2014-12-08, 22:30
Medlem
http://mobil.svd.se/opinion/statsministern-tolkar-lagen-fel_svd-4171981

Det extra val som statsministern har förutskickat är olämpligt. Endast i yttersta nödfall bör ett extra val utlysas, och rege*ringen bör således inte fatta beslutet. Men i annat annat fall bör det bli föremål för en prövning i konstitutionsutskottet innan det verkställs, skriver forskaren Björn Hasselgren, KTH.

Det förefaller som att fetto-Löfven gjort bort sig... Igen!
Hur dum får man vara?
Om detta ska passera KU, hur illa bränd blir fanskapet innan dess?
Kör man bara på volley?

Seriöst, avgå ditt satans as!!!
Citera
2014-12-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Forskaren Björn Hasselgren, KTH forskar i offentlig effektivitet.
Som att forska om rymdödlor och underjordiska nazister i Antarktis.

Vore intressant om detta stämmer, då är måttet nog rågat för svetsarn.

Samma dag som han utlyste det sa ALLA riksdagsledamöter jag känner som sitter nu och suttit tidigare att det där blir en KU-grej. Det normala är inte att regeringen sparkar riksdagen för att rädda sig själv, utan riksdagen som kickar regeringen.
Citera
2014-12-08, 22:45
Medlem
LeifD2s avatar
Lika bra att han sitter kvar och kör med aliansen budget då. Aliansen har ju sagt att dom inte skall väcka misstroendevotum och kommer inte att rösta med SD om dom gör det. Så han sitter säkert, Löfven.
Om någon journalist påtalar att "du skulle ju avgå om Aliansens budget gick igenom!" kan han enkelt avfärda det med att "det var bara något jag råkade säga", "jag hade tagit av Fridolins jazztobak. Det var den som snackade, inte jag". Eller något i den stilen.

Utlyser han inget nyval blir det inget. Inte mer med det.
Citera
2014-12-08, 22:55
Medlem
MrSkargards avatar
Vad som är "yttersta nödfall" borde ju vara ganska subjektivt.
Citera
2014-12-08, 22:58
Medlem
Pusts avatar
Jag har betvivlat detta sedan det utannonserades. De vågar nog inte utlysa ett nyval efter SD:s ökade opinionssiffror.
Citera
2014-12-08, 22:59
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Inte bara det, men det kanske är så att de vill ändra regeringsformen.
Mycket trams i artikeln, folket bestämmer, samtidigt som åttiosju procent av riksdagen utesluter tretton procent av befolkningen.

Låter som på artikeln att reglerna kan komma att ändras, vi har ingen demokrati ens på papper snart.
Hoppas jag har fel.
Citera
2014-12-08, 23:13
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:

Uttalat av en så kallad forskare på KTH. Tycker KTH;are ska ägna sig åt teknik inte politik.
Han kanske försöker hjälpa Löfven med motiv att bryta sitt löfte om nyval och om att avgå om i stället för att regera med alliansens budget.

Men man ska inte utesluta möjligheten att han stannar. Alice Bah sa i dag att nu var det det här hon vill göra alltså vara minister. Kanske har de redan haft ett stormöte och alla vill ha sina sittplatser kvar.

Skull inte tro det finns en enda minister som vill riskera den feta lönen i 4 år.
Citera
2014-12-08, 23:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Uttalat av en så kallad forskare på KTH. Tycker KTH;are ska ägna sig åt teknik inte politik.
Han kanske försöker hjälpa Löfven med motiv att bryta sitt löfte om nyval och om att avgå om i stället för att regera med alliansens budget.

Men man ska inte utesluta möjligheten att han stannar. Alice Bah sa i dag att nu var det det här hon vill göra alltså vara minister. Kanske har de redan haft ett stormöte och alla vill ha sina sittplatser kvar.

Skull inte tro det finns en enda minister som vill riskera den feta lönen i 4 år.

Om Löfven ställer in nyvalet så kommer pajas-stämpeln vara befäst för all framtid, han kan inte ställa in nu med andra ord. Den här KTH-forskarens invändningar kommer att lämnas utan avseende.
Citera
2014-12-08, 23:22
Medlem
Kaospojkens avatar
Tvivlar på att det blir nyval. Känns som att Löfven bluffar. Kändes som det efter att han medverkade i Agenda igår och sade "Om nyval sker... vilket allt tyder på att det gör!". Lät verkligen som att han hade någon annan plan i åtanke. Sopan kommer dock misslyckas även med sin utpressning mest sannolikt om han själv inte viker sig en hel del för alliansen...

Det skulle inte vara så konstigt i och för sig, då han gör vad som helst så länge SD inte får mer makt. Något han kommer kämpa hårdare för nu efter att ha sett det ökade stödet för SD i olika mätningar. Men drar han denna bluff och klarar det lär inte många i Svenska folket tycka om det, och SD kommer att explodera och bli största parti 2018.
Citera
2014-12-08, 23:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Samma dag som han utlyste det sa ALLA riksdagsledamöter jag känner som sitter nu och suttit tidigare att det där blir en KU-grej. Det normala är inte att regeringen sparkar riksdagen för att rädda sig själv, utan riksdagen som kickar regeringen.

Vad skall KU säga då?
"Nä, serrö Löfven, nåt nyval kan du inte tvinga fram nu inte. Då säger vi att ditt lilla beslut inte är giltigt och att du minsann får tänka ut något annat. "

Kan bli riktigt rörigt och fint fram mot julen det här.
Citera
2014-12-08, 23:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Om Löfven ställer in nyvalet så kommer pajas-stämpeln vara befäst för all framtid, han kan inte ställa in nu med andra ord. Den här KTH-forskarens invändningar kommer att lämnas utan avseende.

Han kan ju se till att KU gör det omöjligt och hänvisa dit...? "Jag tänkte mig ett fett nyval, men KU stoppade det. Jävla KU alltså. Facister hela bunten."
Citera
2014-12-08, 23:28
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:

Han kanske tar pajasstämpeln och skaka lite på sig och tänker -" ingen biter på det statsbärande partiets främste minister"!

Väldigt många debattörer på vänsterkanten framför nu samma krav, -"avgå inte, förhandla. Sd blir bara större om det blir ett nyval". Det är en överhängande risk att vi blir blåsta på ett nyval.

Avgörandet tror jag sossarnas "fittstim" har, Jämtin och de andra som släppte fram en man trotts att det var en kvinna som stod på tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in