2014-12-27, 11:56
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Knappast, tror du hela Sverige består av lågutbildade lantisar? Spelar dessutom ingen roll då SD genom denna överenskommelse är borta från att påverka politiken för alltid.

Knappast detta innebär bara att SD kommer öka rejält till nästa val. Skulle bli väldigt förvånad om SD får mindre än 20% i valet 2018.
Citera
Medlem
Medves avatar
Skjuter inte sjuklövern sig själv i foten nu med detta? Jag menar SD behöver inte ens få 51% för att styra bara dom blir större än alliansen och dom rödgröna, sen efter det kan ju SD bara ignonera dom och göra vad fan dom vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vi väljer våra representanter, över 80% av dessa kom överens vilket får anses vara demokratiskt. Läs det Brillmongo skrev och det jag svarade på.

Jo, jag läste vad han skrev. Vi väljer våra representanter, det är rätt. Fast dessa människor går rakt emot vad deras egna väljare vill, vilket är vad jag reagerar på. I princip kan man då säga att Moderaternas väljare t.ex. vill ha skattehöjningar av inkomstskatten och arbetsgivaravgiften eftersom dessa förslag nu kommer gå igenom (nästa år).
Citera
Medlem
SD-Kalles avatar
Innebär beskedet att partierna kommit överens i praxis om att inte fälla det största regeringsalternativets budget eller att man i grundlagen skriver in det? Är det ett beslut om praxis eller ändrad grundlag?
Citera
Medlem
Rent praktiskt kanske det är bra för M, men om de tror att de kommer tjäna på det rent politiskt så begår de självbedrägeri. SD har spelat detta smart.
Citera
2014-12-27, 11:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Alla ni som undrar om "överenskommelsen gäller även om SD blir största block", dvs om de andra kommer att släppa fram SD då:

Svaret är naturligtvis nej, detta är en överenskommelse endast mellan de 6 partierna. SD ingår inte i överenskommelsen på något sätt.
Citera
Medlem
Ärligt talat kan jag inte se hur detta är mer demokratiskt att en majoritet är överens om att en minoritet får bestämma? Mer demokratiskt hade väl varit att tvinga fram överskridande uppgörelser? Största partiet har samordnande ansvar för enskilda frågor som avgörs av majoritet, inte minoritet.

Det blir mindre demokratiskt nu.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av energica
Varför nämner man inte F! ??? Har media och svenskar glömt att dom ochså sitter i riksdagen?

Nej, det gör de absolut inte.
Du menar kanske kommunfullmäktige i Stockholm?'
Eller?
Citera
Medlem
Reaktionerna på detta bekräftar verkligen fördomarna man haft om att den gemene SD-röstaren har en 14-årings syn på politik.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Fast det var ju inte så de sa, eller hur? SD hade släppt igenom det block som gått med på att inte öka invandringen och ge MP avgörande inflytande över migrationspolitiken. De hade inte krävt att få igenom större delen av sitt partiprogram som du antyder.

Jag skrev kort då jag antar att alla politiskt intresserade vet vad SD´s krav var.
Men det är skit samma, Sverigedemokraterna hotade kommande regeringar och det bakslog.

Sverigedemokraterna kommer inte få makt över vår politik hur stora de än blir sålänge dom inte ingår i ett block. Många Sverigedemokrater verkar tro att om SD får 25% så måste dom få sitta i en regering. Men så är det ju inte så länge ingen av blocken vill sammarbeta med SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Ni som tror att SD kommer börja tyna bort nu måste blivit tappade som små. Tror ni att invandringen och tiggeriet magiskt kommer vara löst till nästa val? Knappast, snart kommer vi börja se de riktiga konsekvenserna av den otroliga invandring som pågår från Syrien och rödingarna och alliansen har precis kört över sina kärnväljare.
Grejjen är att de andra partierna har börjat ta tag i integrationsfrågan på ett mer moderat sätt. Där försvinner hela sd:s valprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Ja det var väl rätt väntat att landsförädaren löfen skulle ställa in fega ur sålart. Usch spottar på honom.
LANDSFÖRÄDAREEEEE!!!! HAN ÄR SÅ JÄVLA PEEEEKÅÅÅÅ.
Skärpning sd:are, försök ta det som män och erkänn att ni har förlorat.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Skjuter inte sjuklövern sig själv i foten nu med detta? Jag menar SD behöver inte ens få 51% för att styra bara dom blir större än alliansen och dom rödgröna, sen efter det kan ju SD bara ignonera dom och göra vad fan dom vill.

Nej, då dem inte utför grundlagsändringar. Detta gör att om SD blir för stora kan de båda blocken gå ihop och mota bort SD. Detta gör att alla kan få makt utom SD. Det är framförallt detta många SD:are reagerar mot då man inte anser att det är representativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in