Citat:
Ursprungligen postat av
azazo
Jag tycker faktiskt att detta är smutsig politik och att Sverige alltmer framstår som ett tragiskt land. Inte än ett land i fritt fall men undrar om inte framtiden sviktar.
En liten grupp folkvalda politiker har nu alltså fråntagit det berörda folket tryggheten i att genom demokratiska val kunna rösta på den politik, som de bäst anser skall kunna styra landet. Många här i forumet viftar bort allvaret med att "det enbart gäller budgeten" men budgeten är ju hela förutsättningen för valda politiks genomförande? Själva grunden till allt! Folket upplyses om detta i efterhand via en presskonferens, som tidsmässigt pågår i mindre än en halvtimma. Sju partier, med helt olika och motsatta politiska infallsvinklar och åsikter, sluter sig samman enbart i syfte att krossa landets enda oppositionsparti, beträffande själva budgetens viktigast utgångspunkt och innehåll.
Detta förfarande syns mig, till sin struktur, mer inta formen av diktatur än demokrati. Jag hoppas att jag tänker fel?
Men snälla tänk innan du skriver..
Detta mandat är speciellt då SD gick emot praxis och lovade att fälla alla kommande budgetar som inte gynnar dom. Nyval hade inte gett något då alliensen inte heller pratar invandringspolitik öppet.
Det är business as usual precis som det var innan. Ingen skillnad, den enda skillnaden är att det nya blocket SD inte ska kunna hota och ta budgeten som gisslan.