Citat:
Ursprungligen postat av
Buffelo Ball
OBS! V stängs inte alls ute! V
väljer att stå utanför denna borgerliga överenskommelse. Det ger V rätt att rösta emot en borgerlig budget i framtiden. All heder åt V och Jonas Sjöstedt för det

Håller med dig, Sjöstedt kommer tillsammans med SD antagligen att stå som en %-vinnare i nästa val. Finns alltid en andel av väljarna som retar sig på att man går i säng och frånsäger sig sina möjligheter och mandat som opposition.
Jag är faktiskt något förvånad att man helt och hållet kommer låta varandras budget vara, utan att bryta ner och plocka ut tokiga förslag. Att det kommer medföra stabilitet är inte hela sanningen, nu kan både höger och vänster lägga radikala budgetar utan att ta hänsyn till om den ska bli nerröstad. Den som bryter praxis kommer få sitta på SD bänken. Det skapar en större variation och möjliggör stora roderslag i svensk politik, förutsättningar för företagande och investeringar kommer att ändra skepnad i större utsträckning beroende på vem som regerar. Så visst är det lite som att kissa i brallan när det är kallt, det värmer för stunden men långsiktigt så är det inte speciellt gynnsamt eller behagligt. Med det sagt, vi van stabilitet för kommande 4 år men långsiktigt så blev Sveriges företagsklimat en bergochdalbana..
Om de hade bildat en majoritetsregering med socialdemokraterna och alliansen tror jag de hade vunnit mer på lång sikt. Nästa val vet väljarna att en röst på alliansen eller S och MP(om de riskerar att hamna i opposition) är en röst slängd i sjön. Vill man rösta på en opposition som kommer försöka stoppa diverse tokiga förslag så finns det bara SD och V att välja på.
SD hade inget val, men utgången tror jag kommer gynna dem långsiktigt. V med Sjöstedt vid rodret måste jag berömma, han har spelat sina kort helt rätt, han både äter kakan och har den kvar! Ni som röstade på V har verkligen fått valuta för eran röst, grattis till er och ett stort grattis till Sjöstedt för den fenomenala position han har skaffat sig!