2014-12-27, 11:54
Medlem
Helt otroligt att folk här i tråden inte förstår att ett nytt Sovjet har fötts på ett par dagar. En handfull politiker har denna dagen tagit ifrån folket makten att rösta vem som ska regera Sverige. Beslutet meddelades på en 20 min lång presskonferens . Decemberpartiet Vs Sverigedemokraterna men tjo hej, jag tror vi kommer se nya partier(om de kommer tillåtas) som kommer allieras med SD så framtiden är dock ganska ljus. Tom kanske redan 2018.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Som vanligt drar SD-supportrarna på med stora trumman. Det som hänt är att man enats om nya budgetregler, vilket ska möjliggöra att den största gruppen partier ska kunna få igenom sin politik. Det innebär att SMP kan få bedriva sin ekonomiska politik även om de bara har 45% av rösterna (då de fortfarande är störst av blocken). Det innebär också att Alliansen, om de blir största blocket 2018 (men har under 50%) kan få igenom sin ekonomiska politik.
Du ser inte något problem med att minoritetsregeringar får igenom sin budget utan förhandlingar?
Denna överenskommelsen utarmar den demokratiska processen.
Citat:
Det innebär också att SD inte behöver ha 50% av rösterna för att bedriva sin ekonomiska politik. Det räcker att de är det största parti.
Nej det gör det inte alls, lyssnade du inte på presskonferensen.
Det handlar om den största möjliga partikonstellationen.
Citat:
SD har gapat som fan om att man ska, samtala med dem då de är Sveriges tredje största parti. När SMP istället samtalar med Sveriges andra största parti och deras tre kompisar, då jävlar är det fel.
Nej det är inte fel däremot så anser en del att överenskommelsen låter som något som passar bättre i mindre demokratiska länder.
Citat:
SD borde kliva upp ur sandlådan och bete sig som ett riktigt parti istället för att gnälla så förbannat. De ställde ett ultimatum och förlorade. Ta förlusten som en riktig människa och lär er något av det istället.
Vad har SD gjort som du anser passar i sandlådan?
De har väl tagit "förlusten" precis så som det sa att det skulle göra tidigare och tackar för att bli Sveriges enda riktiga opposition.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
87% av de röstande svenskarna har förtroende för Sjuklövern.

Jag tror vår statsminister är smartare än vad ni tror. Han spelar spelets regler och kom ut som vinnare.

Det är bara en panikattack från 7k sida. Nu har vi uppenbarligen fått se den smutsiga delen av 7k. Finns inga hjärnor bakom. Det man antar är att dem som röstar på inom 7k röstar på ett block, inte partierna. Som att "87%" står vid samma sida. Nu inser 7k röstare att deras röst är lika med en blank röst.

Jag är rätt glad. 7k partierna som ligger under det tredje största partiet framstår som sellouts, MP vars radikala väljare vill ha en grön politik får se sitt moderparti svika sina väljare för makt. Dem får även uppleva ett parti som har IS anhängare. MP är marginaliserade vid kommande val. MP kommer blöda presumtiva missnöjes röstare till FI. FI som aldrig har en chans att komma in.

SD får rätt. Finns bara två block i riksdagen. SD får möjlighet att visa upp sig, visa att man har makt. SD har en chans att etablera sig. Antingen kommer Jimmie Åkesson tillbaks eller får SD Mattias Karlsson vid rodret. MK har visat sig duglig då SD vuxit även med honom som ledare. SD är vinnare, 7k är förlorare. S visar upp vilken oduglig partiledare S har.
Senast redigerad av CrossFitDJesus 2014-12-27 kl. 11:59.
Citera
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag kommer in lite sent här. Som jag förstått det i all förvirring gäller uppgörelsen i princip bara budgeten, med start från vårpropositionen 2015. Ni som säger att SD:s inflytande är borta för all framtid, vad menar ni då? De kan väl fortfarande rösta i Riksdagen i andra frågor? Med reservation för att jag precis satt mig vid datorn och börjat läsa ikapp.

Precis så är det.

