Citat:
Ursprungligen postat av
ArgIdiot
Den första ledtråden om fartygen får mig att tänka på fartyget Columbia som gav namn till provinsen British Columbia där staden Victoria, Australien ligger som var det första skeppet att segla runt hela jorden och Adelaide, Australien där fartyget the city of Adelaide gav namn åt staden.
Den andra ledtråden får jag inte riktigt ihop. Kollar man historiska fakta om tandställningar leder det till romarriket, Egypten och senare till Frankrike där den första metall-tandställningen uppfanns av en fransk fysiker 1728 vid namn Pierre Fachaurd. Han studerade i Anger och sägs ha revolutionerat deras medicinska universitet innan han flyttade till Paris för vidare studier.
Mer ledtrådar.

Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Plus ett. Var inne på Vasa, men är några decennier äldre än skeppet. Tandställningsledtråden... hm... där går ivf jag bet (göteborgare!).
Riktigt bra tänkt, men Australien är ute i fel världsdel.
Det finns fler än ett namn för att beteckna ett skepp, och det är ett av de andra namnen ni behöver.
Vad gäller rälsen så kanske ett drag av göteborgsk humor krävs, eller att man tänker vad tandställningar ibland pga sitt utseende kallas.
Skeppet seglar inte, utan har åtminstone i våra livstider varit på samma plats. Men ett populärt mål för turister.
Min grannstad är idag knappt ingenting. Trist, då det förut var en källa för 50-öringar.