2014-12-26, 22:48
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det här med Kilroy fångade mig, och jag försöker tänka på något med Mr Chad, som var en brittisk motsvarighet/namn som på olika vägar kombinerades på sätt där historikerna bara an spekulera. Chad kan vara en förändring av Chat, från George Chatterton som var en tecknare.

2. Ingen aning.

3. Se 2.
4. Kan vara något med de romerska siffrorna M.M. Om det rör sig om Quincy i USA så är det i delsaten Massacheutes, där det faktiskt fanns en riktig Kilroy som ibland föräras med att ha grundat allt då han jobbade som inspektör på varvet. Problemet igger i #6 här.

5. se 3.

6. Se 4.

7. Jag funderar, men bilmodeller är inte min starka sida.
Du är rätt ute när det gäller "de romerska siffrorna", men inte i övrigt.
Citera
2014-12-27, 00:02
Medlem
Skamanders avatar
2 & 9 = En av titlarna i Sara Lidmans Jernbaneserie heter Järnkronan. Jag har inte läst den och vet inte om den på något sätt refererar den berömda langobardiska järnkronan, men det är väl inte troligt. Den langobardiska järnkronan, som i likhet med Longinus lans skall innehålla en spik från Kristi kors (därav namnet, i övrigt består den av guld och ädelstenar), använde Napoleon när han krönte sig själv till kung av Italien. Båda lansen och kronan påstås för övrigt ha varit i Karl den stores ägo, och Napoleon ville ju framställa sig som dennes efterföljare. Fast lansen tror jag aldrig han lyckades lägga vantarna på.
Citera
2014-12-27, 00:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Du är rätt ute när det gäller "de romerska siffrorna", men inte i övrigt.
Får kanske tillägga att det naturligtvis finns en koppling till den berömda "Kilroy was here"-grejen, men den skapare jag är ute efter använde själv inte namnet Kilroy.
Citera
2014-12-27, 00:07
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
2 & 9 = En av titlarna i Sara Lidmans Jernbaneserie heter Järnkronan. Jag har inte läst den och vet inte om den på något sätt refererar den berömda langobardiska järnkronan, men det är väl inte troligt. Den langobardiska järnkronan, som i likhet med Longinus lans skall innehålla en spik från Kristi kors (därav namnet, i övrigt består den av guld och ädelstenar), använde Napoleon när han krönte sig själv till kung av Italien. Båda lansen och kronan påstås för övrigt ha varit i Karl den stores ägo, och Napoleon ville ju framställa sig som dennes efterföljare. Fast lansen tror jag aldrig han lyckades lägga vantarna på.
Bra! Du har tänkt helt rätt här! Nu är det inte svårt att lista ut vilken stad det är frågan om ...
Citera
2014-12-27, 00:11
Medlem
Emerains avatar
Lombardiska kronan finns ju i Monza, Italien. En titt på Google Maps säger att Milano ligger i närheten. Här har vi också MM = 2000, samt att vi faktiskt är inom gamla romarriket så sffrorna är än mer lämpliga!
Citera
2014-12-27, 00:20
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Lombardiska kronan finns ju i Monza, Italien. En titt på Google Maps säger att Milano ligger i närheten. Här har vi också MM = 2000, samt att vi faktiskt är inom gamla romarriket så sffrorna är än mer lämpliga!
Korrekt! Din tur att hitta på ledtrådar till en ny stad!

Här följer kortare förklaringar till mina ledtrådar.

1. Antonio Canale och Cesare Solini skapade seriefiguren Amok, som i Sverige gick under namnet Kilroy. Canale föddes i Monza.

2. Se Skamanders post.

3. Handlar om Ronnie Peterson, som var andreförare bakom Andretti hos Lotus.

4. Monza och Milano, MM = 2000.

5. Stintan är Yvonne Lombard som var gift med Lennart Hellsing. Lombard finns liksom Monza i Lombardiet.

6. Se 1.

7. Opel, Chevrolet, DKW, m.fl. har bilmodeller med namnet Monza.

8. Kungen var Umberto I.

9. Se 2.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-27 kl. 00:39.
Citera
2014-12-27, 02:58
Bannlyst
Ny stad:

1. Var en av de första städerna att få spårvagnar
2. Har kallats för lilla Jerusalem
3. Delaktigt i tre krig de senaste 100 åren
4. Hemstad till en gammal legend som tvålade dit Argentina med ett hattrick 1972.

Lycka till
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-12-27 kl. 03:04.
Citera
2014-12-27, 05:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Ny stad:

1. Var en av de första städerna att få spårvagnar
2. Har kallats för lilla Jerusalem
3. Delaktigt i tre krig de senaste 100 åren
4. Hemstad till en gammal legend som tvålade dit Argentina med ett hattrick 1972.

Lycka till
Nu var det inte direkt din tur att fråga... men jag antar att staden är Sarajevo? Det stämmer i varje fall in på 1, 2 och 3.
Citera
2014-12-27, 05:26
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nu var det inte direkt din tur att fråga... men jag antar att staden är Sarajevo? Det stämmer i varje fall in på 1, 2 och 3.

Eller Jönköping om vi är i Sverige
Citera
2014-12-27, 05:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Eller Jönköping om vi är i Sverige
Tre krig?
Citera
2014-12-27, 08:27
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Tre krig?

Bara under Dackefejden. Nä jag sköt från höften berusad som jag var
Citera
2014-12-27, 21:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Fyran: här tror jag ArgIdiot i ilskan förväxlade 72 med 79; båda landskamperna slutade förvisso 4-2 med det var i den senare Sarajevo-anknytne Susic gjorde hat trick.

Men var håller Emerain, den legitime frågeställaren, hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in