2014-12-27, 21:56
Medlem
Emerains avatar
Jag tänker att jag bara tar över nu och ställer min legitima fråga.

Vi börjar enkelt och fyller på vid bra (läs: motiverade) gissningar. I förkylningstider så går allt inte så fort som behövs och jag missade att deg var avgjort till min fördel!

Jag är namne med ett skepp, skeppet fanns före mig.
Jag hade varit inget om inte tandställning kom till mig, trots att min grannstad var mer lämpad för det.
Citera
2014-12-28, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tänker att jag bara tar över nu och ställer min legitima fråga.

Vi börjar enkelt och fyller på vid bra (läs: motiverade) gissningar. I förkylningstider så går allt inte så fort som behövs och jag missade att deg var avgjort till min fördel!

Jag hade varit inget om inte tandställning kom till mig, trots att min grannstad var mer lämpad för det.

Den första ledtråden om fartygen får mig att tänka på fartyget Columbia som gav namn till provinsen British Columbia där staden Victoria, Australien ligger som var det första skeppet att segla runt hela jorden och Adelaide, Australien där fartyget the city of Adelaide gav namn åt staden.

Den andra ledtråden får jag inte riktigt ihop. Kollar man historiska fakta om tandställningar leder det till romarriket, Egypten och senare till Frankrike där den första metall-tandställningen uppfanns av en fransk fysiker 1728 vid namn Pierre Fachaurd. Han studerade i Anger och sägs ha revolutionerat deras medicinska universitet innan han flyttade till Paris för vidare studier.

Mer ledtrådar.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-12-28 kl. 01:51.
Citera
2014-12-28, 02:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
- - -
Mer ledtrådar.

Plus ett. Var inne på Vasa, men är några decennier äldre än skeppet. Tandställningsledtråden... hm... där går ivf jag bet (göteborgare!).
Citera
2014-12-28, 09:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Den första ledtråden om fartygen får mig att tänka på fartyget Columbia som gav namn till provinsen British Columbia där staden Victoria, Australien ligger som var det första skeppet att segla runt hela jorden och Adelaide, Australien där fartyget the city of Adelaide gav namn åt staden.

Den andra ledtråden får jag inte riktigt ihop. Kollar man historiska fakta om tandställningar leder det till romarriket, Egypten och senare till Frankrike där den första metall-tandställningen uppfanns av en fransk fysiker 1728 vid namn Pierre Fachaurd. Han studerade i Anger och sägs ha revolutionerat deras medicinska universitet innan han flyttade till Paris för vidare studier.

Mer ledtrådar.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Plus ett. Var inne på Vasa, men är några decennier äldre än skeppet. Tandställningsledtråden... hm... där går ivf jag bet (göteborgare!).
Riktigt bra tänkt, men Australien är ute i fel världsdel.

Det finns fler än ett namn för att beteckna ett skepp, och det är ett av de andra namnen ni behöver.

Vad gäller rälsen så kanske ett drag av göteborgsk humor krävs, eller att man tänker vad tandställningar ibland pga sitt utseende kallas.

Skeppet seglar inte, utan har åtminstone i våra livstider varit på samma plats. Men ett populärt mål för turister.

Min grannstad är idag knappt ingenting. Trist, då det förut var en källa för 50-öringar.
Citera
2014-12-28, 17:22
Bannlyst
Citat:
Riktigt bra tänkt, men Australien är ute i fel världsdel.

Det finns fler än ett namn för att beteckna ett skepp, och det är ett av de andra namnen ni behöver.

Vad gäller rälsen så kanske ett drag av göteborgsk humor krävs, eller att man tänker vad tandställningar ibland pga sitt utseende kallas.

Skeppet seglar inte, utan har åtminstone i våra livstider varit på samma plats. Men ett populärt mål för turister.

Min grannstad är idag knappt ingenting. Trist, då det förut var en källa för 50-öringar.

