2014-12-27, 14:40
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskenkurva
Fast Sverigedemokraterna är ju fascister ? Du kan inte förneka det min vän.

Vad grundar du det på? Jag håller inte med.
Citera
Medlem
Biqquss avatar
EXTREMT KVALIFICERAD ANALYS AV LÄGET FÖLJER:

SD har kommer nu bli ett minne blott, de övriga politikerna har nu osynliggjort Sverigedemokraterna till 2022, de kommer inte få någon medial uppmärksamhet eftersom de inte kan påverka NÅGONTING under en väldigt lång tid och därför kommer även deras partisympatisörer att söka sig till andra, mer välstädade partier.

Ledsen, men det finns inte en SD:are kvar vid den tidpunkten det är dags för ett nytt val.

Well played, Löfven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Precis som senaste mandatperioden.

...eller de flesta mandatperioder när jag tänker efter.

Du kan ju räkna om du vill. Men läs gärna hela mitt inlägg och ge mig ett bra svar.
Citera
2014-12-27, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Men om han o du nu anser att det bara finns två partier är det väl väldigt demokratiskt att partiet som fick 87% regerar?

Inte eftersom de inte meddelade folket om att partierna skulle slås ihop, Då vet man ju inte vad man röstat på.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var därför SD tappade så många röster mellan år 2010 och år 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En sak jag lärt mig under många år på Flashback är att ju längre från SD folk står desto sämre har de varit på att spå framtiden. Det blir 180 grader fel varje gång. Det är inte särskilt märkligt eftersom de har ett uselt utgångsläge för att sätta sig in i mentalt vad som rör sig i huvudet på dem som går runt och funderar på att hoppa över till SD - det är ju en fundering som inte ens finns i SD-motståndarnas världsbild. De processar all information genom ett filter som sållar bort allt som talar för att SD kommer att gynnas av det ena eller det andra.

SD-väljare och potentiella SD-väljare förstår däremot att det som alliansen, MP och S gjorde idag var att utlösa en lavin. Det är ingen idé att ödsla tid på att förklara hur och varför, istället hänvisar jag till opinionsmätningarna under den kommande våren.

Citat:
Ursprungligen postat av Terjad
Så du menar att SD kommer att förlora väljare när de står för det ENDA alternativet till kulturmarxismen?

Ideologiskt drivna väljare ger inte upp enbart för att etablissemanget pekar långfinger.

Det som sker i Sverige just nu har redan skett i England och Frankrike. (UKIP, Front Nationale) Även Danmark gör sig påmint.

Det slutar alltid på samma sätt. Ett samhälle klarar inte av att förändras i så snabb takt som sker idag.
Folket känner naturligtvis av detta och kommer till slut att rösta SD.

De styrande (en minoritet), bor alla i välbärgade områden och spenderar tid med intellektuella/ moderata muslimer och kan för allt i världen inte förstå hur osämja kan uppstå i förorterna.

Under åren 2010-2014 hade SD en vågmästarroll. I och med den så kallade Decemberöverenskommelsen förlorar man i praktiken alla möjligheter att utöva något inflytande. När folk inser att en röst på SD i princip är en bortkastad röst eftersom de aldrig kommer att få en chans att påverka politiken tror jag att många av deras väljare kommer att överge dem. Jag kan naturligtvis ha fel men jag tror inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Håll med om att det är förbannat underhållande och se hur buthurt SD väljarkår är nu hahahhaha - "vi ska fälla varje regering" hahha de kommer ju inte synas mer i media och ingen kommer bry sig om deras åsikt, jävla trollparti.

Njuter!
Hahaha, kunde inte vaknat upp till mer frustrerade sd nassar än idag haha!

Tycker det är bra med uteblivet extraval, mindre makt åt SD är det viktigaste. Detta var väl dem bästa utvägen ur krisen.

Ni som lipar att det är odemokratiskt, det är för att hålla ut tomtepartier. Sd fick inte vara med, V aswell. Tycker det blev rättvist.
Citera
2014-12-27, 14:42
Medlem
Bästa kommentaren på KDs-facebook:

"Att ändra spelreglerna mellan två val och inte ha den demokratiska viljan att låta väljarna bestämma, är skandal! Jag skulle troligen röstat på KD i extravalet. Nu kommer jag aldrig att rösta på er, ni har förvandlat min röst till en stödröst på de partier(V och MP) jag avskyr allra mest. Ni har gjort SDs monotona malande om "sjuklövern" till en sanning, SKÄMS!"
Citera
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ett problem: Det blir väldigt lite att göra upp om saker med ett ständigt sinande budgetutrymme. Det blir då istället hela tiden nödlösningar och "det man har råd med". Trots allt är uppenbarligen den viktigaste budgetposten fortsatta satsningar inom migrationspolitiken och där råder det konsensus inom Decemberpartiet.

