2014-12-30, 22:34
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Min första gissning är Ciudad Guzman, Mexiko. Grundades nånstans på 1600-talet och har varit centrum för flera jordbävningar som har skördat dödsoffer. 1985 skedde en av de kraftigaste jordbävningarna i hela landet i Ciudad Guzman med magnituden 8, vilket ledde till 500 döda och över 1000 skadade. En katedral i närheten vid namn Catedral de San Jose sägs vara hemsökt då dess kyrktorn ska ha kollapsat flera gånger under de olika naturkatastroferna och dragit mig sig människor. Dessa själar vakar nu över kyrkan.

Min andra gissning är New York. Utan någon vidare motivering.
Staden ifråga ligger varken i Mexico eller USA, och har inte drabbats av några större naturkatastrofer.
Citera
2014-12-31, 09:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor.

3. Vår stad har ett drag som minner om något idag förbjudet.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad.

5. I vår stad, fast omvänt, leder tankar till viss frihet.
6. En känd person som har varit bosatt i vår stad är bl.a. känd för att tillsammans med en kollega ha uppträtt som John Travolta och Elvis Presley.

7. Ledtråd 3 har med fiske att göra.

8. Vår plats är bl.a. känd för sin mynttillverkning.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-12-31 kl. 10:25.
Citera
2015-01-01, 02:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu skjuter jag från höften igen, mynttillverkning för ju tankarna till Eskilstuna, varför det får bli mitt svar. Draget -> fiske -> "förbjudet": malen är ju idag fridlyst, men det svenska rekordet landades ju i närheten av Eskilstuna (137 pannor, kan minnas fel). Försöker få "Tempelmannen" till Rademacher, men går bet... (Godtemplarna leder ju till Götet, men...). Nåväl, lagt kort ligger, vid E-tuna...
Citera
2015-01-01, 07:20
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu skjuter jag från höften igen, mynttillverkning för ju tankarna till Eskilstuna, varför det får bli mitt svar. Draget -> fiske -> "förbjudet": malen är ju idag fridlyst, men det svenska rekordet landades ju i närheten av Eskilstuna (137 pannor, kan minnas fel). Försöker få "Tempelmannen" till Rademacher, men går bet... (Godtemplarna leder ju till Götet, men...). Nåväl, lagt kort ligger, vid E-tuna...

Du tar malrekord på 137kg från luften? Kyss Karlsson med släkt din lilla googlare
Citera
2015-01-01, 12:12
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Bra resonerat, men inte rätt. Det förbjudna har med ett redskap att göra, och "tempelmannen" har med kyrkobyggnad att göra snarare än smedjor.
Citera
2015-01-01, 15:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Du tar malrekord på 137kg från luften? Kyss Karlsson med släkt din lilla googlare

Googlade och hade fel: 180 kilo! Ungefär som 300 finska abborrar således!

Sorry för OT!
Citera
2015-01-01, 22:50
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår lilla stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor för människor.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad. Spåren har med kyrkobyggnad att göra.

6. En känd person som har varit bosatt i vår stad är bl.a. känd för att tillsammans med en kollega ha uppträtt som John Travolta och Elvis Presley.

7. Ledtråd 3 har med ett fiskeredskap att göra.

Har lagt till det fetstilta ovan, för att förtydliga det hela.

Ny ledtråd:

9. Här finns tv-historik.
Citera
2015-01-02, 15:03
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ny stad och ledtrådar:

1. Vår lilla stad grundades under 1600-talet någon gång.

2. Här har människor råkat befinna sig mitt i stormen, skapad av människor för människor.

4. En tempelman har lämnat spår i vår stad. Spåren har med kyrkobyggnad att göra.

7. Ledtråd 3 har med ett fiskeredskap att göra.

9. Här finns tv-historik.
10. SRB är en förkortning för svensk rödbrokig boskap, som är en vanlig mjölkkoras i Sverige. Förkortningen ifråga kan även kopplas till vår stads troligtvis mest kände invånare någonsin.
Citera
2015-01-02, 15:31
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
10. SRB är en förkortning för svensk rödbrokig boskap, som är en vanlig mjölkkoras i Sverige. Förkortningen ifråga kan även kopplas till vår stads troligtvis mest kände invånare någonsin.

SRB - Skulle kunna vara Sture Bergvall. och då hamnar vi i Falun.
Friheten skulle kunna vara lugnet (skidstadion)
Redskaps saken har jag inte klurat ut.
Café Falun fick ju på tv för många år sedan.
Typ så....?
Citera
2015-01-02, 17:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
SRB - Skulle kunna vara Sture Bergvall. och då hamnar vi i Falun.
Friheten skulle kunna vara lugnet (skidstadion)
Redskaps saken har jag inte klurat ut.
Café Falun fick ju på tv för många år sedan.
Typ så....?
Du är nära, men hamnade i fel stad. Falun är dock den stad varifrån kopparen togs för mynttillverkningen i vår stad och SRB är mycket riktigt den du nämner.
Senast redigerad av schizophrenia 2015-01-02 kl. 17:25.
Citera
2015-01-02, 17:38
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Du är nära, men hamnade i fel stad. Falun är dock den stad varifrån kopparen togs för mynttillverkningen i vår stad och SRB är mycket riktigt den du nämner.

Det är väl Säter då skulle jag tro, där har man präglat koppar mynt tror jag.
Citera
2015-01-02, 17:51
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Det är väl Säter då skulle jag tro, där har man präglat koppar mynt tror jag.
Nu blev det rätt! Bra!

... och din tur att ta över stafettpinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in