SD kan fortfarande fälla S i alla andra frågor så länge man röstar med Alliansen.
Citera
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vi har minst tre partier som slickar fyraprocents-spärren. Det hade kunnat bli ett historiskt val och den politiska kartan kunde ha ritats om rejält. Hur kan du få det till att inget "konkret" skulle förändras? Dessutom så hade det gett väljarna en chans att ta ställning till det du kallar soppa, och sedan tänka om. Men det vill du inte att de ska få chans att göra. Varför?

Vi har haft riksdagspartier som slickat den gränsen val efter val utan att ramla ur, men oavsett det så har väl ingen undersökning visat att ett block får egen majoritet vilket skulle bibehålla dagens parlamentariska situation.

Jag är för ökad direktdemokrati, däremot ser jag inte hur ett extra val skulle förändra dagens situation alls. Ska vi sedan göra om samma procedur efter ett halvår igen och fortsätta så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vi väljer våra representanter, över 80% av dessa kom överens vilket får anses vara demokratiskt. Läs det Brillmongo skrev och det jag svarade på.

Representativt tycker du.
SD satsar hårt på en fråga, men många som inte vill rösta på SD men tycker integrationen är helt åt fanders, vart ska dom vända sig då tycker du?

Jag är en av många (alla i min omgivning är på detta spår)
SD är åt fanders - men integrationen är också åt fanders - vart vänder vi oss menar du? Det är inte representativt, vi har inget val! Och blockpolitiken ska vi ju inte ens ta upp. Snacka om att ta bort allt vad representativt betyder. Baka ihop allt till två kakor så blir det ännu lättare att styra. Spela roll vad man röstar på. Rött och blått är ju knappt ens två olika färger längre
Citera
Medlem
Finns det någon bra sammanfattning om vad som har hänt, om så är fallet kan någon länka?
Citera
2014-12-27, 11:55
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Så du säger med andra ord att din första post (den som hävdade att endast 12,8% vill ha minskad invandring), som hela diskussionen handlar om, är fel? Tack. Det var allt jag ville komma fram till.
Trevligt att du bara valde att läsa halva meningen som föll dig i smaken. Du får acceptera att du står i minoritet, deal with it.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vi väljer våra representanter, över 80% av dessa kom överens vilket får anses vara demokratiskt. Läs det Brillmongo skrev och det jag svarade på.

Det du skriver visar att du har ingen aning om vad du pratar om. Vi väljer inte alls våra representanter, det gör partierna, inte väljarna.
Citera
Medlem
ModeKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Ni som tror att SD kommer börja tyna bort nu måste blivit tappade som små. Tror ni att invandringen och tiggeriet magiskt kommer vara löst till nästa val? Knappast, snart kommer vi börja se de riktiga konsekvenserna av den otroliga invandring som pågår från Syrien och rödingarna och alliansen har precis kört över sina kärnväljare.
Tror snarare att övriga partier sakta mer säkert kommer väva in striktare integrationsregler, med Folkpartiet som senaste exempel. SD kommer nog fortsätta få x antal röster, men kommer i slutändan dö ut. Dem kanske peakar nästa val - därefter nedåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Uppgörelsen gäller fram till 2022. Vi kommer fortfarande ha ett val 2018.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nivån på Flashbacks politikforum...

Nästa val är 2018.

Det är den nya praxisen att största blocket ska regera som gäller till dess.
Jahaa ja jag tyckte väl det lät jävligt märkligt..politik är inte min starkaste sida
Citera
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag kommer in lite sent här. Som jag förstått det i all förvirring gäller uppgörelsen i princip bara budgeten, med start från vårpropositionen 2015. Ni som säger att SD:s inflytande är borta för all framtid, vad menar ni då? De kan väl fortfarande rösta i Riksdagen i andra frågor? Med reservation för att jag precis satt mig vid datorn och börjat läsa ikapp.

Du har förstått rätt. SD har förlorat möjligheten att "fälla varje regering som avser öka massinvandringen". Utöver detta är det som vanligt. Regeringen behöver stöd för sin politik. Alliansen måste sälja ut sig helt och hållet för att hålla borta SD som vågmästare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in