2014-12-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Tillväxtpotentialen för SD såklart. Tror du att SD kommer minska? Man har nu tvärtom cementerat SD i det politiska rummet, något som enkelt kunde undvikas om man bara tog upp invandringsfrågan.
Nu är det för sent för det, nu är nästa steg för oss att ha Jimmie som statsminister.
Att vi köper hit invandrare, betalar för att öka våran arbetslöshet, bostadsbrist och höjja kriminaliteten och osäkerheten är elefanten i rummet som de övriga partierna måste förhålla sig till för eller senare.

Lustigt nog nog så har även SD cementerat sig som ett enfrågeparti, det enda som räknas är invandringen. Pensioner? Ointressant...försvarpolitik? Ointressant...osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nu är de väl snarare så att det är SD som vill få invandringen till den viktigaste frågan, de har länge hävdats att SD inte är ett enfrågeparti, ändå väljer de att fälla regerringens budget över just invandringen. Inte pensioner, sjukvård osv.

Överenskommelsen är bara en reaktion på att SD sitter i sandlådan och skriker: "Gör som vi vill, annars så röstar vi ner er!". Tydligen innebär demokrati att 13% ska få diktera dagordningen på egen hand?
Det enda SD dikterade var att de ville ha en liten sänkning i invandringen. Om detta hade lagts fram, hade de röstat fram ansvarig regering. Nu skedde inte detta. Antingen kan dina slutsatser dras, dvs med skygglappsperspektivet, eller så kan man vara logisk och ställa frågan varför. Varför kunde inte någon tänka sig minsta lilla minskning i invandringen till Sverige? Svart på vitt, invandringsfrågan är religiös, den är okränkbar.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Japp, extremt odemokratiskt att inte låta ett parti med 13% sätta agendan och hota med att sänka sverige om man inte går dem tillmötes!

Inget parti har majoritet alltså ska ingen få något igenom?
Citera
2014-12-27, 14:00
Medlem
Citat:
Lustigt nog nog så har även SD cementerat sig som ett enfrågeparti, det enda som räknas är invandringen. Pensioner? Ointressant...försvarpolitik? Ointressant...osv
...och nu har de övriga sju partierna deklarerat att det är den viktigaste frågan.
Citera
2014-12-27, 14:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
I en demokrati bestämmer majoriteten, aldrig någonsin har tanken med en demokrati varit att det ska bli lättare och lättare för en minoritet att styra. Du kan väl istället förklara vad som var odemokratiskt med SD´s agerande som gjorde er så upprörda?
Nja, jag har nog aldrig varit särskilt upprörd över SD agerande - mer förvånad över hur klantiga de varit. Inte heller är SD agerande odemokratiskt. Det har snarare varit allians agerande jag kritiserat, men nu har man ju gjort en överenskommelse med regeringen, vilket var vad jag efterlyst - och ja - uppgörelsen stöds av en stor majoritet av riksdagsledamoterna. Ergo - decemberöverenskommelsen ör inte odemokratisk!
Citera
2014-12-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Källa på att SD vill sänka Sverige, tack.

Man hotar med att rösta ner alla budgetar som inte går dem tillmötes? Så länge de då är vågmästare så kommer sverige att befinna sig i ett läge där en minoritetsregering kommer att bli tvungen att använda oppositionens budget = kaos. Det måste väl ändå de flesta förstått?
Citera
2014-12-27, 14:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Ska man vara lite positiv så kanske det här öppnar för att fixa fram breda hållbara överenskommelser om viktiga saker som energi, försvar och skola.

Ett problem: Det blir väldigt lite att göra upp om saker med ett ständigt sinande budgetutrymme. Det blir då istället hela tiden nödlösningar och "det man har råd med". Trots allt är uppenbarligen den viktigaste budgetposten fortsatta satsningar inom migrationspolitiken och där råder det konsensus inom Decemberpartiet.
Citera
2014-12-27, 14:02
Medlem
SmokeOns avatar
Mattias Karlsson:

Citat:
- Det är uppseendeväckande och tragiskt att Stefan Löfvén väljer att svika sitt löfte till de svenska folket att de ska få säga sitt om den uppkomna parlamentariska situationen. Alliansen väljer självmant att avsäga sig sin oppositionsroll. Dagens överenskommelse betyder i praktiken att Sverigedemokraterna befinner sig i ensam opposition mot en styrande sexklöver.

Vi kommer att ta vår nya roll på största allvar och intensifiera vårt opinionsbildande arbete. Redan till våren kommer vi att starta en omfattande politisk kampanj för att få våra kärnfrågor högre upp på den politiska dagordningen.

Stefan Löfvén har förbrukat allt förtroende genom att gång på gång bryta sina löften till det svenska folket. Vi avser därför att inom kort lämna in en misstroendeförklaring mot Stefan Löfvén. Om allianspartierna kommer att stödja dena misstroendeförklaring eller om de kommer att krypa ännu högre upp i knäet på Stefan Löfvén återstår att se.

http://sverigedemokraterna.se/om-den-nya-parlamentariska-situationen/
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nu öppnar de för en möjlighet att själva styra landet om det går bra för dem i nästa val, ett omval hade knappast inneburit någon skillnad från i höstas.

Håller med om att extravalet inte var någon bra idé, vilket jag också skrivit tidigare här på Flashback.

För alliansen hade det dock varit bättre med en bred koalitionsregering än att ingå i regeringsunderlaget men inte regeringen. De har nu försatt sig i samma position som V, och det tror jag inte är någon vinnande strategi på sikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
MEN HUR KAN SD VARA VINNARE ???!??!?!??!?
Ingen vill ju sammarbeta med SD och SD kan inte regera ensam!

Jag får verkligen inte ihop det.

SD må få fler väljare men dom kan ju inte få in sin politik då dom inte har någon att sammarbeta med, håller du med där ?

jag är varken för eller emot dagens invandringspolitik men skulle aldrig sälja mitt land och min stolthet för en jävla fråga.
Men är du trög eller?..Detta är bara en kortsiktig lösning för 7klövern och sossarna.
Sverigedemokraterna kommer att gynnas långsiktigt för att dom framstår som det enda oppositionsparti,vad ligger det svåra att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
...och nu har de övriga sju partierna deklarerat att det är den viktigaste frågan.

Knappast, man har formellt kommit överens om att hålla sig till den praksis som förekommit vid tidigare minoritetsregeringar. Ingen skillnad mot tidigare år.
Citera
2014-12-27, 14:03
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vi går aldrig med om att folkomrösta om invandringen, utan vi gör vad f-n vi vill här och ni kan inte göra ett dyft åt saken!

Så är det. Jag kan inte förstå hur någon kan känna glädje över att sd gjorde "misstaget" att göra valet till en fråga om invandring, och att den frågan nu inte blir av. Det är ett direkt välsignande av att politikerna skiter i folkets vilja. Man är alltså för diktatur om man får tro deras egna ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in