Linköping? Har i somras fått skeppet Esperanza permanent stationerat hos sig som inte seglat några större längder utan befunnit sig i Holland. Med tanke på att 50-öringsbron finns i grannstaden Norrköping var det innan kutymt att betala 50 öre för att ta sig till andra sidan staden, annars blev man stoppad. Norrköping är en gammal industristad som inte har någonting medan den blomstrande grannstaden Linköping är känt för sitt universitet och JAS-plan.
Citera
2014-12-28, 17:27
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Linköping? Har i somras fått skeppet Esperanza permanent stationerat hos sig som inte seglat några större längder utan befunnit sig i Holland. Med tanke på att 50-öringsbron finns i grannstaden Norrköping var det innan kutymt att betala 50 öre för att ta sig till andra sidan staden, annars blev man stoppad. Norrköping är en gammal industristad som inte har någonting medan den blomstrande grannstaden Linköping är känt för sitt universitet och JAS-plan.
Bra gissat!

Du är i rätt del av Europa, och med hjälp av skeppet kan man nå nya höjder!
Citera
2014-12-29, 23:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Skulle kanske kunna vara Åre, som ligger vid Åreskutan, som i sin tur skulle kunna förklara ledtråden med skeppet. Tandställningen har möjligen med järnvägen att göra, som alternativt kunde ha dragits norr om Åreskutan till gagn för koppargruvan vid Huså. Fast jag är högst tveksam till om detta är rätt, för inga städer är involverade här.
Citera
2014-12-29, 23:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Skulle kanske kunna vara Åre, som ligger vid Åreskutan, som i sin tur skulle kunna förklara ledtråden med skeppet. Tandställningen har möjligen med järnvägen att göra, som alternativt kunde ha dragits norr om Åreskutan till gagn för koppargruvan vid Huså. Fast jag är högst tveksam till om detta är rätt, för inga städer är involverade här.
stad kanske är att ta i, men om det går att namnge ett kommun, som internationellt räknas som våra städer så varför inte. Kiruna är världens största stad. Och det är ingen utdöd stad ändå vårt Åre.

Men du satte alla ledtrådar rätt, grattis! Din tur!
Citera
2014-12-30, 12:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Sorry för OT: cred till schízophrenia, gjorde själv aldrig kopplingen utan fastnade i en massa egennamn på fartyg...
Citera
2014-12-30, 12:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sorry för OT: cred till schízophrenia, gjorde själv aldrig kopplingen utan fastnade i en massa egennamn på fartyg...
Jag är rätt nöjd också att jag själv kunde göra en ordlek på åreskutan och skepp, och imponerad att det inte kom fler gissningar utifrån båtar osv.

Mycket bra jobbat allihop, men det är ju helt i sin ordning i sådana här trådar. Det finns gott om kunskap och folk med knäppa sinnen så de kan tänka utanför lådan!
Citera
2014-12-30, 17:22
Medlem
schizophrenias avatar
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor.

3. Vår stad har ett drag som minner om något idag förbjudet.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad.

5. I vår stad, fast omvänt, leder tankar till viss frihet.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-30 kl. 17:56.
Citera
2014-12-30, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor.

3. Vår stad har ett drag som minner om något idag förbjudet.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad.

5. I vår stad, fast omvänt, leder tankar till viss frihet.

Min första gissning är Ciudad Guzman, Mexiko. Grundades nånstans på 1600-talet och har varit centrum för flera jordbävningar som har skördat dödsoffer. 1985 skedde en av de kraftigaste jordbävningarna i hela landet i Ciudad Guzman med magnituden 8, vilket ledde till 500 döda och över 1000 skadade. En katedral i närheten vid namn Catedral de San Jose sägs vara hemsökt då dess kyrktorn ska ha kollapsat flera gånger under de olika naturkatastroferna och dragit mig sig människor. Dessa själar vakar nu över kyrkan.

Min andra gissning är New York. Utan någon vidare motivering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in