Citat:
Ursprungligen postat av
antisocialbitch
duh??? men en gammal undersökning tycker du är värd att ta upp?

Gilla läget,
Till er andra idioter kan jag ju säga att man får samarbeta med varandra utan att det ska kallas diktaturstyre...diktaturstyre innebär: diktatur (av latin dictatura, "en diktators ämbete; en diktators makt och myndighet") är en stat som styrs auktoritärt, styrd av en diktator eller en mindre krets människor, som inte behöver ta hänsyn till befolkningsmajoritetens önskningar i allmänna val.
Sen kan man ju verkligen fråga sig vad innebär det när SD hotar att fälla alla budgetar som inte fallar dem i smaken? demokrati? NÄ!
På sätt och vis tycker jag det är synd att det inte blev nyval för jag tror många skulle ta sitt förnuft till fånga i skarpt läge vilket skulle innebära en stor minskning för SD...men det får vi aldrig veta så ingen idé att spekulera.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManyMen
Du verkar inte förstå överenskommelsen. Hela idén är att man efter valet 2018 ska kunna ignorera majoriteten och styra i minoritet.
Det är 6 partier som kommit överens om en överenskommelse fram till 2022, SD och V är inte med på den.
Minoritetsstyre har vi ju haft den sista tiden...Det är det största blocket/partier som ska få möjligheten att styra sverige. Vi har INTE ignorerat majoriteten nu, S med hjälp av MP och V fick STÖRSTA röstantalet, efter det fick alliansen mest röster och SD allra minst (blockpolitiskt).
Nu när S+ Mp + Alliansen går ihop kan man verkligen säga att majoriteten styr .... Och om alla skulle följa sk praxis så skulle SD OM de fick mest antal röster (kommer aldrig hända) för att bilda ett regeringsalternativ ha en god chans....men nu har ju SD satt standarden att den praxisen inte är värd att följa. Sen kan man tycka vad man vill om praxis. Älska samarbeta! <3