Citat:
Ursprungligen postat av
Ostfralla2000
Vet inte om det är du som krånglar till det väldigt eller om det är jag som är för trött för att förstå vad du menar.
Att det finns kontraktsvård är ju ett resultat av svensk "restriktiv" narkotikapolitik?
Jag har ingen aning hur många av dom som döms till kontraktsvård som har narkotikaproblem. Förmodligen dom flesta, andra är kanske dömda för t.ex stöld för att finansiera sitt spelmissbruk.
Du kan ju dömas till kontraktsvård även om narkotika vore lagligt. Du behöver inte vara dömd för narkotikabrott för att på kontraktsvård och om jag förstår systemet rätt så är det väldigt svårt att bli dömd till kontraktsvård för ringa narkotikabrott eftersom det sällan leder till fängelse.
Att det finns kontraktsvård är alltså ett resultat av att folk som begår brott ofta gör det för att de har andra problem som får dem att begå brott och om man hjälper dem med dessa problem så slutar de att begå brott.
Detta verkar som jag ser det helt oberoende av att narkotika är olagligt. Du kan ju tex bli dömd till kontraktsvård för spelmissbruk fastän spel är lagligt.