2014-12-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
LOL!!
Låååååång näsa är vad SD sitter med idag.
Den vågmästarroll de trodde sig sitta med var ingen sådan. De andra partierna insåg vad som höll på att hända och såg till att rasist..., eh SDarna, inte fick något att säga till om.
Just face it pal!

/VV
Men herregud. Jag vet att det finns många politiskt ointresserade, så kan bara berätta att det varit på tapeten ett tag. Knappast oväntat.
Citera
2014-12-27, 12:12
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Jag röstade på alliansen, som i sin tur valde att överlåta min röst till S+MP. Jag förutsätter att att de som fått min röst skall stå upp för sin politik, även om de hamnar i opposition. Nu viker man sig i stället för S+MP-regeringen, som t.o.m. är mindre än alliansen. Tro fan att jag känner mig blåst.
Alliansen har inte överlåtit något, man har bara tillåtet det större blocket att kunna regera i minoritet eftersom SD inte följer praxis. Det kommer nog att förhandlas rätt kraftigt och det blir i slutändan nog rätt liberalt styre ändå. Kom ihåg att V stödjer S+MP och blir större än Alliansen.
Citera
2014-12-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Jag röstade på alliansen, som i sin tur valde att överlåta min röst till S+MP. Jag förutsätter att att de som fått min röst skall stå upp för sin politik, även om de hamnar i opposition. Nu viker man sig i stället för S+MP-regeringen, som t.o.m. är mindre än alliansen. Tro fan att jag känner mig blåst.

Du är ju korkad. Alliansen förlorade valet och skulle egentligen inte ha något att säga. Istället har man nu ordnat så att man får inflytande i riksdagen tom. 2022. Blåst? Tycker de spelat spelet bra.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Deppa inte SD-anhängare. Sju-koalitionen hade knappast kunnat fundera ut något effektivare sätt att driva ytterligare en miljon väljare rakt i famnen på SD. Hur i helvete kan dom vara så korkade? Ofattbart.
Citera
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Du tror inte de kan växa genom att hävda de är det enda oppositionspartiet?

Nej, för ingen vettig människa som förstår sig på vårt politiska system kommer tro på det.
Förvisso är det precis sådana som SD lockar, men med det når man knappast någon majoritet.

Det gläder mig för övrigt att se alla tjuriga SD:ares reaktioner över detta.
Citera
2014-12-27, 12:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Självklart är det Löfven som är vinnaren. Han rodde i hamn förhandlingen och han sitter kvar som statsminister.

Löfven är väl knappast en vinnare. Han kommer att gå till historiens som en av Sveriges största lögnare.

Stör lögn 1: "Om Alliansen budget vinner så avgår jag!"
(alliansens budget vann, men han avgick inte)

Stör lögn 2: "Jag utlyser nyval!"
(han utlyste aldrig nyval, när det var dags rent officiellt)

Folk kommer att ha svårt att tro på honom i fortsättningen. De vet att han kan säga precis vad som helst, för att sedan ta tillbaka det nästa vecka.

Man kan ljuga en gång och komma undan. Men inte två gånger. Då vet folk att man är en vaneljugare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Wohooo!

SD is out!

Hoppas nu detta leder till att SD splittras. Historiskt har ju partiet av detta slag inte överlevt särskilt länge och brukar försvinna vid första rejäla nedgången.

Hahaha!

Det är ju ett skämt. Ett enpartisystem med två falanger :.

Nej min vän, det enda det här kommer leda till är att den så kallade 7-(6?) klövern kommer sjunka som en sten och SD segla upp än mer. Skulle inte bli förvånad om nazi-partier likt svp och smr kommer närma sig 4% i kölvattnet heller.

Det här är idiotiskt om man är emot SD och för invandring och mångkultur.
Citera
Medlem
Att säga att det inte spelar roll att SD fortsätter växa, för att det inte förändrar något är skitsnack. Fortsätter man öka röster så TAR man ju röster från dem andra.
Och det är jävligt svettigt runt det där 4% strecket. Pressen ökar, sprickor uppstår inom partier hur politiken ska föras osv.

Så SD kan lätt hålla sig lugna, fortsätta växa med vetskapen att sprickorna blir större och större hos resterande sju partierna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Knappast. Partier som SD brukar tappa röster när de förlorat alla möjligheter att påverka politiken.
En sak jag lärt mig under många år på Flashback är att ju längre från SD folk står desto sämre har de varit på att spå framtiden. Det blir 180 grader fel varje gång. Det är inte särskilt märkligt eftersom de har ett uselt utgångsläge för att sätta sig in i mentalt vad som rör sig i huvudet på dem som går runt och funderar på att hoppa över till SD - det är ju en fundering som inte ens finns i SD-motståndarnas världsbild. De processar all information genom ett filter som sållar bort allt som talar för att SD kommer att gynnas av det ena eller det andra.

SD-väljare och potentiella SD-väljare förstår däremot att det som alliansen, MP och S gjorde idag var att utlösa en lavin. Det är ingen idé att ödsla tid på att förklara hur och varför, istället hänvisar jag till opinionsmätningarna under den kommande våren.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Folk verkar inte förstå att det gäller att få ihop största block. Att SD skulle få 20 eller 30% av rösterna i framtiden spelar ingen roll.

Självklart spelar det roll. Den här beröringsskräcken kommer inte fortgå för evigt och ett parti som har över 20% kommer alltid bli väldigt intressant att samarbeta med.

Det är förmodligen mest en tidsfråga innan Moderaterna måste byta fot för att inte spricka som parti med tanke på hur det ser ut ute i kommunerna.
Citera
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
I Sverige har det alltid varit så att man samlat 50% av riksdagen som stöd för att kunna regera.
Det enda undantaget de senaste 90 åren är förra mandatperioden.

Nej, de senaste 40 åren har Sverige styrts av minoritetsregeringar förutom i 3 fall, samtliga borgerliga. Sen har man samlat majoritet i riksdagen för sin politik, det är sant, förutom i de fall där de andra partierna har lagt ner sina röster.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inte alls, vi tycker man ska utlysa folkomröstningar i de viktigaste frågorna. Och att man låter folkopinionen komma till uttryck i realpolitik. Allt annat är diktatur, Man kan kalla det vad an vill, men i realiteten är det en temporär statskupp - allt för att försöka hindra ett demokratiskt parti med ökande opinionssiffror att få inflytande.

Nej, när V och KD fick 13% av rösterna fick de inte ökat inflytande för det. De fick fler mandat i riksdagen, men du måste ändå få majoritet för att få igenom dina förslag. Det är tydligen oerhört svårt för flashback, avpixlat och andra att förstå att 13% av rösterna inte innebär 13% inflytande eller att man får igenom 13% av sina förslag. Så länge du inte samlar majoritet - i riksdagen - får du igenom 0% av dina förslag och din politik och det är helt och fullt demokratiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Det finns nu tre riksdagspartier:

Hex (hexagon, sexkant, sex partier i koalition)
VPK
SD

Det finns inget riksdagsparti med förkortningen VPK.
Citera
Medlem
flipflaps avatar
Decemberuppgörelsen stadsfäster att "Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla
andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram"

Alliansen är större än S+MP, betyder det här nu att Lövet ger Statsministerposten åt Batra?

Samtidigt som S frånsäger sig rätten att lägga budgetförslag i åtta år?

Det känns som att någon har varit så smart så att han lurade sig själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in