Citat:
Ursprungligen postat av
IngenViktig
Detta känns inte som narkotikapolitik. Det är väl andra saker du inte heller är hjälpt av som du inte vill betala för. Om du inte vill ställa upp på grejen med att vi betalar skatt till en gemensam kassa som andra bestämmer hur de skall fördelas så är det svårt att inte bli rövknullad.
Jag ställer mig tämligen tveksam till svenska staten som fenomen, och anser att den bör kraftigt begränsas. Jag förstår inte varför det inte är en narkotikapolitik att legalisera samtliga droger och låta människor betala för sina droger själva? Varför ska jag tvingas finansiera vissa människors privata hobby via staten, när staten inte betalar mina hobbies?
Citat:
Ursprungligen postat av
IngenViktig
Jag måste erkänna att jag skiter ganska hårt i om du vill betala eller inte. Det jag undrar över är om det finns några fördelar alls med att samhället betalar för detta.
Det finns givetvis enskilda individer som vill lämpa över sina personliga kostnader och konsekvenser på andra människor, och för dem är det givetvis jättebra. Jag ställer mig dock tveksamt att det finns någon allmän nytta att subventionera missbrukare, snarare tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
IngenViktig
Jag kan respektera din inställning men samhället blir för krångligt om enskilda individer skall få bestämma vad de vill och inte vill betala för. Rätt synd egentligen för vill man klara sig själv så finns det ju ingenstans att ta vägen längre.
Varför inte? Jag förstår inte hur man kan anse att det är helt rimligt att folk är skyldiga att förse sig pengar till mat, värme eller kläder, men att staten måste förse människor med teatrar och knark.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det kan man definitivt tycka, men och andra sidan går skattepengar till andra saker jag inte gillar heller.
Så lite svår användbart argument, då vi skulle sluta med att ingen ville betala för nått.
Men det är extrema mängder med skattepengar som vi inte får nått för.
Då tillgång är obegränsad för konsument ändå.
Jag förstår mig inte på detta resonemang. Med det resonemanget måste man vara för samtliga statliga projekt, eftersom alla invändningar kan besvaras med "vill du inte att staten betalar för detta, då kan du inte vilja att staten betalar för något".