2014-12-30, 17:51
Bannlyst
Som civilingenjör är jag förvånad att du ens ställer frågan.
Citera
2014-12-30, 17:54
Medlem
BigIvars avatar
Struntprat!
Citera
2014-12-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Som civilingenjör är jag förvånad att du ens ställer frågan.

Bara nyfiken och vill höra åsikter. Dock är jag övertygad att Civ > ing @YH
Citera
2014-12-30, 17:57
Medlem
guderis avatar
Inte på långa vägar!!

Men visst arbetsuppgifter beror ju lite på vad man läser. Båda kan ju arbeta som programmerare tex om det är den typen av inriktning.
Men löneanspråk och möjlighet till karriär är starkt till civ.ings fördel.
Senast redigerad av guderi 2014-12-30 kl. 18:03.
Citera
2014-12-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Läser CivIng på en av de 4 största och har en vän som börjat på en ing.utb på YH och säger att hens 2 åriga motsvarar mina 5 år. Enligt hen är båda kapabel att utföra likadan arbetsuppgifter. Hen har känslan att hen är bättre än mig, då det gäller utb.kvalite och kunskap.

Tittar man på förkunskaper för ing.utb. på YH:en är det Ma A, Sv A och Eng A.

Hur ser ni på detta här?

EDIT: Innan jag började utbildningen frågade jag varför inte hen skulle börja hing eller civing, då fick svaret att "Det är alldeles för mycket plugg och tungt. Orkar inte läsa!".
Det är ju uppenbarligen hans sätt att handskas med situationen att du är mer välutbildad och kommer troligtvis få bättre jobb än denne.
Citera
2014-12-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Bara nyfiken och vill höra åsikter. Dock är jag övertygad att Civ > ing @YH

sluta skriva som ett mongo..
Ont: Nej, det är struntprat och du borde veta det. Men jag känner igen det snacket, en kompis till mig har läst en energiutbildning på YH och kallar sig nu "elektroingenjör".

Dem är inte ens i närheten av att egentligen kunna kalla sig själva högskoleingenjörer...

Som nämnt, yrkeshögskolor brukar använda sig av överdrivna rubriker, bara att han är dum att gå på det.
Citera
2014-12-30, 18:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Ont: Nej, det är struntprat och du borde veta det. Men jag känner igen det snacket, en kompis till mig har läst en energiutbildning på YH och kallar sig nu "elektroingenjör".

Dem är inte ens i närheten av att egentligen kunna kalla sig själva högskoleingenjörer...

Som nämnt, yrkeshögskolor brukar använda sig av överdrivna rubriker, bara att han är dum att gå på det.

Det finns ju YH-skolor som kallar sig Högskolor, trots att de inte delar ut en enda akademisk poäng. Snart har vi väl "Yrkesuniversitet" också
Citera
2014-12-30, 18:45
Bannlyst
YH är en ''lightutbildning'' av 3-5 åriga högskole och universitetsutbildningar. dock betydligt högre och mer kompetent än gymnasie och komvuxnivå. ett slags mellanting.
Citera
2014-12-30, 18:47
Medlem
Ja det är exakt samma.
Citera
2014-12-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby

Det blir lite smålustigt när man menar att någon annan skriver som ett mongo samtidigt som man själv inte kan skilja på de/dem.
Citera
2014-12-30, 19:17
Medlem
jousif650s avatar
Ja hen har rätt ni har många arbetsuppgifter som är samma, men skillnaden är på lönen. Du får mycket mer än hen. Samma sak gäller för byggnadsingenjör KTH och Nackademin byggnadsingenjör både 2 får exakt samma uppgifter, men skillnaden är på lönen.
Citera
2014-12-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
Ja hen har rätt ni har många arbetsuppgifter som är samma, men skillnaden är på lönen. Du får mycket mer än hen. Samma sak gäller för byggnadsingenjör KTH och Nackademin byggnadsingenjör både 2 får exakt samma uppgifter, men skillnaden är på lönen.

Fast glöm det när du börjar snacka riktiga jobb och inte "pappersvändarjobb". Det finns inte chans att de behärskar matematiken, fysik eller det tekniska djupet likt en ingenjör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in