjligt kan det vara en falsk analogi men inte halmgubbe. Jag är fullt medveten att det är en gråzon av lycka men jag kan inte skriva alla olika variationer. Jag är fullt medveten att folk kan finna lycka i många olika saker men för MIG så får det mig bara att bli nihilist och deprimerad. Vissa stoppar sin existentiella vandring utanför metafysiken och andra anammar den och för mig så fann jag det nödvändigt att gå in i en religion för att finna det du finner i något utanför religionen.

Det är bra att du alltid är rationell. Brist på självförtroende har du i varje fall inte.
Senast redigerad av gObbo 2014-12-31 kl. 00:43.
Citera
2014-12-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag har full respekt för människor som finner sin mening i livet i sin tro på en gud, så länge man inte låter sin tro överrida sin empati med andra människor och börjar begränsa andra människors fri- och rättigheter.

För att nyansera det hela vill jag bara påtala att valet inte står mellan att: 1. tro på gud och leva ett "dygdigt" och meningsfullt liv liv, eller att 2. vara nöjd med att jobba på en fabrik för att supa bort varenda krona på krogen varje helg.

Själv saknar jag tro på en gud, men upplever en mening och värde med mitt liv, och har starka åsikter då det gäller etik och moral. Därför ser jag inte för egen del ett större värde med en gudstro, annat än om det helt plötsligt skulle framkomma verifierbara bevis för att en hypotetisk gud existerar och jag måste börja förhålla mig till denne gudomen.

För mig är ambitionen i mitt liv att se, lära och uppleva nya saker hela livet. Och även att känna att jag adderar värde i livet hos andra människor, att jag bidrar till deras välmående. Så länge jag gör det, känner jag att livet är värt att leva.

Här är exempel på saker som ger mig mening och stimulans i livet och gör mitt liv värt att leva:

- Min partner och mina vänner
- Att få bidra till en annan människas och även andra kännande varelsers välmående
- Att få bidra till naturens ekosystems välmående
- Min omättliga nyfikenhet och förundran över hur livet, omgivningen och universum fungerar
- Att få lära mig nya ting/färdigheter, komma till nya insikter i livet och uppleva nya ting

Sådana enkla ting i livet som ett klassiskt stycke av en av Prokofievs pianokonserter, eller en stimulerande bok, eller att få se örnar lära upp sina ungar att flyga ute i naturen, eller att få uppleva att ligga på marken i Gobiöknen mitt i natten och se siluetter av kameler och hästar gå förbi i ljuset av vintergatan som lyser upp natthimlen, att få uppleva förälskelse och känslan av att man vill göra allt för en person, att få lov att träffa människor i andra kulturer med helt andra perspektiv och åsikter än vad jag själv har, att upptäcka det vackra i matematiken, konsten, literaturen, musiken, naturen, ja allt detta är exempel på sådant som ger mig mening och stimulans i livet.

När det gäller mina etiska och moraliska värderingar, baserar jag det på humanism. Humanism innebär bla.a. att den individuella människan är ett självändamål och inte ett medel för att uppnå andra mål, och att den individuella människans välmående är överordnad andra intressen, så länge det inte inkräktar på andra människors välmående. Och detta baserar sig på axiomet att det faktum att den individuella människan är en tänkande och kännande varelse gör att hon har ett egenvärde, och att maximera hennes välbefinnande är ett självändamål. Exempel på humanism i kodifierad form är t.ex. FN's deklaration av de mänskliga rättigheterna. Men jag skulle vilja expandera det humanistiska perspektivet till att innefatta inte enbart människan, utan andra levande varelser som också är kännande individer och ekosystemet som helhet, t.ex. "deklarationen av ekosystemets rättigheter".

Och humanism anser jag ger mig sunda moraliska värderingar. Själv skulle jag inte se att religion skulle kunna erbjuda mera empatiska moralnormer än humanism.

Detta är väl ungefär vad en tro ger förutom att man spänner upp en värld där människan inte själv kan ändra på vad som är rättigheter och skyldigheter. När jag började undersöka det hela så kom jag fram till att en behöver, i varje fall i mitt tänk, en mer objektiv form av det hela.
Citera
2014-12-31, 01:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Möjligt kan det vara en falsk analogi men inte halmgubbe. Jag är fullt medveten att det är en gråzon av lycka men jag kan inte skriva alla olika variationer. Jag är fullt medveten att folk kan finna lycka i många olika saker men för MIG så får det mig bara att bli nihilist och deprimerad. Vissa stoppar sin existentiella vandring utanför metafysiken och andra anammar den och för mig så fann jag det nödvändigt att gå in i en religion för att finna det du finner i något utanför religionen.

Det är bra att du alltid är rationell. Brist på självförtroende har du i varje fall inte.

Korrekt. Falsk analogi. My bad.

Jag tycker bara att det är trist att du inte kan finna lycka och mening i verkligheten.
Varför är inte ett hederligt "jag vet inte" (när det kommer till de stora frågorna) okej?
Måste du dra det till nihilistiska nivåer? Du verkar väldigt absolut i ditt tänkande.
Lycka eller supa. Religion eller en verklighet utan mening.

Synd.

Jag är bara övertygad att bryr man sig om vad som faktiskt är sant och har modet att acceptera verkligheten för vad den är skapar man en långsiktig lycka.

God fortsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in