Jag tror inte att blockpolitiken erbjuder några lösningar på alla de problem Sverige står inför. På det viset har uppdelningen Alliansen/Rödgröna och 87/13 varit skadlig så ett genuint försök att gemensamt hantera långsiktigt viktiga frågor hade varit positivt. Mitt försök att ge det här en positiv spin är ogrundat. Jag är pessimistisk och håller med dig. Som ChristianX skrev så handlar det här om att de nu gör det enklare för sig själva att styra. Konsekvensen blir att spelplanen krymper, själva spelet bromsas in och kyls ned. Praktisk politik begränsas till mindre justeringar av nuläget. Det enda som kan skapa rörelse i det här upplägget är någon form av kris. Diktatur är det absolut inte men det finns en oroande tendens och det är viljan att vara opåverkad av det valresultat som väljarna levererade. Vad ska man ha en opposition till som inte vill maximera sina möjligheter?
Senast redigerad av NSO 2014-12-27 kl. 14:45.
Citera
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Hehe,, vad skoj att läsa bombardemanget av arga SDare här inne på flashback.det här var verkligen en trevlig julklapp för Sverige! Stefan Löfven har verkligen visat sig vara den starkaste statsministern vi haft på lång tid. Jag gillade inte riktigt honom före valet, men han var stabilare än man kunnat ana.
Du menar alltså på sättet som han satte sig på tvären i en månad, för att sedan krypa till korset och gå med på det alliansen föreslog den andra december? Sveriges politik har förvandlats till en cirkus. Jag slapp gärna ett extra val, men nu har jag dessvärre inget parti jag vill rösta för längre. Mycket kan hända inom fyra år, men hade det varit val idag hade det blivit en blank röst. Samtliga riksdagspartier saknar förtroende.

Det kommer att bli minst fyra tragiska år för Sverige.
Citera
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biqqus
EXTREMT KVALIFICERAD ANALYS AV LÄGET FÖLJER:

SD har kommer nu bli ett minne blott, de övriga politikerna har nu osynliggjort Sverigedemokraterna till 2022, de kommer inte få någon medial uppmärksamhet eftersom de inte kan påverka NÅGONTING under en väldigt lång tid och därför kommer även deras partisympatisörer att söka sig till andra, mer välstädade partier.

Ledsen, men det finns inte en SD:are kvar vid den tidpunkten det är dags för ett nytt val.

Well played, Löfven.

Fast vad menar du att de har påverkat hittills då? (förutom att driva ihop alla andra partier till en sörja) De har ju vuxit trots att de aldrig fått något innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GandhiSkywalkerz
Sverigedemokraterna måste nu få 50.1% av rösterna. Annars finns dem inte i alla äckliga politikers ögon.

25,30,35% som alla tror att SD kommer få kommer inte spela någon roll. Nu är det endast majoritet som gäller. Det eller statskupp.
När var fjärde svensk röstar på SD, kommer det återspeglas även inom politiken. Dagens uppgörelse skyndar på den processen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavistamannen
Kommentarer från S-facebooksida:

"En fråga, ingen ironi eller så, men kan man verkligen kalla detta demokrati? Majoriteten röstade mot ett borgerligt styre, och hur blir det nu? Jag tror inte det här är en bra lösning."

"Är ingen demokrati om 7 partier styr. Pinsamt."

" Fegt!"

Kommentarer från M-facebooksida:

"En riktig skitöverenskommelse där vi sätter oss på åskadarläktarn till 2018 o låter S o MP driva igenom en massa förslag som är direkt skadliga för Sverige. Hejdå ungdomsrabatten och hej försök till att driva igenom traineejobben"

"Pinsamt Alliansen att sälja ut Sverige på detta sättet. Nej förlåt inte sälja, ge bort..." Osv osv hittade kanske bara 1-2 positiva kommentare av? 500.

Kommentarer från C-facebooksida:

"Grymt besviken. Hjälper ni fram MP som står för allt en annan är imot. Sista gången ni fick min röst. Spiken i kistan för landsbygden, trodde ni stod upp för oss men icke.
Vad ska man nu rösta på? Blankt!"

"Jag måste bara höra mig för, för som jag uppfattat det så kommer alliansen inte rösta emot den rödgröna rörans dumheter? Är det verkligen så att 37,9% (Mp+S) ska få regeringsställning och dessutom inte få mothugg! Vart fan är det demokratiska i det? Eller har jag missuppfattat det hela?"

Kommentarer från FP-facebooksida:

"Ni åsidosätter demokratin genom att gå med på regler där man inte behöver eftersträva majoritet i riksdagen. Alliansen bedriver ett taskspel tillsammans med s och mp. Vem tror no gynnas av detta? Jo sd som kommer att ha minst 20 % i valet 2018. Ni är inte värda min röst inom alliansen längre. Ni borde skämmas!"

"Varför ska Alliansen lösa problemet?
Det går inte att lita på Löfven, han byter åsikt om det mesta väldigt fort och en sådan person ska man inte göra överenskommelser med."

Kommentarer från KD-facebooksida:

"seriöst jag har röstat på KD de sista 3 valen..efter dagens svek..Aldrig mer..."

"Jag har hela mitt liv sympatiserar med KD, men efter detta svek vet jag varken ut eller in. Vart finns ryggraden och ärligheten? Mitt parti kan inte gå vänsterns ärenden. Idag har jag sorg."

Sossarna raderar varenda negativ kommentar, dem måste ju ha flera anställda som sitter där och censurerar besvikna väljare. Decemberpartiet in action.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in