2014-12-27, 14:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Lustigt nog nog så har även SD cementerat sig som ett enfrågeparti, det enda som räknas är invandringen. Pensioner? Ointressant...försvarpolitik? Ointressant...osv

Det är väl alliansen som har cementerat sig som ett enfrågeparti. De ger upp hela sin politik för just invandringsfrågan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Tja, SD har ju visat var de står, det enda som räknas för dem är minskad invandring. Har du synpunkter på andra frågor utöver det får du vända dig till ett annat parti.

Invandringspolitiken ar viktig p.g.a. de stora kostnaderna.

Der rodgronas budget inneholl skattesankningar for pensionarer pa 1,7 miljarder.
Samtidigt satsas det 150 miljarder pa den misslyckade invandrings-, integrationspolitiken.

Kan du forsta att det frigors enorma resurser om man drar ner pa invandringen?
Istallet for nagon ynklig hundralapp till pensionarerna hade pensinarsskatten kunnat avskaffats redan 2015! Det hade inneburit 1000-lappar mer varje manad for pensionarerna!

Sverige hade inte haft brist pa resurser for skola, vard, pensioner och hojd a-kassa om invandringen bringats ner till nivaer som vara grannlander Danmark, Norge och Finland har.

Kom ihag att SD ville hoja a-kassan betydligt mer an de andra partierna i riksdagen.

Men nej, allt krut skall offras pa somalier o Hassan o Ahmed med sina 10 barns familjer med sma utsikter att nagonsin komma i arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Inget parti har majoritet alltså ska ingen få något igenom?

Alla kan såklart komma med krav/önskemål, det är i slutändan upp till partierna själva att komma överens sinsemellan. Men så länge man inte går SD tillmötes så är det tydligen odemokratiskt.
Citera
2014-12-27, 14:04
Bannlyst
Läs moderaternas facebook flöde. Verkar som om att 99% av de som kommenterar kommer lämna M eller är grovt besvikna.

SD och nybildade partier kommer växa så det knakar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, jag har nog aldrig varit särskilt upprörd över SD agerande - mer förvånad över hur klantiga de varit. Inte heller är SD agerande odemokratiskt. Det har snarare varit allians agerande jag kritiserat, men nu har man ju gjort en överenskommelse med regeringen, vilket var vad jag efterlyst - och ja - uppgörelsen stöds av en stor majoritet av riksdagsledamoterna. Ergo - decemberöverenskommelsen ör inte odemokratisk!

Nej inte odemokratisk, mest klantig. Jag tror dock demokratin kommer straffa främst högern för detta. Ingen SD:are hade förväntat sig att sjukövern skulle gå SD till mötes, utan vi förväntade oss antingen att något kappvändarparti hade sålt ut sina väljare eller något som detta. Oavsett hur lyckliga ni är, har sjuklövern spelat SD i händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Nja, jag har nog aldrig varit särskilt upprörd över SD agerande - mer förvånad över hur klantiga de varit. Inte heller är SD agerande odemokratiskt. Det har snarare varit allians agerande jag kritiserat, men nu har man ju gjort en överenskommelse med regeringen, vilket var vad jag efterlyst - och ja - uppgörelsen stöds av en stor majoritet av riksdagsledamoterna. Ergo - decemberöverenskommelsen ör inte odemokratisk!

Att en majoritet i riksdagen är överens om att successivt försvaga demokratin betyder inte att det inte är odemokratiskt.
Citera
Medlem
Ska bli intressant att se hur väljarna i opinionsundersökningar kommer att reagera.

Kommer M fortsätta köra över sina kommunalpolitiker och kritiska M-väljare till migrationsuppgörelsen? M kommer förmodligen i så fall att minska, KD, FP kommer att åka ut ur riksdagen 2018. Sd ökar till 20 % och blir andra största parti.

Enda lösningen är att de tar tag i problemet NU annars kommer det här landet brytas isär inte bara mellan olika folkgrupper och mellan innerstad och förorter utan mellan politikerna i toppen och de ute i landet.
Eller så är det de vill.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Jag läste kommentarerna hos SvD till detta:

Citat:
Hur ser du på att extravalet ställs in?

Här:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/brp-direkt-installt-val_4215643.svd

Ord som "mållös", "skandalöst", "demokratin avskaffad" o.likn. var vanligt förekommande. Det förvånade mig men den absoluta majoriteten tyckte att det var fruktansvärt. Folket håller faktiskt på att vakna vad det verkar. Det är väl allt för tydligt nu för att medelsvensson ska kunna missa det.
Skynda er att läsa kommentarerna. Jag misstänker starkt att de kommer att censureras.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kemi
Ja, och då frångår de uppgörelsen från idag att största block ska få regera och sanningen att Sverige inte är en demokrati om du inte har de rätta åsikterna blir ännu tydligare. Oavsett, i realiteten så kommer det bli totalt omöjligt att ignorera SD om de kommer över 30% De skulle då även vara största parti i Sverige.

LOL, den uppgörelsen vi just gjort visar ju faktiskt att vi ÄR en demokrati..

Dra en parallell där en liknande sak hänt i en diktatur.

Det finns i alla samhällen majoritetsåsikter. Sen är det ju bara inbillning av SD:are att dom är förföljda etc.. Kallas "the hostile media effect".
Citera
2014-12-27, 14:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Håller med om det sista. Det var mycket bra att man löste det genom en flerpartiöverenskommelse och inte genom att fiffla med riksdagsordningen.

Dock tror jag att alliansen kommer att förlora på att ingå i regeringsunderlaget men inte själva sitta i regeringen.
Citera
Medlem
SweetDreamsBabys avatar
Så, den svenska efterkrigspolitiken står sig ännu stark. Vi har ju en lång tradition av minoritetsregeringar och tänket "stabilitet framför allt". Detta är ju bara en förlängning av denna tradition. Varför grinar Sverigedemokraterna? Nu formaliserar den politiska majoriteten svensk parlamentarisk tradition! I mina ögon visar det enbart en sak, SD har inte förstått vad "demokrati" är och hur den kan fungera i praktiken.

Nu framstår de istället som det missnöjes- och populistparti de egentligen är, misstroendevotum utifrån 13 procent, det är fanimig skrattretande. Så bedrivs inte seriös politik inomparlamentariskt.

Det politiska landskapet har utkristalliserats, vi har vänster, mitten och höger. Mitten regerar genom att vägra kompromissa med ytterlighetspartierna, och ytterlighetspartierna vägrar inse politiska faktum. Skådespelet fortsätter...
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Japp, extremt odemokratiskt att inte låta ett parti med 13% sätta agendan och hota med att sänka sverige om man inte går dem tillmötes!

Just nu är SD ett 17%-parti, dessutom ett växande sådant.

Och ja, det är odemokratiskt att inte lyssna på ett sådant parti överhuvudtaget. Tror du att man hade varit lika avvisande om feministiskt initiativ haft ett valresultat på 13% och legat på 17% i opinionsundersökningar?

Hade det setts som lika ok att frysa dem ute helt och hållet, år efter år? Till och med om de når 20%? 25%? 30%?

Varför måste ett parti nå 50%, innan man ens lyssnar på dem? Räknas inte flera miljoner ur landets befolkning överhuvudtaget? Är det demokratiskt rätt att köra miljoner människor och spotta dem i ansiktet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in