2014-12-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artavazd
Min slutsats blir att alliansens strategiska prognos gör gällande att välfärden kommer att rasa ihop under den här mandatperioden och att de absolut vill ha en sittande S/MP regering när det händer. Vad det gör med landet misstänker jag att de skiter fullständigt i. De har ju tagit sitt "ansvar".
Tror jag är en rimlig analys. De tror att sossarna kommer skada sig själva. Vilket de kommer att göra, men besvikna väljare går inte/fortsätter rösta till/på alliansen, de går naturligtvis till det enda oppositionspartiet.
Citera
2014-12-27, 13:16
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Svara på frågan istället för att gå offtopic?

På vilketbsätt är SD vågmästarparti mot den nybildade koallitionen ?
Det SD fortfarande kan göra är att rösta på förslagen/beslut som demokratiskt skall tas i riksdagen. Där kan SD påverka beroende på hur de andra partierna röstar oavsett regeringsbildning..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har inte en aning. Men med utspel som Söders judehat,

Varför förvanskar och ljuger du ?
Citera
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Är det antingen heller? Kan inte både 7klövern och SD vara fascistiska?
Ge gärna exempel när 7klövern har hotat som SD har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Fast...det finns ju inget egenvärde i överenskommelser. Om man kommer överens om att slaveriet (t.ex.) ska fortsätta...ja då är överenskommelsen fel.

Ska man ha en demokrati så måste såklart överenskommelserna tjäna alla, annars finns där fascistiska drag (fascismen handlade ju om att företagen fick politisk makt på bekostnad av "vanliga människor")
Denna överenskommelse tjänar alla för det handlar om att ta ansvar för styrning av landet.
Citera
2014-12-27, 13:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Men om då SD väljer att stödja AKB? Kan man avsäga sig ett de facto stöd?
[...]
Gör det verkligen det? Det vet vi ingenting om, vi vet ingenting om detaljerna. Om både regering och allians är överens om budgeten är det väl i praktiken en gemensam budget? Jag förstår det som att man ger carte blanche till sittande minoritetsregering.

Här är detaljerna:

http://www.socialdemokraterna.se/upload/%C3%96verenskommelse.pdf

Alliansen och vänstern behöver inte vara överens om budgeten. Man säger att alliansen inte kommer att rösta på sitt eget förslag i dagsläget om det finns risk för att regeringens budget därmed kommer att falla.
Citera
Bannlyst
Detta stärker bara SD ännu mer så om fyra år så har vi ett större SD sanna mina ord
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Jag tycker faktiskt att detta är smutsig politik och att Sverige alltmer framstår som ett tragiskt land. Inte än ett land i fritt fall men undrar om inte framtiden sviktar.

En liten grupp folkvalda politiker har nu alltså fråntagit det berörda folket tryggheten i att genom demokratiska val kunna rösta på den politik, som de bäst anser skall kunna styra landet. Många här i forumet viftar bort allvaret med att "det enbart gäller budgeten" men budgeten är ju hela förutsättningen för valda politiks genomförande? Själva grunden till allt! Folket upplyses om detta i efterhand via en presskonferens, som tidsmässigt pågår i mindre än en halvtimma. Sju partier, med helt olika och motsatta politiska infallsvinklar och åsikter, sluter sig samman enbart i syfte att krossa landets enda oppositionsparti, beträffande själva budgetens viktigast utgångspunkt och innehåll.

Detta förfarande syns mig, till sin struktur, mer inta formen av diktatur än demokrati. Jag hoppas att jag tänker fel?

Men snälla tänk innan du skriver..
Detta mandat är speciellt då SD gick emot praxis och lovade att fälla alla kommande budgetar som inte gynnar dom. Nyval hade inte gett något då alliensen inte heller pratar invandringspolitik öppet.

Det är business as usual precis som det var innan. Ingen skillnad, den enda skillnaden är att det nya blocket SD inte ska kunna hota och ta budgeten som gisslan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Varför förvanskar och ljuger du ?
Ja det vill jag också veta. Santos är inte bara en idiot, han ljuger också. Inte så smart.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
13 procent försökte tvinga fram en restriktiv invandringspolitik. 87 procent har nu smällt dem på fingrarna. Diktatur? Nej, verkligen inte, detta är demokrati. Är demokrati ett idealiskt system? Nej, de 13 procenten lämnas utanför, och det är synd för dem. Men inte synd om dem. Det är skillnad.

Håller helt med, ett parti på 13% ska inte ha något att säga till om om, dom kan vara ett stödparti, men egen makt, nej nej..

OM SD fick inflytande vore det odemokratiskt.
Citera
2014-12-27, 13:18
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Inte bra om så är fallet, det håller jag med om. Exemplen från Weimarrepublikens Tyskland, då man också tillgrep olika trick för att underlätta minoritetsregerande, förskräcker. Vi vet ju alla hur det experimentet slutade.

Sa de alltså uttryckligen att riksdagsordningen skulle ändras? I tidningarna står det ju bara att man kommit överens om att alliansen ska lägga ner sina röster i alla budgetfrågor.

Diskussionen har ju alltid gällt regelverket, men exakt vad man ska göra verkar något oklart. Till att börja med är det väl så att man inte kan ändra någonting med en gång så för den här mandatperioden måste det bli så att Alliansen viker sig för att resultatet ska bli detsamma.
Citera
Medlem
Decemberöverenskommelsen är bra för Sverige. Det behövs en regeringsduglig partigruppering i riksdagen.
Citera
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
13 procent försökte tvinga fram en restriktiv invandringspolitik. 87 procent har nu smällt dem på fingrarna. Diktatur? Nej, verkligen inte, detta är demokrati. Är demokrati ett idealiskt system? Nej, de 13 procenten lämnas utanför, och det är synd för dem. Men inte synd om dem. Det är skillnad.
+1. Detta är demokratins spelregler. Folk här inne verkar tro SD har regeringsmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in